در رسانه| احداث نخستین پارک ویژه معلولین در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه نباید فکر کرد معلولین فقط نیاز مالی دارند، گفت: در نظر است برای نخستین بار پارک ویژه معلولین در استان راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، علی نصیری پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران استان چهارمحال و بختیاری، ضمن گرامیداشت هفته بهزیستی، اظهار داشت: سازمان بهزیستی تمام تلاش آن از ابتدا این بوده که از حضور مردم استفاده کند، هر کجا نیز مردم ورود کردند، عملکرد بهتری انجام شده است.

وی افزود: فعالیت‌های اداره کل بهزیستی برای دو دسته مردم ارائه می‌شود، دسته اول عموم مردم است و دسته دوم برای گروه‌های خاص و اقشار خاص است. آنچه برای عموم ارائه می‌شود، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارتقاء سلامت روان است.

مدیرکل بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: جمعیت خانوارهای تحت پوشش بهزیستی استان ۵۰ هزار نفر است که جمعیت فردی آن تقریبا ۱۰۰ هزار نفر است، این آمار گروه‌های خاص است که خدمات بهزیستی به آنان ارائه می‌شود.

نصیری با بیان اینکه قریب به ۱۵ هزار نفر مستمری‌بگیر بهزیستی در استان وجود دارد، گفت: ۵۹۴ مرکز دولتی و غیردولتی زیر نظر بهزیستی در سطح استان در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به ارائه خدمات‌هایی به عموم مردم، عنوان کرد: به صورت تماس تلفنی با مرکز ۱۴۸۰، با توجه به مشکلات و مداخلات روانشناسی و روان‌شناختی، همکاران خدمات مشاوره را ارائه می‌دهند. در سال گذشته، قریب به ۲۶ هزار تماس تلفنی با صدای مشاور انجام شد.

مدیرکل بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری مطرح کرد: در سه ماهه اول سال جاری نیز ۷ هزار و ۵۰۰ تماس تلفنی با صدای مشاوره انجام شد که مشکلات مطرح و مشاوره‌ها ارائه شد.

نصیری ادامه داد: یکی از موارد مورد فعالیت، پیشگیری از معلولیت‌ها است که یکی از مباحث آن مشاوره‌های ژنتیک به عموم مردم است، این مشاورها انجام می‌شود که در ادامه اگر احساس شود که فرزند دچار مشکلی است به مراکز مربوطه ارجاع داده می‌شود، در این مورد یک هزار و ۱۵۰ نفر مشاوره ژنتیک دریافت کردند.

وی با اشاره به غربالگری بینایی و شنوایی نوزادان در سطح استان، اظهار کرد: با همکاری ارگان‌های دیگر، خدمات غربالگری بینایی و تنبلی چشم در خصوص کودکان ۳ تا ۵ سال انجام می‌شود که در این مورد ۱۵ هزار نفر خدمات دریافت کردند، همچنین در خصوص غربالگری شنوایی ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر خدمات دریافت کردند.

مدیرکل بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره با مشاوره طلاق در ۱۵ مرکز تحت بهزیستی، افزود: یک هزار و ۲۹۲ پرونده در سال گذشته به این مراکز ارجاع داده شد که مشاوره پیش از طلاق دریافت کردند، خوشبختانه با مشاوره‌های انجام شده، حدود ۷۰ درصد افراد به زندگی خود بازگشتند.

وی با اشاره به وجود ۴۶ مرکز مشاوره دولتی و غیردولتی در استان، بیان داشت: یکی از طرح‌های مورد اهمیت، طرح غربالگری اضطراب است، آسیب‌های اجتماعی هر چقدر در سنین پایین پیشگیری و درمان شود، موثرتر است، چرا که اضطراب می‌تواند پایه برای هر آسیبی شود، برای همین غربالگری اضطراب در کودکان در سطح استان انجام می‌شود.

نصیری با اشاره به اجرای طرح مانا در سطح استان، بیان داشت:  در خصوص مداخلات پیشگیرانه آسیب‌های اجتماعی در نوجوانان، این طرح بواسطه یک تسهیل‌گر و با همکاری و همیاری نوجوانان و با توجه نیازسنجی اجرایی و آموزش‌های لازم داده می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هرجایی که آموزش بوده و پیشگیری کردیم، در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی موفق‌تر بوده‌ایم، ادامه داد: طرح توانمندسازی خانواده به عنوان همیار مادر و کودک در سطح استان اجرایی می‌شود، در این مبحث آموزش‌هایی قبل تولد و بعد از تولد و حتی در سنین کودکی ارائه می‌شود.

نصیری مطرح کرد: در سال گذشته  با وجود معضل کرونا،  ۴ هزار و ۴۳۰ نفر آموزش زندگی خانواده، ۳ هزار و ۹۴۵ نفر آموزش پیش از ازدواج دریافت کردند، که البته آموزش‌های سمن‌ها و ... غیر از این آمار است.

وی با بیان اینکه قریب به ۴ هزار نفر زنان سرپرست خانوار در سطح استان، کمک‌هزینه معیشت دریافت می‌کنند، همچنین باید گفت حدود ۲ هزار نفر در سطح استان زنان سرپرست خانوار بیمه اجتماعی دریافت می‌کنند.

نصیری با اشاره به مرکز اورژانس اجتماعی، ادامه داد: در خصوص مداخله در بحران مانند کودک‌آزاری، سالمندآزاری، همسرآزاری و ... با تماس تلفنی ۱۲۳ بصورت شبانه‌روزی، خدمات ارائه می‌شود، ناگفته نباشد که در این مداخله‌ها گاها همکاران دچار مشکلاتی از جانب دیگران از جمله زد و خورد می‌شوند، ولی با این وجود این مرکز فعال و در حال ارائه خدمات است، در سال گذشته ۶ هزار و ۶۲۰ نفر خدمات دریافت کردند.

کد خبر 60640

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد