استان بوشهر مرکز دولتی ترک اعتیاد ندارد

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: این استان طبق ماده 16 مرکز جامع دولتی ترک اعتیاد برای درمان و نگهداری از معتادان متجاهر(کارتن خواب و بی خانمان) ندارد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان بوشهر دکترحسین اسدی راد در گفت وگو با ایران آن لاین  افزود: برهمین اساس این گروه از معتادان با دستور قضایی به مراکز تبصره 2 ماده 16 بهزیستی که از سوی مراکز بخش خصوصی اداره می شوند) معرفی و نگهداری می‌شوند.
وی بیان کرد: در همین ارتباط سال گذشته 523 نفر از معتادان متجاهر شناسایی و در ۹ مرکز دولتی پذیرش شدند.
اسدی راد اضافه کرد: با توجه به اینکه براساس قانون هزینه نگهداری معتادان متجاهر در مرکز تبصره ۲  ماده 16 از محل اعتبارات دولتی تامین می‌شود سال گذشته ۶۸۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر به بهزیستی اختصاص و برای این افراد هزینه شده است.
مدیرکل بهزیستی استان بوشهر یادآور شد: هرچند خدمات مورد نیاز معتادان متجاهر در زمان حاضر در این استان بر زمین نمانده واز طریق مراکز خصوصی ارائه می شود اما راه ندازی چنین مرکز استاندارد و اختصاصی در هر استان ضروری است.
به گفته اسدی راد هر چند استان بوشهر در زمان حاضر هیچ مرکز دولتی درمان اعتیاد ندارد اما تاکنون با نظارت، برنامه ریزی و حمایتی که از طریق سیستم دولتی انجام شده اقدام به راه انداری 36 مرکزغیردولتی در استان کرده است و همچنان گنجایش همچنان گنجایش افزایش ظرفیت این مراکز در استان وجود دارد.
وی این مراکز را شامل هفت مرکز سرپایی درمان اعتیاد، 14 مرکزاقامتی درمانی، سه مرکز گذری معتادان پرخطر، سیار موبایل ون، 2 ایستگاه کارشناسی، 2 باشگاه مثبت برای ارائه خدمات به معتادان اچ آی وی مثبت، یک مرکز جامع درمان اعتیاد، یک مرکز پزشکی بستری مبتنی بر دارو و روان درمانی ، مرکز توانمند سازی روانی و اقتصادی و سه سرپناه شبانه از جمله آنها است.
اسدی راد افزود: در زمان حاضر بیشتر مخاطبان این مراکز به دلیل محدودیت امکانات و دریافت خدمات بهتر و بخشی دیگر نیز به دلیل پنهان ماندن درمان اعتیاد آنها به مراکز استان‌های همجوار مراجعه می کنند.
وی در خصوص مراکز بازتوانی ویژه بانوان در استان بوشهر گفت: در زمان حاضر یک مرکز بازتوانی ویژه بانوان در این استان فعال و یک مرکز دیگر نیز در آستانه افتتاح است که تلاش می‌شود به زودی راه اندازی شود.
اسدی راد یادآور شد: هرچند نیاز به مراکز درمانی اعتیاد در بخش بانوان به اندازه مردان نیست اما نیاز است که مرکز دومی برای این گروه از جامعه در استان فعال شود.
وی یادآور شد: راه اندازی کمپ‌های با کیفیت و مرکز بازتوانی ایده آل دراستان بوشهر می تواند فضای رقابتی و درمانی بیشتر بهتری در استان ایجاد کند.
اسدی راد خدمات بازتوانی به سه هزار و 127 نفر، ارائه خدمات سرپایی و درمان دارویی به یک هزار و 500 نفر، ارائه 232 مورد تسهیلات اشتغالزا، خدمت رسانی به 655 نفر در مراکز گذری،238 نفر در مراکز شبانه، 126 نفر در موبایل ون و 420 نفر در ایستگاه‌های کاهش آسیب در محله های پرخطر ارائه شده است.
مدیرکل بهزیستی استان بوشهر با تاکید بر اهمیت و ضرورت انجام کارهای پیشگیرانه افزود: تا زمانیکه در بخش پیشگیری ارائه آموزشهای اجتماعی سرمایه گذاری انجام نشود همچنان گرفتار هزینه های گزاف درمان، مقابله و مسائل متفاوت خواهیم بود.
اسدی راد افزود: در همین ارتباط 132 تیم اجتماع محور پیش‌گیری از اعتیاد در 287 محیط در استان فعال شده و همچنین نسبت به تدوین 10 شناسنامه برای محله های آسیب پذیر در استان بوشهر اقدام شده است.
وی راه اندازی کارگاه مختلف آموزشی برای زنان دارای همسر و فرزند معتاد، اجرای طرح کیان در 35 محله و برگزاری نمایشگاه های مختلف در خصوص اعتیاد و راههای پیشگیرانه از جمله دیگر اقدامهای پیشگیرانه بهزیستی است.
وی با اشاره به خط ملی 09628 اعتیاد گفت: این خط تنها خط ملی پاسخگوی پیشگیری و درمان اعتیاد است که متخصصان و مشاوران مختلف روش‌های درمان و نحوه برخورد با بیماران معتاد را ارائه می کنند.

کد خبر 60108

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد