نقش کودکان کار مهاجر باید در تخصیص منابع مشخص شود

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه ۸۲ درصد کودکان کار در زمره مهاجران و اتباع قرار دارند، گفت: شاید این گروه از کودکان در حوزه خدماتی ما نباشند ولی باید نقش آنها در تخصیص منابع برای ساماندهی کودکان کار و خیابان مشخص شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری ایرنا، سمانه زمانی افزود: دو گروه در حوزه کودکان کار و خیابان وجود دارد. دسته اول، مهاجرانی هستند که با مجوز در کشور حضور دارند و دسته دوم مهاجرانی هستند که بدون مجوز در کشور حضور دارند که به آنها نیز خدماتی ارائه می‌شود اما در زمینه کودکان کار اتباع، نیازمند نگاه ویژه هستیم و مجموعه‌های مرتبط با آنها باید در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

وی خاطرنشان کرد: بهزیستی، منابعی برای ساماندهی کودکان کار در اختیار دارد که این منابع باید به‌درستی برای ساماندهی گروه هدف، به کار گرفته شوند بنابراین لازم است نقش کودکان کار مهاجر در این‌ بین نیز مشخص شود.

مدیرکل بهزیستی استان تهران اظهار داشت: ۱۴ دستگاه، وظیفه قانونی دارند که خدماتی را در حوزه کودکان کار و خیابان ارائه دهند. طبیعتاً نباید کسی را متهم کنیم که در این زمینه اقدامی انجام می‌دهد یا نه. اگر همین قانون دارای نقص را بخواهیم اجرایی کنیم، وضعیت ساماندهی کودکان کار بهتر می‌شود اما این قانون نیم‌بند هم به‌درستی انجام نمی‌شود و ضمانت اجرایی ندارد یعنی بهزیستی که متولی کودکان کار است، امکان مطالبه‌گری بهزیستی در قانون لحاظ نشده است و امیدواریم حضور دستگاه‌ها را در این زمینه به‌صورت جدی داشته باشیم.

زمانی تصریح کرد: ۸۲ درصد از کودکان زیر ۱۵ سال در خیابان‌ها، کارگاه‌ها و در شرایط ناایمن کاری را اتباع و مهاجران تشکیل می‌دهند.  

وی با اشاره به سه مفهوم کار، کودک و مشارکت‌های مردمی گفت: کار در تمام جوامع ارزش به شمار می‌رود و از سوی دیگر نیز حس و عاطفه‌ای نسبت به کودکان  در جامعه ساری است. تلفیق دو مفهوم کودک و کار، تلنگری است که باید به خروجی ناخوشایند آن توجه کنیم و به‌صورت ویژه به آن بپردازیم. مشارکت‌های مردمی نیز نقطه قوت و درعین‌حال امر مغفول مانده‌ای است که کمتر به آن توجه شده است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی ناگزیر هستیم به مردم قدرت بدهیم و همه مسئولان باید این امر را بپذیرند. چاره‌ای جز این نداریم که هر مسئولی بخشی از قدرت را به مردم واگذار کند. واقعیت این است که در حوزه آسیب‌های اجتماعی با امری چندوجهی روبرو هستیم.

زمانی با بیان اینکه بهزیستی در قوانین به‌عنوان پاسخگو در برابر کودکان کار لحاظ شده است، افزود: بهزیستی در حوزه کودکان کار و خیابان به‌تنهایی موفق نخواهد بود مگر اینکه تمام نهادها و مردم زیر یک چتر قرار گیرند. اگر در امر اجتماعی، همگرایی بین بخشی صورت نگیرد با کمال تأسف هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

کد خبر 59231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد