در رسانه| وجود ۱۲۰ هزار معتاد در استان اصفهان

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه حدود ۱۲۰ هزار معتاد در استان اصفهان داریم که ۷ تا ۱۰ درصد از آن‌ها زنان هستند، گفت: پرمصرف‌ترین ماده مخدر تریاک است اما امکان دارد با اتفاقاتی که در افغانستان افتاده، تغییر کند.

به گزارش اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از ایسنا، علی‌اکبر ابراهیمی در نشستی با خبرنگاران به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که امروز (شنبه، ۴ تیرماه) برگزار شد، اظهار کرد: در دنیا سه سیاست برای مقابله با اعتیاد وجود دارد. سیاست اول مقابله با عرضه مواد مخدر است که طبق استانداردهای بین‌المللی، کشفیات مواد مخدر معادل ۲۰ درصد کل مواد مخدری است که ترانزیت می‌شود. سیاست دوم درمان و سیاست سوم ارائه خدمات به معتادانی است که نمی‌خواهند ترک کنند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای جهانی ۲۷۵ میلیون مصرف کننده مواد مخدر در دنیا وجود دارد، گفت: از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ این تعداد ۲۲ درصد افزایش یافته، یعنی هرسال ۲.۲ درصد تعداد معتادان در دنیا بیشتر شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۰۵ میلیون نفر در جهان مصرف کننده مواد مخدر باشند.

وی افزود: با در نظر گرفته سال‌های از دست رفته به دلیل مرگ زودرس و سال‌های از دست رفته به دلیل ناتوانی، هر سال ۱۸ میلیون سال به خاطر اعتیاد به مواد مخدر از دست می‌رود و ۵۰۰ هزار نفر در دنیا به خاطر اعتیاد جان خود را از دست می‌دهند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان با بیان ۲۰۰ میلیون نفر در دنیا حشیش مصرف می‌کنند، افزود: ۲۰ میلیون نفر کوکائین، ۶۲ میلیون نفر مواد مخدر مصرف و ۲۷ میلیون نفر مواد محرک آمفتامین مصرف می‌کنند.

وی در ادامه بر اهمیت پیشگیری در حوزه اعتیاد تأکید و تصریح کرد: در دنیا اگر یک دلار برای پیشگیری هزینه شود ۶۵ دلار ذخیره شده است که نشان دهنده اهمیت پیشگیری است. براساس مطالعاتی که انجام شده اگر هفته‌ای دو ساعت در مهدکودک روی موضوع پیشگیری از اعتیاد کار شود، ۱۹ سال دیگر نرخ اعتیاد تا ۴۵ درصد کاهش می‌یابد، بنابراین باید دانش و نگرش جامعه را بالا برد.

ابراهیمی در پاسخ به سؤال ایسنا، سن اعتیاد را بین ۱۵ تا ۶۴ سال اعلام کرد و افزود: نمی‌دانیم دقیقاً سن اعتیاد کاهش یافته یا افزایش چون مطالعات باید این موضوع را نشان دهد، اما در استان اصفهان حدود ۱۲۰ هزار معتاد داریم که ۷ تا ۱۰ درصد از آن‌ها زنان هستند. پرمصرف‌ترین ماده مخدر نیز تریاک است اما ممکن است با اتفاقاتی که در افغانستان افتاده، تغییر کند.

وی با اشاره به اینکه اعتیادآورترین ماده در طبیعت نیکوتین است، گفت: اعتیادآورترین ماده مخدر ساخت بشر، سیگار است.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان با تأکید بر اینکه درمان اجباری اعتیاد هیچ کجا در دنیا جایگاهی ندارد، گفت: نمی‌توانیم ۶۰ سال به عقب برگردیم، چون درمان اجباری اعتیاد فقط جلوی درآمد قاچاقچیان مواد مخدر و افزایش جرم را می‌گیرد اما کسی درمان نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، وی همچنین درباره درمان اعتیاد و بازگشت معتادان به اعتیاد گفت: روش‌های درمان اعتیاد متفاوت است، اما در مراکز تی سی از هر صد نفر، ۴۰ بیمار بهبود یافته پاک می‌مانند. اینکه فرد کی و کجا مواد مصرف کند به محیط بستگی دارد، اما اینکه به اعتیاد ادامه دهد به ژنتیک بستگی دارد، پس پیشگیری می‌تواند خیلی مؤثر باشد.

ابراهیمی با بیان اینکه وضع معتادان بدتر شده، اما آماری از اینکه تعدادشان بیشتر شده یا خیر نداریم، گفت: هم‌اکنون ۸۷ مرکز اقامتی درمان اعتیاد داریم که سه مرکز برای زنان است. ظرفیت اسمی هر مرکز به‌طور متوسط ۴۰ نفر است و نزدیک به ۳ هزار و ۶۰۰ نفر در کمپ‌ها هستند که از این تعداد حدود ۷۰ نفر زنان هستند.

کد خبر 59603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد