در رسانه| چالش اشتغال معتادان بهبودیافته در اصفهان

 مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه اقبالی از سوی خیرین و بنگاه‌های اقتصادی برای اشتغال معتادان بهبودیافته وجود ندارد، گفت: اشتغال معتادان بهبودیافته یکی از چالش‌های جدی است که باعث بازگشت افراد به دامن اعتیاد می‌شود.

به گزارش اداره بهزیستی استان اصفهان به نقل از ایسنا، ولی‌الله نصر در نشستی با خبرنگاران به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که امروز (شنبه، ۴ تیرماه) برگزار شد، اظهار کرد: شعار جهانی امسال مبارزه با مواد مخدر، پرداختن به چالش‌های مواد مخدر در حوزه سلامت و بحران‌های بشری است.

وی با اشاره به اینکه دفتر پیشگیری از اعتیاد اداره کل بهزیستی استان در چهار حوزه پیشگیری اولیه، درمان و بازتوانی اعتیاد، کاهش آسیب و همکاری‌های بین بخشی فعالیت می‌کند، گفت: در حوزه پیشگیری اولیه از اعتیاد از استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌کنیم که اولین استراتژی اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی از طرق مختلف همچون کتاب، رسانه، برپایی نمایشگاه‌ها و برگزاری جلسات است. آموزش در قالب گروه‌های کوچک، گروه‌های همتا و تربیت مربی، فعالیت‌های جایگزین در سطح محلات و محیط‌های آموزشی برای کاهش عوامل خطر، شناخت مشکل و ارجاع و برگزاری برنامه‌های اجتماع‌محور استراتژی‌های بعدی در این حوزه است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: مقوله اعتیاد به انسان ارتباط دارد، بنابراین باید به ابعاد مختلف یک انسان توجه شود و نمی‌توان برای همه افراد یک نسخه پیچید.

وی به برگزاری طرح‌های شناختی رفتاری با هدف ارتقای مهارت‌های شناختی و رفتاری در مناطق حاشیه شهر و مناطق پرخطر اشاره و اظهار کرد: در حوزه درمان و بازتوانی اعتیاد تلاش می‌کنیم بیماری هرچه سریع‌تر تشخیص داده شود، از پیشرفت آن جلوگیری و فرد وارد مرحله درمان شود. در این راستا مرکز الگوی جامع درمان اعتیاد در استان فعال است که یک مرکز اقامتی جهت تغییر سبک زندگی و هویت معتادان است و بیماران را به‌صورت سرپایی تحت درمان و آموزش قرار می‌دهد.

نصر به فعالیت مراکز ماده ۱۶ برای نگهداری معتادان متجاهر در استان اشاره و تصریح کرد: معتادان متجاهری که تمایل به ترک ندارند از سطح شهر جمع‌آوری و در مراکز ماده ۱۶ تحت درمان قرار می‌گیرند. در کنار مراکز ماده ۱۶، مراکز تبصره ۲ ماده ۱۶ را داریم که معتادان متجاهری که توسط پلیس دستگیر می‌شوند با دستور دادستان می‌توانند در مراکز ماده ۱۵ نگهداری شوند، چون ظرفیت ماده ۱۶ در استان محدود است و می‌توانیم از ظرفیت مراکز ماده ۱۵ استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به ۸۰ مرکز ماده ۱۵ در استان با دستور دادستان مجری ماده ۱۶ شدند، افزود: طرح آرامش نوروزی هر سال در ایام نوروز با همکاری پلیس، دادگستری و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اجرا می‌شود و معتادان متجاهر جمع‌آوری و به مراکز بهزیستی تحویل می‌شوند. سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۶۰ مرکز ماده ۱۵ مجری طرح آرامش نوروزی بودند.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه در حوزه کاهش آسیب هدف ما کاهش آسیب‌های ناشی از سو مصرف مواد مخدر است، توضیح داد: افزایش دسترسی به مراکز کاهش آسیب و افزایش انگیزه جهت درمان‌های پرهیز مدار در دستور کار بهزیستی قرار دارد. در این راستا مراکز گذری، سرپناه شبانه و تیم‌های سیار به معتادان خدمات ارائه می‌دهند که از نتایج مهم آن پیشگیری از بیماری‌هایی همچون ایدز و هپاتیت است.

وی با اعلام اینکه سال گذشته ۴ مرکز گذری به حدود هزار و ۳۵۰ معتاد در استان خدمات داد، افزود: مراکز سیار در شهرستان‌ها خدمات کاهش آسیب را با مراجعه به پاتوق‌های معتادان ارائه می‌کنند. مراکز شبانه نیز به‌منظور کاهش آسیب برای اسکان موقت و شبانه معتادان استفاده می‌شود، اما ورود به این مراکز داوطلبانه است و اجباری نیست. همچنین ایستگاه کاهش آسیب جهت ارائه خدمات به‌صورت کانکس برای افرادی که تمایل به حضور در مراکز درمانی ندارند در نجف‌آباد داریم و یک کانکس دیگر هم امسال افتتاح خواهیم کرد. ‌

نصر با تأکید بر اینکه پیشگیری مهم‌ترین اولویت هر سازمان و نهادی است، گفت: اگر در همه‌گیری کرونا پیشگیری نبود، پاندمی کووید می‌توانست جهان را نابود کند، در حوزه اعتیاد نیز مهم‌ترین برنامه ما پیشگیری است. در این زمینه دوران بلوغ نوجوانان دوره بسیار حساسی است که در صورت بی‌توجهی می‌تواند در بروز رفتارهای پرخطر و اعتیاد تأثیرگذار باشد، بنابراین خانواده‌ها باید حتماً اطلاعات لازم را داشته باشند، همچنین نظارت والدین بر اعمال و رفتار نوجوان و نقش گروه هم‌سال اهمیت زیادی دارد.

وی پدیده بیکاری و نداشتن شغل را یکی از عوامل مهم بروز اعتیاد دانست و گفت: اشتغال معتادان بهبودیافته یکی از چالش‌های جدی است که باعث بازگشت افراد به دامن اعتیاد می‌شود. زمینه ابزارهای تشویقی برای به‌کارگیری معتادان بهبودیافته وجود دارد، ازجمله پرداخت تسهیلات ۴ درصد برای کارفرمایان و پرداخت حق بیمه و بخشی از حقوق فرد بهبودیافته به کارفرما تا این افراد بتوانند مشغول کار شوند.

نصر با بیان اینکه در بسیاری از حوزه‌ها کمک خیرین و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی را داریم، گفت: متأسفانه اقبالی از سوی خیرین و بنگاه‌های اقتصادی برای اشتغال معتادان بهبودیافته وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در فعالیت‌های پیشگیری و مبارزه و درمان اعتیاد چالش‌های زیادی در کشور و استان اصفهان داریم، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های رویکرد امنیتی و انتظامی است؛ ما معتقدیم مسائل اجتماعی باید با رویکرد اجتماعی و فرهنگی حل شود نه قضائی و انتظامی. یکی دیگر از چالش‌ها عدم وجود پوشش‌های بیمه‌ای در حوزه مشاوره و درمان اعتیاد است.

مدیرکل بهزیستی استان اعتبارات و یارانه‌های مراکز درمانی و بازتوانی اعتیاد را یکی از دشواری‌های کنونی برشمرد و گفت: هزینه‌های مراکز افزایش یافته و یارانه‌ای که پرداخت می‌کنیم جوابگو نیست، این مسئله باعث می‌شود این مراکز یا تعطیل شوند یا کیفیت خدمات کاهش یابد.

به گزارش ایسنا، وی یکپارچگی دستگاه‌های متولی صدور مجوز یک‌صدایی و یک نظارتی، فراهم کردن شرایط اشتغال معتادان بهبودیافته و تعریف تفریحات سالم و با قیمت مناسب برای جوانان و نوجوانان را از پیشنهادها بهزیستی در حوزه اعتیاد برشمرد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان همچنین در پاسخ به سؤال ایسنا در مورد کمبود مراکز ماده ۱۶ در استان، گفت: در کشور ۳۳ مرکز ماده ۱۶ وجود دارد که از این تعداد، دو مرکز در استان اصفهان است؛ یک مرکز متعلق به بهزیستی در قلعه شور و یک مرکز سپاه در مبارکه است. چندین سال است شهرداری اصفهان موظف شده یک مرکز ماده ۱۶ ر باغ فدک احداث کند، ستاد مبارزه با مواد مخدر آن را تجهیز کند و بهزیستی مجوز صادر کند تا برای نگهداری معتادان متجاهر استفاده شود اما با وجود همه وعده‌هایی که داده شده تا این لحظه هنوز آماده نیست و ممکن است چند ماه دیگر هم کار داشته باشد.

وی در پاسخ به سؤال دیگر ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر ۳ مرکز ماده ۱۵ برای بانوان در اصفهان داریم، اما مرکز ماده ۱۶ نداریم، گفت: سال گذشته یک کمپ ماده ۱۵ برای زنان در لنجان افتتاح کردیم و امسال هم یک کمپ ماده ۱۵ در فلاورجان فعال می‌شود.

کد خبر 59601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد