در رسانه| رویکرد امنیتی و انتظامی در پیشگیری از اعتیاد، چالش‌زاست

مدیرکل بهزیستی اصفهان گفت: بکارگیری رویکردهای امنیتی و انتظامی در مقایسه با رهیافت‌های روانی و اجتماعی، از مهمترین چالش‌های مُبتلابه ما در انجام اقدامات پیشگیرانه در حوزه اعتیاد است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از ایرنا، ولی‌الله نصر، روز شنبه در آستانه "روز جهانی مبارزه با مواد مخدر" در سالن اجتماعات بهزیستی اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: اعتقاد ما این است که مسائل اجتماعی باید با رویکرد اجتماعی و فرهنگی و نه قضایی و انتظامی پیگیری و رفع شود درغیر این صورت نتیجه مدنظر حاصل نمی‌شود.

وی چالش دیگر در حوزه پیشگیری از اعتیاد را برخوردار نبودن بهزیستی از حمایت خیرین و بنگاه‌های اقتصادی عنوان کرد و گفت: در حالی که در بسیاری از حوزه‌ها شاهد کمک خیرین و مسوولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی هستیم هیچ حمایتی از معتادان در حوزه ترک اعتیاد، اشتغال و حتی مسائل مالی مربوط به ودیعه مسکن و حوزه درمانی آنها از سوی بین خیرین و بنگاه های اقتصادی نمی‌شود.

مدیرکل بهزیستی اصفهان افزود: این در حالیست که اعتبارات دولتی نیز جوابگو نیست به همن دلیل به کمک مالی و حمایت خیرین و بنگاه های اقتصادی استان نیازمندیم.

وی همچنین نبود پوشش‌ بیمه‌ای در حوزه خدمات مشاوره‌ای و درمان اعتیاد را از دیگر چالش های حوزه پیشگیری از اعتیاد برشمرد و گفت: این خلا می‌تواند هزینه سنگینی به خانواده‌ها تحمیل کند و بحث درمان و استفاده از خدمات مشاوره ای را با مشکل اساسی مواجه سازد.

نصر ادامه داد: از دیگر چالش‌ها در این حوزه، دشواری در جذب اعتبارات و یارانه مراکز درمان و بازتوانی اعتیاد و افزایش هزینه‌ مراکز نگهدای در کمپ‌های ماده  ۱۵ و ۱۶ بهزیستی با توجه به افزایش ۵۷ درصدی حقوق پرسنل، هزینه خورد و خوراک و خدمات آب و برق و گاز است.

مراکز ماده ۱۵، مراکز معتادان خُودمُعرف است که از سال‌ها پیش در بهزیستی فعال بوده و شامل مراکز صیانت، پیشگیری، درمان سرپایی، اقامتی، کاهش آسیب "DIC" (مراکز گذری کاهش آسیب)، "شلترها"(سرپناه) و مراکز اقامتی شبانه است.

مراکز ماده ۱۶ نیز مراکز نگهداری معتادانی است که خود را بعنوان فرد نیازمند درمان معرفی نمی‌کنند و توسط مراجع ذیصلاح قانونی جمع آوری و به مراکز ترک اعتیاد ارجاع می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی اصفهان خاطرنشان کرد: یارانه‌ای که بهزیستی به این مراکز می‌پردازد جوابگو نیست بنابراین ممکن است این مراکز تعطیل شوند یا از میزان خدمات و کیفیت کار آنها کاسه شود.

وی، مشکل اشتغال معتادان بهبود یافته را در زُمره معضلات دیگر حوزه پیشگیری از اعتیاد برشمرد که دوباره فرد را مجبور می‌کند به چرخه اعتیاد بازگردد.

نصر در باره راهکارهای تسریع در اجرای اقدامات پیشگیرانه گفت: یکپارچگی دستگاه‌های مُتولی صدور مجوز و واگذاری روند اخذ مجوز و نظارت به کار ارگان متولی، در این زمینه می‌تواند موثر واقع شود.

وی فراهم آوردن امکان تفریح و تسهیل دسترسی نوجوانان و جوانان به مراکز تفریحی از جمله باشگاه‌ها، استخرها و دیگر مکان‌ها با قیمت مناسب را از دیگر اقدامات موثر در پیشگیری از گسترش اعتیاد در بین این اقشار عنوان کرد.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد و بر اساس آخرین آمار، جمعیت معتادان این استان دست‌کم ۱۲۰ هزار نفر است که بین ۷ تا ۱۰ درصد از آنها را بانوان تشکیل می‌دهند.

روز پنجم تیر بعنوان "روز جهانی مبارزه با مواد مخدر" نامگذاری شده است.

کد خبر 59605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد