در رسانه| رعایت مناسب‌سازی، رعایت عدالت در جامعه است

ایسنا| زنجان معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان زنجان گفت: اگر تمهیداتی برای قرار دادن فرد دارای معلولیت در چرخه طبیعی زندگی در نظر گرفته نشود، فرد به انزوا کشیده می‌شود.

گل‌نسا آقامحمدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره رعایت مناسب‌سازی در جامعه، اظهار کرد: یک شهر برای همه افراد طراحی و ساخته می‌شود و افراد صرف‌نظر از رنگ پوست، نژاد، جنس، قومیت، میزان توانمندی یا هر موقعیت دیگر حق دارند از امکانات شهری استفاده کرده و از حق طبیعی خود بهره گیرند.

وی با بیان اینکه همواره گروه‌هایی از افراد همانند کودکان، بانوان، سالمندان، معلولان، جانبازان به دلیل شرایط و موقعیتی که دارند، از دست‌یابی کامل حقوق‌شان محروم شده‌اند، افزود: معلولیت زندگی روزمره انسان را از حالت عادی خارج کرده و باعث ایجاد محدودیت‌هایی می‌شود که کنش‌ها و واکنش‌های فرد معلول را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این مسئول تصریح کرد: اگر تمهیداتی برای قرار دادن فرد دارای معلولیت در چرخه طبیعی زندگی در نظر گرفته نشود، فرد به انزوا کشیده شده و در نتیجه مشکلات روانی و رفتاری جدیدی برای وی و اجتماع ایجاد خواهد شد.

آقامحمدی ادامه داد: طراحی ویژه برای معلولان، جانبازان و سالمندان نمود تامین عدالت در دسترسی است که علاوه بر ایجاد امنیت جانی و بهداشتی، اثرات روانی فوق‌العاده‌ای به همراه خواهد داشت. همچنین وقتی در آرایش عناصر و توزیع فضا به نیازهای خاص معلولان توجه شود، دیگر نیازی به کمک و یا دخالت اعضای خانواده و سایر افراد در زندگی روزمره آن‌ها نخواهد بود.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان زنجان عنوان کرد: مجموعه اقداماتی که برای اصلاح معابر، اماکن، ساختمان‌ها و فضاهای عمومی شهری و روستایی، وسایل حمل و نقل و ارتباط جمعی انجام می‌شود، به طوری که افراد دارای معلولیت قادر باشند آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود حرکت کنند و از تسهیلات محیطی با حفظ استقلال فردی و رعایت شان و منزلت انسانی بهره‌مند شوند، در گروه مناسب‌سازی قرار می‌گیرند که بهزیستی استان زنجان از لحاظ پیگیری مناسب‌سازی ادارات و پیگیری مناسب‌سازی شهری در رده عالی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با ایجاد بینش و داشتن چشم‌اندازی وسیع شاهد برقراری عدالت در دسترسی آحاد جامعه از جمله جانبازان معلولان، سالمندان و ... به منابع و فضاهای شهروندی باشیم.

کد خبر 59925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد