پیگیری ساماندهی کودکان کار خیابانی اتباع بیگانه در دستور کار شورای اجتماعی

محمد نصیری معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با حضور در نشست خبری هفته بهزیستی که صبح امروز برگزار شد، به پرسش های خبرنگاران در خصوص دستاوردها و فعالیت های بهزیستی، پاسخ گفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، نصیری در خصوص ساماندهی کودکان کار خیابانی که بر عهده سازمان بهزیستی گذاشته شده است، گفت:در مورد کودکان کار خیابانی ایرانی نه از نظر اعتباری و نه از نظر لجستیکی، با مشکلی مواجه نیستیم زیرا ابزار لازم را در اختیار داریم و از طریق توانمندسازی خانواده، فرصت سازی برای آموزش و... اقدام می کنیم و کودک را به تحصیل بر می گردانیم و از محل پر مخاطره خیابان دور می کنیم.

وی افزود:در خصوص کودکان کار و خیابانی که از اتباع بیگانه و قانونی هستند نیز برنامه داریم، اما مشکل ما از جایی آغاز می شود که اتباع غیر قانونی فاقد هویت، به عنوان کودکان کار و خیابانی در خیابان ها مشاهده می شوند و بهزیستی نمی تواند کاری در خصوص ساماندهی آنها انجام دهدکه البته تفاهم نامه ای وجود دارد و بر اساس آن سه مرحله تذکر، ارجاع و رد مرز برای این افراد تعریف شده است.

نصیری با اشاره به اینکه وزارت کشور متولی اتباع بیگانه است، گفت:مکاتبات متعددی به صورت روزانه با این وزارت خانه انجام می شود و کودکان زیادی به ما ارجاع می شوند و اقدامات لازم را انجام می دهیم.

وی با اشاره به مکاتبه جدید در ابتدای امسال بین وزارت تعاون و وزارت کشور گفت:تولی گری اتباع در اختیار وزارت کشور است و مقرر شده است موضوع این کودکان در دستور کار شورای اجتماعی قرار گیرد و تعیین تکلیف شود.

نصیری افزود:در برخی استان‌ها بین ۸۰ تا ۹۰ درصد کودکان کار و خیابانی از اتباع بیگانه هستند و اگر تدبیری در خصوص آنان اندیشیده نشود دچار چرخه باطل خواهیم شد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین در خصوص اتفاقاتی که در مراکز حوزه اجتماعی سازمان بهزیستی افتاده است نیز گفت: مراکز سازمان بهزیستی در ۷ دسته طبقه بندی می شوند که شامل مراکز اورژانس، مداخله،شبه خانواده، و... هستند که همه آنها به شکل خصوصی اداره می شوند و تنها دو نوع مرکز به صورت حاکمیتی اداره می شوند که شامل مراکز شبانه روزی کودکان کار(به شکل پایلوت در تهران) و خانه های سلامت هستند.

وی افزود:رصد روزانه و گزارش هایی که از این مراکز دریافت می شود حاکی از اتفاقات بعضا ناگوار از برخورد نامناسب در برخی مراکز است که البته تعداد آن بسیار نادر است و کمیسیون های هفتگی برای پیگیری جدی در برخورد و پیشگیری از این حوادث برگزار می شود.

نصیری با اشاره به افزایش یارانه مراکز، تبدیل وضعیت نیروی انسانی در اورژانس اجتماعی و سایر اتفاقات مؤثر و مثبتی که اخیرا در این حوزه صورت گرفته است، اظهار امیدواری کرد که دیگر شاهد حتی یک مورد از این دست حوادث نیز نباشیم. 

کد خبر 61083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =