اجرای طرح سنجش شنوایی کودکان در استان قزوین

مدیر کل بهزیستی استان قزوین از افتتاح طرح غربالگری شنوایی با هدف شناسایی کودکانی که پس از غربال نوزادی دچار بیماری و اختلالات شنوایی هستند، خبرداد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علی دهباشی پور در مراسم افتتاحیه طرح غربالگری شنوایی افزود: نوزادانی که دچار اختلالات شنوایی هستند، در مرکز غربالگری مورد بررسی بیشتر و بعضا درمان قرار می گیرند.  

وی ادامه داد: برای هر فرد مبتلا به اختلال، سه تست شنوایی توسط شنوایی سنج انجام می شود و پس از آن افراد بر حسب نوع و شدت اختلال به مراحل تخصصی تر ارجاع داده می شوند.  

دهباشی پور یادآورشد: ارائه خدمات تخصصی در مرکز غربالگری شنوایی کمک شایانی به پیشگیری از بروز معلولیت های شنوایی، گفتاری و به دنبال آن آسیب‌های روانی واجتماعی دارد.  

مدیرکل بهزیستی استان قزوین همچنین در خصوص اهمیت شنوایی گفت : تضمین رشد مناسب در گرو تشخیص درست و مطمئن مشکلات و نقایص بصورت اعم و نقص شنوایی است.

به گفته وی تحقیقات به وضوح نشان داده است که نقص شنوایی تکامل زبان، گفتار و آموزش کودک را به مخاطره می اندازد وبخشی از کودکان در سنین پیش از دبستان نیز بدلایل گوناگون از جمله عفونت های گوش میانی وابتلا به بیماری ها یا آسیب های مختلف مبتلا به اختلالات شنوایی می شوند.

وی با بیان اینکه افت شنوایی نقصی پنهان است که به سادگی قابل شناسایی نیست، اظهارداشت: متاسفانه تشخیص زودرس کم‌شنوایی بسیار مشکل بوده و عموما دیر تشخیص داده می‌شود و کم‌شنوایی در کودکان وضعیتی پنهان است و در صورت اجرا نشدن برنامه‌های غربالگری شنوایی ممکن است پنهان بماند.  

دهباشی پور افزود: بیش از ۶۰ درصد از کم‌شنوایی حسی عصبی حالت مادرزادی داشته که اکثرا توسط غربال بدو تولد قابل شناسایی و با مداخله بهنگام بوده و مابقی در سطح غربال پیش از دبستان قابل شناسایی و پیگیری خواهد شد.

مدیر کل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: نتایج تحقیقات نشان داده است که ۵ درصد از کودکان در سنین پیش از مدرسه مبتلا به نقص شنوایی هستند که با غربال آنها در این دوره شناسایی خواهند شد.  

وی گفت: کم‌شنوایی به سه گروه کم‌شنوایی حسی، عصبی ، انتقالی و کم‌شنوایی آمیخته تقسیم می‌شود.

به گفته دهباشی پور میزان شنوایی را بر حسب مقیاس دسی بل و فرکانس بر ۶ سطح نرمال، خفیف، ملایم، متوسط، شدید و عمیق درجه‌بندی می‌ کنند.

کد خبر 61820

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد