ارائه خدمات دندانپزشکی به معلولان و سالمندان

سرپرست دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور با بیان اینکه برخی اقلام توانبخشی ساخت داخل از کیفیت مناسب برخوردار نیست، درباره ارائه خدمات دندانپزشکی به افراد دارای معلولیت و سالمندان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایلنا، «رامین رضایی» سرپرست دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور درباره مراکز روزانه توانبخشی گفت: در حال حاضر حدود ۵۰ هزار نفر از مددجویان در هزار و ۵۰۰ مرکز روزانه توانبخشی بهره‌مند می‌شوند.

سرپرست دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور، ادامه داد: براساس پروتکل‌ها و رعایت موارد بهداشتی که در دوران کرونا مطرح بود ما به تبعیت از ستاد کرونا مکلف شدیم تا آموزش‌ها از راه دور انجام شود و این به معنی تعطیلی مراکز نبود بلکه صرفا به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی موارد آموزشی از راه دور انجام می‌شد. در حال حاضر با توجه به اینکه شهرها در وضعیت آبی و زرد قرار گرفتند مراکز ما فعال هستند و مددجویان در مراکز توانبخشی روزانه خدمات دریافت می‌کنند. از ابتدای سال نیز بازدیدهای مکرر از مراکز داشته‌ایم و خوشبختانه مراکز با ظرفیت کامل در حال ارائه خدمات به مددجویان هستند.

وی با بیان اینکه هیچ مرکز روزانه توانبخشی تعطیل نشده و در نتیجه ریزش پرسنل هم در این بخش نداشته‌ایم، گفت: در طول دوران کرونا با تهیه بسته‌های مجازی تلاش کردیم که خانواده‌ها را درگیر برنامه‌های توانبخشی کنیم و در این مدت دو سال مددجویان از خدمات توانبخشی بی‌بهره نبوده‌اند.

رضایی درباره کاهش حضور مددجویان در برخی از مراکز گفت: وقتی یک سال و نیم دوسال مددجو از مرکز دور می‌ماند، طبیعتا در حضور مجدد مددجویان تاثیرگذار خواهد بود. در سیستم کلاسیک آموزش هم این موضوع وجود داشت و زمانی که مدارس آغاز به کار کرد برخی از دانش آموزان به دلیل نگرانی‌هایی که وجود داشت در مدارس حاضر نشدند این موضوع درباره مراکز توانبخشی هم وجود داشت اما در حال حاضر که شرایط عادی است برگشت مددجویان به مراکز اتفاق افتاده است.

وی، افزود: ما همیشه یک سری از مددجویان را در زمان‌های مختلف به دلیل بیماری یا موارد دیگر نداریم اما این به معنی انصراف آن‌ها از دریافت خدمات نیست و به محض اینکه شرایط‌شان مساعد شود برای دریافت خدمات به مراکز مراجعه می‌کنند و ما مشکلی در این زمینه نداریم و حضور مددجویان در مراکز قابل قبول است و مراکز ما مانند دوران قبل از کرونا در حال فعالیت هستند.

رضایی، گفت: طبیعتا به دنبال تحریم‌های ظالمانه‌ای که به کشور ما تحمیل شده است مددجویان ما هم بی‌نصیب از این فشارهای اقتصادی نمانده‌اند، اما تمام تلاش سازمان این است که تا حدی که مقدور است مشکلات مددجویان را به حداقل برساند. به طور مثال یارانه‌ای که ما برای حضور مددجویان در مراکز روزانه پرداخت می‌کنیم تلاش کردیم تا علیرغم سختی‌های اقتصادی که داشتیم ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند. همچنین تلاش کردیم تا بتوانیم برای مدت ۶ ماه با توجه به بودجه‌ای که در اختیار داریم هزینه ایاب و ذهاب مددجویان را از منزل به مرکز و بالعکس پرداخت کنیم البته هنوز این امر محقق نشده است. همچنین تلاش کردیم یک میان وعده غذایی را نیز در مراکز برای مددجویان تامین کنیم.

سرپرست دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور درباره تامین وسایل توانبخشی گفت: ما سعی می‌کنیم تا جایی که مقدور است مددجویان ما به دلیل نداشتن وسایل کمک توانبخشی در مضیقه نباشند. امروز موضوعی که باعث نارضایتی مددجویان ما شده است بی‌کیفیت بودن برخی اقلام توانبخشی ساخت داخل است. طبیعتا ما به دلیل تحریم‌ها و مشکلاتی که داریم ورود وسایل باکیفیت توانبخشی خارجی به کشور با مشکل مواجه است اما ما اقدامات‌مان را برای تامین این وسایل مورد نیاز از طریق ساخت داخل انجام دادیم و تلاش کردیم که با تعامل با سازندگان بخشی از این نقاط ضعف را رفع کنیم تا متناسب با نیازمندی‌های مددجویان وسایل باکیفیت‌تر در اختیار مددجویان قرار دهیم.

رضایی درباره افزایش قیمت وسایل توانبخشی تصریح کرد: طبیعی است که با بالارفتن هزینه‌های تولید هزینه‌های وسایل توانبخشی نیز افزایش پیدا کرده است ما سعی کردیم بخشی از این هزینه‌ها و نیازها را با افزایش یارانه‌ها برای مددجویان جبران کنیم. خوشبختانه در مراکز استانی ما برخی از این وسایل کمک توانبخشی موجود است و امیدواریم بتوانیم با اقداماتی که انجام داده‌ایم امسال نیز در تامین وسایل کمک توانبخشی با مشکل مواجه نشویم.

وی همچنین درباره خدمات دندانپزشکی به مددجویان در مراکز توانبخشی خاطرنشان کرد: معمولا مددجویان ما دچار مشکلات دهان و دندان هستند بالاخص سالمندان، بیماران روانی مزمن، معلولان جسمی حرکتی و معلولان ذهنی ما به ویژه افراد دارای اتیسیم دچار مشکلات دهان و دندان هستند. این افراد به دلیل محدودیت‌هایی که دارند نمی‌توانند به بهداشت دهان و دندان بپردازند از طرف دیگر بالا بودن هزینه‌های دندانپزشکی سبب شده که جمعیت افراد دارای معلولیت به نسبت افراد عادی با مشکلات بیشتری در خصوص دهان و دندان مواجه باشند.

سرپرست دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور با بیان اینکه این موضوع وظیفه سازمان‌های متولی امر سلامت هستند و سازمان بهزیستی در این زمینه وظیفه‌ای برعهده ندارد، تصریح کرد: سازمان بهزیستی توسط برخی از افراد خیر و داوطلب در این زمینه و افرادی که تمایل داشتند در این زمینه کمک کنند، طرحی را تدوین و به صورت پایلوت در استان کرمان و در برخی از مراکز تهران اجرا شد. خوشبختانه مددجویان ما توانسته‌اند علاوه بر آموزش بهداشت دهان و دندان به نیازهای اصلاح دندان، ترمیم دندان و ترمیم دندان‌های مصنوعی برای افراد سالمند پاسخ دهند و مشکلاتشان رفع شود. امسال نیز بنا داریم این طرح را در ۶ استان دیگر اجرا کنیم. اجرای این طرح نیز به صورت خیریه انجام خواهد شد.

کد خبر 59235

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =