در رسانه | ۶۵ هزار و ۵۵۷ کودک مشمول طرح غربالگری بینایی

قزوین- ایرنا- مدیرکل بهزیستی استان قزوین از آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان سه تا شش سال استان خبر داد و گفت: ۶۵ هزار و ۵۵۷ کودک در سطح استان مشمول این طرح هستند

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی دهباشی پور روز شنبه در نشست خبری در جمع رسانه‌های استان، هدف از اجرای این طرح را پیشگیری از معلولیت‌هایی نظیر نابینایی و کم بینایی و تنبلی چشم، کاهش عوارض اجتماعی و روانی ناشی از کم‌بینایی یا نابینایی کودک در خانواده‌ها و تأمین سلامت جمعیت آینده کشور دانست و افزود:در این طرح، کودکان دچار اختلال بینایی و تنبلی چشم شناسایی و امکان درمان و مداوای آنها فراهم می شود.

وی اظهار داشت: به همین منظور ۵۳ مرکز مثبت زندگی و ۱۷ پایگاه دیگر، کار سنجش بینایی کودکان سه تا ۶ سال را در سطح استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی برعهده دارند که این طرح تا پایان سال ادامه دارد.

دهباشی پور با بیان اینکه این طرح در سه سطح اجرا می‌شود، تصریح کرد: در سطح اول این طرح، کودکان با کمک مربی و دستگاه غربالگری بینایی در پایگاه‌های سنجش ثابت یا سیار در مناطق شهری و روستایی معاینه می شوند.

این مسوول افزود: در سطح دوم، کودک به اپتومتریست ارجاع داده شده و بعد از مشخص شدن وضعیت کودک پس از معاینه در صورت لزوم برای معاینات تخصصی‌تر به پزشک معرفی می‌شود و در نهایت کودکانی که در زمان اجرای طرح تنبلی چشم مورد سنجش بینایی قرار می‌گیرند در صورت نیاز به کمک هزینه عینک و جراحی چشم از طرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی در کودکان سه تا ۶ ساله با هدف کاهش این اختلالات از طریق تشخیص و درمان به موقع بیماری در سنین طلایی یعنی زیر پنج سالگی اجرا می‌شود.

دهباشی پور اضافه کرد: سال گذشته بیش از ۶۰ هزار نفر جامعه هدف بهزیستی در اجرای این طرح حضور داشتند که از این تعداد ۲ هزار و ۹۵۰ نفر از این کودکان مشکوک به اختلالات بینایی بودند که ۴۹ نفر به پزشک متخصص ارجاع داده شدند.

وی هزینه معاینه هر کودک در مراکز غربالگری بینایی سنجی را ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: والدین کودکان متولد ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ می‌توانند برای اطمینان از سلامت چشم فرزندانشان به مراکز تعیین شده در سطح استان مراجعه کنند چرا که انجام این غربالگری در پیشگیری از اختلالات بینایی و کم بینایی در بزرگسالی تأثیر بسزایی دارد.

کم شنوایی شایع‌ترین نقص مادرزادی در زمان تولد کودکان است

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: کم شنوایی از جمله شایع‌ترین نقایص مادرزادی در زمان تولد بوده و از آنجا که نقص پنهانی است، تشخیص زودرس آن نیز بسیار مشکل و عموماً بسیار دیر انجام می شود.

وی اظهار داشت: پیشگیری از این نقص در راستای ارتقای سلامت عمومی جامعه و کاهش هزینه‌های بهداشتی نقش عمده‌ای دارد که در این راستا غربالگری در دوره نوزادی طی سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

دهباشی پور با اشاره به غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران، افزود: این برنامه با هدف کشف نواقص شنیداری و انجام مداخله زود هنگام از بدو تولد نوزادان و شیرخواران انجام می‌گیرد.

وی اظهار داشت: این برنامه از جمله طرح‌های ملی سازمان بهزیستی کشور است و از سال ۸۴ در کشور و از سال ۸۶ در استان قزوین با پوشش هشت درصدی آغاز شد و در حال حاضر به پوشش ۱۰۰ درصدی جامعه هدف رسیده است.

دهباشی پور با بیان اینکه سالانه سه طرح غربالگریی شنوایی، بینایی و ژنتیک در دستور کار این سازمان قرار دارد، گفت: به همین منظور طرح غربالگری شنوایی نوزادان از بدو تولد نیز به صورت روزانه در سطح بیمارستان‌های دولتی و خصوصی انجام می‌شود.

 سال گذشته بیش از ۱۵ هزار نوزاد قزوینی غربالگری شنوایی شدند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: سال گذشته ۱۵ هزار و ۱۵۸ نوزاد قزوینی غربالگری شنوایی شدند که از این تعداد ۸۴ نفر دچار اختلال شنوایی بودند.

وی با بیان اینکه ۱۰ مرکز غربالگری شنوایی نوزادان در استان فعال است، اظهار داشت: این طرح در همه‌ بیمارستان‌ها و زایشگاه‌های استان انجام می شود و نوزادان در بدو تولد مورد آزمایش شنوایی قرار می گیرند.

دهباشی پور تصریح کرد: براساس این طرح نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص، توسط سنجشگران تحت نظارت بهزیستی مستقر در بیمارستان‌ها و بخش نوزادان سنجش می‌شوند و در صورت مشکوک شناخته شدن به مراکز تخصصی شنوایی سنجی ارجاع شده و پس از انجام آزمایشهای تشخیصی تحت درمان قرار می گیرند و در صورت نیاز به پزشکان متخصص ارجاع می‌شوند.

وی تاکید کرد: نقص شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌های بدو تولد است که در جوامع مختلف به دلایل نداشتن علائم ظاهری در کودک و نا آگاهی خانواده‌ها از علایم اولیه آن با تأخیر بسیار زیاد شناسایی شده و اثرات بسیار حادی بر گفتار کودکان دارد.

این مسوول افزود: همچنین به دلیل کاهش فرصت‌های گوش دادن، توانایی آوایی زبان صدمه می‌بیند که این امر بر توانایی یادگیری واژگان و زبان، تأثیرگذار خواهد بود.

دهباشی پور یادآور شد: کم شنوایی در کودکان وضعیتی پنهان است و در صورت اجرا نشدن برنامه‌های غربالگری شنوایی ممکن است از ۱۸ تا ۳۰ ماهگی پنهان بماند.

وی با بیان اینکه به طور میانگین چهار تا پنج درصد نوزادان دچار اختلالات شنوایی هستند، افزود: سرانه غربالگری هر کودک برای بهزیستی تقریباً ۱۸ هزار تومان است که در صورت تشخیص به موقع، هزینه درمان کمتر خواهد شد.

کد خبر 59148

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد