در رسانه| یک هزار و ۳۵۰ معتاد در اصفهان امکانات رایگان دریافت کردند

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: بیش از ۱۳۵۰ فرد معتاد در سال گذشته از چهار مرکز گذری استان، خدمات و امکانات رایگان دریافت کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از مهر، ولی الله نصر ظهر شنبه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ در چهار مرکز گذری استان به بیش از یک هزار و ۳۵۰ معتاد برای جلوگیری از بیماری‌های عفونی مانند ایدز و هپاتیت خدمات و امکاناتی نظیر سرنگ، پنبه الکلی، کاندوم و غذا رایگان ارائه شد.

وی افزود: همچنین ۱۲ تیم سیار برای کاهش آسیب در شهرهای اصفهان، شهرضا مبارکه، زرین شهر، گلپایگان، دولت آباد، کاشان و تیران و کرون به بیش از هزار معتاد خدمات ارائه کردند.

فعالیت ۲ مرکز سرپناه شبانه در شهر اصفهان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به وجود دو مرکز سرپناه شبانه برای زنان و مردان در شهر اصفهان، خاطرنشان کرد: این مراکز سرپناه شبانه خدمات اسکان موقت می‌دهند و ورود به آنها داوطلبانه و رایگان است.

نصر با بیان اینکه ظرفیت هر کدام از این دو مرکز هر شب ۳۰ نفر است، ادامه داد: یک وعده غذای گرم، استحمام و پوشاک از جمله خدماتی است که معتادان داوطلب در مراکز سرپناه از هفت شب تا هفت صبح دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به وجود سه موبایل سنتر و ماشین تجهیز شده برای ارائه خدمات به معتادان بهبود یافته که تمایل به مراجعه به مراکز ترک اعتیاد ندارد، گفت: همچنین یک کانکس برای کاهش آسیب در نجف آباد به معتادانی تمایل به حضور در مراکز ندارد خدمات ارائه می‌کنند و یک کانکس دیگر نیز هفته بهزیستی در اصفهان افتتاح می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه دفتر پیشگیری و امور اعتیاد این نهاد در چهار حوزه فعال است، خاطرنشان کرد: ما استراتژی‌های گوناگونی برای پیشگیری و کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد در جامعه در دستور کار داریم.

نصر، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در جامعه، شناسایی مشکل و علائم اعتیاد، آموزش، فعالیت‌های جایگزین و برگزاری برنامه‌های اجتماع محور را پنج استراتژی بهزیستی برای پیشگیری اولیه از اعتیاد برشمرد و اظهار داشت: درمان و بازتوانی اعتیاد در مرحله بعد قرار دارد که سعی می‌کنیم از آن جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه ۵۱ مرکز درمانی و بازتوانی تحت نظارت بهزیستی در استان اصفهان وجود دارد، گفت: ورود به این مراکز داوطلبانه است و در این مراکز جهت اقامت و تغییر سبک زندگی معتادان به مدت ۴.۵ تحت درمان و آموزش قرار می‌گیرند و پس از آن هشت ماه تحت نظارت ما و گروه‌های همتا است و مراکز جامع ترک اعتیاد برای مردان وجود دارد.

طرح‌های تشویقی بهزیستی به کارفرمایان برای بکارگیری افراد رهاشده از دام اعتیاد

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به وجود ۲ مرکز ماده ۱۶ اقامتی برای معتادان متجاهر که تمایلی به ترک ندارد، گفت: مرکز ماده ۱۶ در قلعه شور تحت نظر بهزیستی و مرکز دیگر در مبارکه متعلق به سپاه است.

نصر خاطرنشان کرد: مرکز ماده ۱۶ باغ فدک نیز چندین سال است که شهرداری موظف شده این ساختمان را بسازد و با ستاد مبارزه با مواد مخدر تکمیل کند تا بهزیستی مجوز بدهد اما برغم اینکه قرار بود تا ۱۴۰۰ افتتاح شود اما هنوز آماده نیست و تکمیل آن چند ماه دیگر زمان می‌برد.

وی با بیان اینکه طرح آرامش نوروزی در زمینه درمان و بازتوانی فعالیت می‌کند، ابراز داشت: نیروی انتظامی و دادگستری با هماهنگی شورای هماهنگی استان معتادان را جمع آوری کرده و به مراکز تحت نظارت بهزیستی ارجاع می‌دهند که در نوروز ۱۴۰۰ حدود ۶۰ مرکز فعال بودند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان درباره آماده سازی شغلی معتادان، اظهار داشت: معتادان در مراکز پس از یک سال از پاکی با دریافت آموزش‌های شغلی وام دریافت کنند و علاوه بر وام در رابطه با امور حقوقی و ۲۳ درصد بیمه به کارفرمایان طرح‌های تشویقی ارائه می‌دهیم که معتادان ترک کرده را بکار گیرد و از این رو بخشی از حقوق و ۲۳ درصد بیمه را ما پرداخت می‌کنیم که جامعه هدف معلولان و زنان خود سرپرست را هم شامل می‌شود.

رویکرد امنیتی- انتظامی یکی از چالش‌های مقابله با اعتیاد است

نصر با بیان اینکه پیشگیری مهمترین اصل در اعتیاد است، خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون چندین نحوه مقابله با اعتیاد را آزمایش کردیم از قبیل زندانی کردن، اعدام و..‌. که حاصل شد خانواده‌های بدون سرپرست کم کم‌رسید به کمپ‌ها؛ همه این موارد و تجربه‌های داخلی و خارجی پیشگیری بسیار اهمیت دارد و این مهم مستلزم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به خانواده‌ها است.

وی یکی از مهمترین چالش‌های این حوزه را وجود رویکردهای امنیتی و انتظامی دانست و تصریح کرد: معتقدیم مسائل اجتماعی باید با رویکرد اجتماعی حل و فصل شود.

مدیرکل بهزیستی استان نبود پوشش بیمه‌ای در حوزه مشاوره و درمان اعتیاد را از دیگر چالش‌ها خواند و گفت: متأسفانه خیران و بنگاه‌های اقتصادی هیچ اقبالی هیچ برای کمک‌های نقدی به معتادان و معلولان برای ترک اعتیاد ندارند.

کد خبر 5523053

کد خبر 59595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد