ورامین| سخنی با مسئولان در هفته بهزیستی

فرزانه عظیمی(غزل) وکیل پایه یک دادگستری، خبرنگار، هنرمند، حافظ قرآن و مدرس زبان انگلیسی که نابینا و از جامعه هدف سازمان بهزیستی است، در نقد عملکرد برخی مسئولان این سازمان نوشته است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از پایگاه خبری راوی امروز، متن کامل یادداشت فرزانه عظیمی به مناسبت هفته بهزیستی را می‎خوانید:

«روز ۲۵ تیرماه در تقویم، به عنوان روز بهزیستی نام‎گذاری و ۲۵ تا ۳۱ تیر، به عنوان هفته بهزیستی شناخته می‎شود.

سازمان بهزیستی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با مطالعات شهید محمدعلی فیاض‎بخش، به موجب لایحه قانونی ۲۴ تیر ۱۳۵۹ در جهت تحقق مفاد اصول ۳، ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی، از ادغام ۱۶ سازمان، نهاد، مؤسسه و انجمن خیریه تشکیل شد تا با اتخاذ تدابیر و ارائه خدمات و حمایت‎های غیربیمه‌ای و با تکیه بر مشارکت‎های مردم و همکاری نزدیک سازمان‌های ذی‎ربط، اقدام کند و در تیرماه سال ۱۳۸۳ نیز بر اساس قانون ساختار وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور به زیر مجموعه این وزارت ملحق شد.

وظایف سازمان بهزیستی به طور مختصر، ارائه خدمات مختلف مشاوره‎ای، پیشگیری، توان‎بخشی، بازپروری و آموزشی به ضعیف‎ترین، محروم‎ترین و آسیب‎پذیرترین اقشار جامعه یعنی کودکان بی‎سرپرست، زنان سرپرست خانوار، معلولان، سالمندان، معتادان، کودکان کار و خیابانی و نظیر این‎هاست.

شاید از این یادداشت، انتظار انتقادهایی چون عدم اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در ارگان‎های مختلف و عدم نظارت بهزیستی به عنوان نهاد حمایتی به این امر و… را داشته باشید؛ اما سعی دارم چند کلامی دوستانه با مسئولانی که ارائه خدمت به جامعه هدف این سازمان می‎کنند، سخن بگویم که کمتر رسانه و یادداشت و نقدی به آن پرداخته، اما دغدغه بسیاری از مددجویان این سازمان است.

اقشار تحت پوشش سازمان بهزیستی، آسیب‎پذیرترین اقشار جامعه هستند؛ کسانی که حق و حقوقشان در هیچ جای دیگری به رسمیت شناخته نشده، نیازهایشان به عنوان یک فرد با نیازهای ویژه شناخته نشده و برای استیفای حقوق و برآورده کردن نیازهایشان، به نهاد حمایتی که تحت پوشش آن هستند، یعنی سازمان بهزیستی پناه آورده‎اند.

چه بسیار دیده شده که مددجویان پس از مراجعه به بهزیستی، بیش از عدم برآورده شدن نیازهایشان، از برخورد نامناسب برخی مسئولان و کارشناسان گلایه دارند؛ درست است که این روزها، همه مردم به نوعی درگیر مشکلات اقتصادی و معیشتی هستند و آستانه تحملشان پایین آمده است و فردی هم که به عنوان مسئول در یک اداره مشغول به کار است، روزانه به ده‎ها ارباب رجوع پاسخگوست، اما لحظه‎ای خود را به جای جامعه هدفش بگذارد.

مسئول باید خودش را جای آن پدری بگذارد که مسئولیت یک خانواده را به دوش می‎کشد، اما فاقد هر گونه شغل و درآمد است، چراکه کمتر نهاد دولتی و خصوصی است که یک فرد دارای معلولیت را به کار بگیرد و مستمری ناچیز بهزیستی نیز کفاف هزینه‎های خانواده را برای حتی یک روز هم نمی‎دهد.

مسئول باید خود را لحظه‎ای جای فرد دارای معلولیتی بگذارد که بدون در اختیار داشتن تجهیزات توان‎بخشی متناسب با شرایط جسمی‎اش نظیر ویلچر، واکر، سمعک، عصای سفید و…، زندگی و تمام فعالیت‎هایش مختل شده و مجبور به خانه‎نشینی است.

قطعاً تصور لحظه‎ای قرار گرفتن در چنین شرایطی، برای فردی که در انجام امور روزمره‎اش با محدودیتی مواجه نیست، غیرممکن است؛ شرایطی که به خودی خود، آسیب‎ها و رنج‎های روحی فراوانی به همراه دارد.

حال اگر این فرد، به منظور استیفای ابتدایی‎ترین حقوق خویش، به نهاد حمایتی خود مراجعه کند و با برخورد تند مددکار، رئیس اداره و… مواجه شود، چه خواهد شد؟ اگر آن فرد مسئول، شرایط این ارباب رجوع را داشت، با چنین برخوردی، چه حالی به خودش دست می‎داد؟

اول این‎که همه انسان‎ها، غنی و فقیر، ضعیف و قوی، از لحاظ ارزش و کرامت انسانی با هم برابرند و وجود برخی تفاوت‎های جسمی، به‎هیچ‎وجه مجوز بی احترامی به افراد و کوچک شمردن آن‎ها نیست؛ ثانیاً بسیاری از مواقع، فردی که برای دریافت خدمتی به سازمان بهزیستی مراجعه می‎کند، از همه جا ناامید شده و به عنوان آخرین کورسوی امید، به این سازمان پناه می‎آورد.

پس مسئولان و کارشناسان مراقب باشند که خاموش کننده آخرین سوسو زدن‎ها از نور امید در دل یک انسان نباشند، چون امام علی(ع) فرموده: بالاترین درجه دانایی، تشخیص اخلاق از یکدیگر و آشکار کردن اخلاق پسندیده و سرکوب اخلاق ناپسند است. [غرر الحکم، حکمت ۵۲۶۷]

البته جا دارد به این نکته هم اشاره شود که قطعاً مسئولان و کارشناسان زیادی هستند که با روی گشاده و زبان خوش، با مسئولیتشان در بهزیستی، برای ارائه خدمت به جامعه هدف، از هیچ کوششی دریغ نمی‎کنند و ارزش‎های انسانی هیچ فردی را کوچک نمی‎شمارند.

ضمن آرزوی توفیقات روزافزون برای این عزیزان، هفته بهزیستی، بر تمام کسانی که دغدغه‎شان «بهزیستی شروعی برای بهتر زیستن» است، مبارک باد».

کد خبر 62163

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد