دماوند|۲۶ فرزندخوانده به‌ خانواده‌ها واگذار شد

رئیس اداره بهزیستی دماوند گفت: ۲۶ فرزند از شیرخواره تا سن ۷ ساله در سال ۱۴۰۰، به خانواده‌های متقاضی به عنوان فرزندخوانده واگذار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری فارس، فاطمه خانزادی، رئیس اداره بهزیستی دماوند در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته بهزیستی اظهار کرد: اداره بهزیستی دماوند متشکل از چهار حوزه و معاونت تخصصی بوده که یکی از معاونت‌ها، امور اجتماعی مرتبط با بانوان سرپرست خانوار است.  

وی افزود: در امور اجتماعی، ۴۸۲ نفر مستمری‌بگیر و ۶۶۵ نفر غیرمستمره‌بگیر داریم؛ مستمری‌بگیر با توجه به رنج سنی امکان بازتوانی ندارند، تحت پوشش هستند و غیرمستمر، افرادی به حساب می‌آیند که شرایط تسهیلات و وام‌های اشتغالزایی برای آنها فراهم شده و رنج سنی زیر ۵۰ سال را دارند که در بحث اشتغال به واحدهای صنعتی معرفی می‌شوند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند گفت: همچنین چهار مرکز نگهداری فرزندان بی‌سرپرست شهرستان دماوند در شهرهای دماوند و رودهن دخترانه و پسرانه فعالیت دارند؛ در مرکز پسرانه دماوند زیر ۱۲ سال، ۲۵ فرزند و در مرکز دخترانه دماوند بالای ۱۲ سال، ۲۳ فرزند حضور دارند.

خانزادی با بیان اینکه در مرکز پسرانه رودهن بالای ۱۲ سال ۱۸ فرزند و مرکز دخترانه رودهن بالای ۱۲ سال، ۱۸ فرزند نگهداری می‌شوند، تصریح کرد: همچنین ۱۸ فرزند امدادبگیر در خانواده‌های جایگزین از جمله نزد اقوام و بستگان نگهداری می‌شوند و مبلغی ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ میلیون تومان جهت کمک هزینه نگهداری به حساب فرزند واریز می‌شود.

وی بیان کرد: در بحث فرزندخواندگی در سال ۱۴۰۰، قریب به ۲۶ فرزند را از شیرخواره تا رنج سن ۷ ساله به خانواده‌های متقاضی تحویل دادیم که خوشبختانه ترخیص‌های موفقی انجام شد؛ خانواده‌هایی که فرزند تحویل گرفتند، از لحاظ سطح تحصیلات و درآمدی سرآمد بودند و یقین داریم که فرزندان ما در بهترین خانواده‌ها نگهداری می‌شوند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: بانوانی در حوزه امور اجتماعی به‌عنوان سرپرست خانوار مستمری دریافت می‌کنند، اگر یک نفر باشند، مبلغ ۲۱۰ هزار تومان و خانواده پنج نفری مبلغ ۶۳۰ هزار تومان به جز مبلغ یارانه‌ دولتی به صورت ماهانه دریافت می‌کنند.

خانزادی ادامه داد: افرادی که یارانه‌ بگیر و تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد هستند، مبلغ یارانه‌شان متفاوت با افراد عادی است و از حمایت‌های دو یا سه برابری برخوردار هستند.

وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه امور توانبخشی اداره بهزیستی دماوند، یک هزار و ۵۶۰ پرونده وجود دارد که افراد با معلولیت‌های جسمی، حرکتی، بینایی، شنوایی، ضایع نخاعی، اوتیسم و ذهنی مواجه هستند که در این زمینه، یک هزار و ۱۷۴ نفر مستمری دریافت می‌کنند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند افزود: با توجه به محاسبه بعد خانوار و بر اساس نیازهایی که معلولیت‌ها دارند، هر معلول یک نفری ۴۲۰ هزار تومان و هر فرد معلولی که ازدواج کند و دو نفر باشند، ۶۰۰ هزار تومان و اگر معلول صاحب همسر و فرزند باشد، تا مبلغ یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان به جز یارانه دولتی، مستمری می‌گیرند.

خانزادی گفت: در شهرستان دماوند، ۳۰ نفر ضایع نخاعی وجود دارد که ۹۰ درصد آنها بر اثر سانحه جاده‌ای به این ضایعه دچار شدند که علاوه بر مبلغی که به عنوان مستمری دریافت می‌کنند، مبلغ ماهانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به‌عنوان حق پرستاری دریافت می‌کنند و خدمات غیرمستمر دیگری نیز به این افراد از جمله ویلچر، تشک و ... برحسب نیازشان ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر در شهرستان دماوند، هیچ مددجوی توانبخشی نداریم که در صف نوبت دریافت ویلچر، عصا و ... باشد و همه از مزایا و خدمات بهزیستی برخوردار هستند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند تصریح کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی که وجود دارد، بحث معلولیت‌ها و بانوان سرپرست خانوار در جامعه، از توانمندی کمتری برخوردار هستند که خوشبختانه در شهرستان دماوند همراهی و هماهنگی بین مسئولان وجود دارد که خالصانه شرایط بهزیستی را درک می‌کنند و در ایام مختلف از جمله سبد کالا مساعدت‌هایی را انجام دادند.

خانزادی بیان کرد: ۱۵۰ سبد کالا به مناسبت هفته بهزیستی بین افراد زیرپوشش عادلانه توزیع شد و تلاش داریم که هر سه ماه توزیع سبد کالا را به تعداد محدودی با کمک خیران انجام دهیم؛ البته مساعدت‌های هم خیران و هم بهزیستی نمی‌تواند پاسخ‌گوی تمام نیازهای بانوان سرپرست خانوار و معلولان باشد.

وی افزود: در حوزه امور توسعه و پیشگیری بهزیستی مرتبط با آسیب‌های اجتماعی، سه کمپ فعال ترک اعتیاد در شهرستان دماوند وجود دارد که ماده ۱۵ هستند، یعنی افرادی که خود معرف و بومی منطقه به شمار می‌روند و بهزیستی این افراد را به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی می‌کند و تا یک ماه آینده یک کمپ ترک اعتیاد دیگر آغاز به کار خواهد کرد.

خانزادی خاطرنشان کرد: ظرفیت هر کمپ ترک اعتیاد در شهرستان دماوند، ۴۱ نفر است که خوشبختانه می‌تواند سطح شهرستان را پوشش دهد و دیگر نیاز به کمپ‌های بیشتر احساس نمی‌شود؛ در خصوص کمپ ماده ۱۶ نیز، طبق نظر مسئولان شهرستانی راه‌اندازی آن به صلاحدید شهرستان دماوند نیست به جهت اینکه خوشبختانه برخی آسیب‌هایی که در دیگر مناطق وجود دارد در شهرستان دماوند محدود است و نیازی به کمپ‌های ماده ۱۶ که با تعداد نفرات زیادی بوده، نداریم و اداره بهزیستی نیز وجود این کمپ را احساس نکرده است.

کد خبر 62701

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد