بهزیستی استان کرمانشاه پیشرو در انجام برنامه های پیشگیری از معلولیتها

کارگاه توجیهی و آگاه سازی پیشگیری از معلولیتهای ویژه سالمندی با حضور معاون پیشگیری از معلولیتهای سازمان بهزیستی کشور با شرکت 10 استان به میزبانی بهزیستی استان کرمانشاه و با تدریس دکتر زهرا رئیسی مدرس کشوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان کرمانشاه به نقل از پایگاه  خبری منشور توسعه آنلاین -کارگاه آموزشی توجیهی برنامه آگاه سازی پیشگیری از معلولیتها ویژه سالمندان با حضور معاون پیشگیری از معلولیتهای بهزیستی کشور و استاد برجسته کشوری در این زمینه و مدیرکل بهزیستی کرمانشاه و نمایندگان بهزیستی ده استان ، از استان های غربی و جنوب غربی کشوربا میزبانی استان کرمانشاه طی دو روز برگزار شد.

این دوره و کارگاه آموزشی برای پیشگیری از معلولیت های سالمندان تا سال ۲۰۵۰ برنامه ریزی و اجرا شد که در سه استان کشور برگزار خواهد شد و اولین دوره در کرمانشاه برپا شده است.

بهزیستی استان کرمانشاه پیشرو در انجام برنامه های پیشگیری از معلولیتها بهزیستی استان کرمانشاه پیشرو در انجام برنامه های پیشگیری از معلولیتها

مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه با توجه به پیش بینی افزایش جمعیت سالمند در سالهای آینده و نیاز سالمندان گفت: بر اساس نیازهای مختلف جامعه سالمندی برنامه های متنوعی را برای این دوران پیش بینی شده است. و یکی ازاقدامات خوبی که در این راستا دارد انجام می گیرد بحث پیشگیری ازمعلولیت ها ی دوران سالمندی و آموزش و آگاه سازی در این زمینه است.

« فرحناز محمدی» افزود: ازچندسال قبل برنامه های را دربهزیستی درمعاونت و دفتر پیشگیری از معلولیت ها داشتیم که در چندین استان اجرایی شده و امسال استان کرمانشاه و ده استان دیگر کارگاه آموزشی را طی این دو روز به میزبانی استان کرمانشاه داشته ایم.

محمدی کمک تمام ظرفیت های جامعه در اجرای اهداف کاهش معلولیت های سالمندی موثر دانست و ادامه داد:با کمک تسهیل گران و با استفاده از ظرفیت های مردمی و محله محوری و حتی خانواده محوری این آموزش ها عملیاتی می شود طوری که ما  برنامه را برای  گروه میانسالان وگروه سالمندان  داریم تا بتوانیم  شاهد کاهش عوارض و معلولیت های دوران سالمندی باشیم.

بهزیستی استان کرمانشاه پیشرو در انجام برنامه های پیشگیری از معلولیتها بهزیستی استان کرمانشاه پیشرو در انجام برنامه های پیشگیری از معلولیتها

استان کرمانشاه از استانهای موفق و فعال بوده است

معاون پیشگیری از معلولیتهای بهزیستی کشوری در حاشیه این کارگاه گفت: یکی از رسالت های  مرکز پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، پیشگیری ازمعلولیت ها است دراین راستا دفتر پیشگیری ازمعلولیت ها به سه امرمهم می پردازد است.

«افروز صفاری فرد» ضمن معرفی بخشی از فعالیت های این دفتر کشوری بیان داشت: یکی از فعالیت های شاخص غربالگری اختلالات بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال وغربالگری اختلالات شنوایی نوزادان است. که از فعالیت هایی که عموم مردم با آن آشنا هستند و موفقیت های بسیار خوبی هم هر دو برنامه داشته است.

صفاری فرد ادامه داد: هر سال برنامه غربالگری اختلالات بینایی و تنبلی چشم تحت اجرا هست و امسال ۲۶ امین سالی است که اجرا می شود و کودکان سه تا ۶ سال سه بار در زمان عمرشان غربال می شوند. و سازمان بهزیستی هم حمایت های مالی لازم را برای خانواده های نیازمند دراین خصوص ارائه مداخلات درمانی به عهده می گیرد.

وی همچنین در مورد برنامه غربالگری اختلالات شنوایی توضیحاتی داد و افزود:  از سال ۸۴  غربالگری اختلالات شنوایی آغازشده برنامه موفقی بوده  وسال گذشته ۹۲ درصد موارد زنده تحت غربالگری اختلالات شنوایی قرارگرفتند. و کودکانی که دچاراختلالات شنوایی هستند شناسایی می شوند و از مداخلات بهنگام درمانی برخوردارخواهندشد و ازمعلولیت های شنوایی آنها جلوگیری می شود.

بهزیستی استان کرمانشاه پیشرو در انجام برنامه های پیشگیری از معلولیتهابهزیستی استان کرمانشاه پیشرو در انجام برنامه های پیشگیری از معلولیتها

معاون پیشگیری از معلولیتهای بهزیستی کشوری غیربرنامه غربالگیری برنامه های آگاه سازی  را از جمله فعالیت دفترپیشگیری ازمعلولیت ها برشمرد و اظهار داشت: این برنامه ها هم برای دانش آموزان  دهم و یازدهم وهم برای جامعه هدف سازمان بهزیستی  درحال اجرا است و درراستای قوانینی که لازم هست بدانند و ازمعلولیت ها جلوگیری شود آموزش ها ی لازم ارائه می شود.

صفاری فرد ادامه داد: از سال ۹۶ تا الان برنامه های پیشگیری از معلولیت های دوره سالمندی جزء فعالیت های این دفترهست و با توجه به اینکه جمعیت کشوربه سمت سالمندی می رود لازم است که از افت عملکرد سالمندان جلوگیری شود و سالمندان سالمی را داشته باشیم.

وی، ضمن ابراز رضایت از عملکرد مثبت سازمان بهزیستی استان کرمانشاه گفت: در زمینه فعالیت هایی که مربوط  به دفتر پیشگیری ازمعلولیت ها است ما بودجه و اعتباراتی که توزیع می کنیم  بر اساس عملکرد استان ها و توان هزینه کرد اعتبارات توزیع می شود.

معاون پیشگیری از معلولیت های بهزیستی کشوردرپایان افزود:  استان کرمانشاه در زمینه پیشگیری  از معلولیت ها جزاستانهای بسیار موفق بوده وعملکرد بسیارخوبی داشته هم در زمینه  غربالگری و هم ژنتیکی وهم در زمینه آگاه سازی جز استانهای بسیارخوب است و متناسب با آن اعتباراتی در نظر گرفته شده است.

کد خبر 62711

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد