در رسانه| اجرای طرح غربالگری اضطراب در بهزیستی چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه اضطراب در کودکان می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلات بسیاری در آن‌ها باشد، گفت: در راستای وجود این دیدگاه طرحی با عنوان غربالگری اضطراب در سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری اجرا شده و تلاش می‌شود با ارائه آموزش در سنین پایین از بروز اضطراب در کودکان پیشگیری شود

علی نصیری ۲۱ تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: بهزیستی سازمانی است که اصول آن برگرفته از مردم است بنابراین از ابتدای کار تلاش کرده از حضور مردم در تمامی عرصه‌ها بهره‌مند شود چراکه هرجا مردم حاضر شوند عملکرد بسیار مطلوب بوده است.

مدیر کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: فعالیت‌های سازمان بهزیستی دو گروه هستند اولین گروه مختص عموم مردم و گروه دوم نیز ویژه گروه‌های خاصی است که تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند همچنین حیطه وظایف این سازمان از زمان پیش از تولد افراد آغاز و تا پس از مرگ نیز ادامه پیدا می‌کنند به این صورت که غربالگری و اقدامات پیشگیری از معلولیت‌ها پیش از تولد فرد صورت می‌گیرند و پس از مرگ نیز درصورت لزوم خانواده افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: فعالیت‌های سازمان بهزیستی که ویژه عموم مردم هستند عموما در حوزه آگاهی‌سازی و ارتقا سلامت روان افراد قرار دارند فعالیت‌های تخصصی نیز از طریق مراکزی که تحت نظارت سازمان بهزیستی هستند و به صورت خصوصی یا خیریه فعالیت می‌کنند انجام می‌شوند البته مراکز دولتی نیز در این حوزه فعالیت دارند.

نصیری عنوان کرد: افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی در چهارمحال و بختیاری از نظر خانواد حدود ۵۰۰۰ هزار نفر و از بعد فردی حدود ۹۶۴۱۳ نفر هستند همچنین در این سازمان قریب به ۱۵ هزار نفر مستمری‌بگیر وجود دارد که به صورت ماهیانه مبلغ یارانه‌ای دریافت می‌کنند.

مدیر کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: صدای مشاور با شماره ۱۴۸۰ در سراسر نقاط استان خدمات مشاوره‌ای و روان‌شناختی را به صورت تلفنی در اختیار افراد قرار می‌دهد که در این مرکز مشاوران متخصصی که دارای مدارک عالی هستند خدمات مشاوره‌ای به مردم ارائه می‌کنند، در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۶ هزار تماس تلفنی و در سه ماهه نخست سال جاری نیز حدود ۷۵۰۰ تماس به این سامانه ثبت شده است همچنین افراد می‌توانند طی تماس با خط اعتیاد خدمات مشاوره‌ای دریافت کنند که در این سامانه کارشناسان کشوری پاسخگوی مردم خواهند بود.

وی تصریح کرد: غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران نیز از دیگر فعالیت‌های سازمان بهزیستی است که برای عموم مردم و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود همچنین ارائه خدمات و غربالگری چشم یا تنبلی چشم در کودکان سه تا پنج سال نیز با همکاری سایر دستگاه‌های استان در پایگاه‌های سازمان بهزیستی و یا سایر پایگاه‌هایی که با این سازمان تفاهم‌نامه دارند انجام می‌شود، در سال گذشته نیز برای ۱۵ هزار نفر غربالگری چشم و حدود ۱۰ هزار نفر غربالگری شنوایی صورت گرفت.

نصیری با اشاره به فعالیت سامانه تصمیم در سازمان بهزیستی، یادآور شد: این سامانه برای زوج‌هایی که تصمیم به جدایی دارند ایجاد شده و تلاش می‌شود مشکلات آن‌ها حل و از بروز طلاق جلوگیری شود در سال گذشته نیز ۱۲۹۲ پرونده طلاق در چهارمحال و بختیاری به این سامانه ارجاع شد که خوشبختانه مشکلات حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد این زوجین رفع شده و این افراد به زندگی مشترک بازگشتند.

مدیر کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: جمعیت همیاران سلامت یکی از سازمان‌های مردم نهاد موجود در بهزیستی است که در راستای ارتقای سلامت روان و کاهش آسیب‌های اجتماعی در تمامی نقاط استان فعالیت دارد و خوشبختانه تا امروز خدمات مطلوبی توسط این سازمان به مردم ارائه شده است.

وی گفت: درحال حاضر ۴۶ مرکز مشاوره تحت نظر سازمان بهزیستی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که تلاش می‌شود در این مراکز مشاوره‌های تخصصی در اختیار مردم قرار داده شود همچنین با توجه به وجود مسائل و آسیب‌های نوپدید آموزش مشاوران این مراکز در دستور کار سازمان بهزیستی استان قرار دارد.

نصیری با تاکید بر اینکه اضطراب در کودکان می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلات بسیاری در آن‌ها باشد، افزود: در راستای وجود این دیدگاه طرحی با عنوان غربالگری اضطراب در سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری اجرا شده و تلاش می‌شود با ارائه آموزش در سنین پایین از بروز اضطراب در کودکان پیشگیری شود درحقیقت می‌توان گفت بخش عمده‌ای از فعالیت‌های سازمان بهزیستی که ویژه عموم مردم است در حوزه پیشگیری قرار دارند چراکه همواره پیشگیری مقدم بر درمان است.

مدیر کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: طرح مانا یکی دیگر از طرح‌های سازمان بهزیستی در استان است که ویژه نوجوانان بوده و در این طرح در ابتدا توسط فرد آموزش‌دهنده و با همکاری نوجوانان نیازسنجی صورت می‌گیرد و پس از آن متناسب با نیاز تعیین شده مداخلات و خدمات مشاوره‌ای انجام می‌شود.

وی با اشاره به خدمات توان‌بخشی در سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: این خدمات به دو دسته نگهداری از افراد تحت پوشش به صورت شبانه‌روزی و افرادی که در منزل نگهداری می‌شوند و از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند تقسیم شده است همچنین در راستای این خدمات به خانواده ۱۰ هزار نفر از معلولان دارای ضایعه نخاعی و ۳۸۰ نفر از دیگر معلولان حق پرستاری پرداخت می‌شود.

نصیری با اشاره به وجود مرکز اورژانس اجتماعی در سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری، اضافه کرد: این مرکز جهت مداخله در بحران مانند کودک‌آزاری، همسرآزاری و سالمندآزاری درنظر گرفته شده و به صورت ۲۴ ساعته از طریق تلفن تماس ۱۲۳ قابل دسترسی است در سال گذشته نیز ۶۶۲۰ تماس تلفنی در این مرکز ثبت شده است.

مدیر کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: برای کمک به خانواده‌های دارای فرزند چندقلو طرحی در این سازمان وجود دارد و تلاش شده مساعدت‌هایی جهت تامین شیرخشک و... به آن‌ها ارائه شود و درحال حاضر ۴۰۰ کودک تحت پوشش این طرح قرار دارند همچنین حدود ۴۰۰۰ نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و از خدمات این سازمان بهره می‌برند برای مثال بیمه ۶۰۰ نفر از زنان شهری و ۱۲۰۰نفر از زنان روستایی توسط سازمان بهزیستی راه‌اندازی شده تا این افراد بتوانند از مستمری و سنوات بیمه خود استفاده کنند.

وی با اشاره به معضل تکدی‌گران در چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: مسئولیت جمع‌آوری این افراد برعهده شهرداری قرار دارد، تکدی‌گران پس از جمع‌آوری توسط شهرداری و پایش درصورتی که دارای شرایط سازمان بهزیستی باشند به این سازمان ارجاع داده و از خدمات نگهداری یا حمایتی بهره‌مند می‌شوند.

کد خبر 60637

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد