طرح پیشگیری از تنبلی چشم در ۷۰ پایگاه قزوین اجرا می‌شود

دهباشی پور گفت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال در ۵۳ مراکز مثبت زندگی و ۱۷ پایگاه غیردائمی و سیار در سطح استان قزوین اجرا می‌شود

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین نشست خبری در راستای اجرای طرح غربالگری بینایی و شنوایی با حضور دهباشی پور مدیرکل بهزیستی استان قزوین و اصحاب رسانه صبح امروز در سالن جلسات شهید سردار سلیمانی اداره کل بهزیستی استان قزوین برگزار شد.

علی دهباشی پور در این نشست خبری ؛ از اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان خبر داد و اظهار کرد: تنبلی‌ چشم یکی از بیماری‌های چشمی است که براساس آمار اعلام شده حدود یک تا دو درصد کودکان به آن مبتلا می‌شوند.

وی افزود: سه تا ۶ سالگی بهترین زمان و سن طلایی برای تشخیص و درمان تنبلی چشم است و در صورتی که این بیماری در این سنین تشخیص داده شود به راحتی درمان‌پذیر بوده و از سوی دیگر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود.

مدیر کل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع مسئولان و متخصصان امر بر ضرورت توجه بیشتر والدین به اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم و انجام معاینات به منظور تشخیص به موقع بیماری در سنین طلایی تاکید دارند.

وی با بیان اینکه تنبلی چشم یک بیماری پنهان است که کاملا خاموش بوده و در ظاهر قابل شناسایی نیست، ادامه داد: در این بیماری یک یا هر دو چشم کم کار شده و این کم‌کاری به تدریج در وسعت دید فرد تاثیر می‌گذارد.
افزایش بازه زمانی اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم

دهباشی پور تاکید کرد: عدم انجام اقدامات درمانی به‌هنگام، باعث بروز آسیب‌های جدی و حتی نابینایی در فرد می‌شود؛ از این رو طرح غربالگری تنبلی چشم براساس ابلاغ دفتر پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی کشور برای سنجش بینایی کودکان به‌صورت یک طرح ملی در دستور کار معاونت پیشگیری قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: هر ساله طرح غربالگری تنبلی چشم از آبان ماه آغاز و تا پایان بهمن انجام می‌شد که باتوجه به ضرورت اجرای این طرح و به منظور پیشگیری از ازدحام جمعیت در مراکز، بازه زمانی اجرای این طرح افزایش یافته است.

مدیر کل بهزیستی استان قزوین ابراز کرد: در سال‌جاری طرح غربالگری تنبلی چشم از اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان اسفند ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

وی عنوان کرد: طرح سنجش بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در ۵۳ مراکز مثبت زندگی و ۱۷ پایگاه غیردائمی و سیار سطح استان اجرا می‌شود.

دهباشی پور بیان کرد: برای ارزیابی و معاینه چشم کودکان، ابزار اصلی غربالگری بینایی در کلیه موارد چارت E بوده و دستگاه صرفاً جهت کودکان ۳ ساله و یا در مواقعی که کودکان همکاری نمی‌کنند استفاده می‌شود.

سال گذشته بیش از ۴۶ هزار کودک قزوینی سنجش بینایی شدند

وی اضافه کرد: کودکانی که به بیماری تنبلی چشم مبتلا بوده و از توان مالی پایین‌تری برخوردار باشند در حوزه درمانی نظیر خرید عینک و جراحی، حمایت‌های مالی از این افراد صورت می‌گیرد.

مدیر کل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: با توجه به ضرورت شناسایی و درمان به موقع تنبلی چشم از خانواده‌هایی که دارای فرزند سه تا شش سال هستند تقاضا می‌شود برای حفظ سلامتی فرزندان خود به پایگاه‌های غربالگری مستقر در مراکز مثبت زندگی مراجعه و از سلامت چشم فرزندان خود اطمینان حاصل کنند.

وی با اشاره به نتایج سنجش بینایی کودکان در سال گذشته گفت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم سال گذشته در ۶۴ پایگاه مراکز مثبت زندگی و سایر پایگاه‌های سطح استان اجرا شد و در قالب این طرح ۴۶ هزار و ۵۸ کودک قزوینی سنجش بینایی شدند.

دهباشی پور در پایان بیان کرد: در غربالگری بینایی انجام شده در سال گذشته ۲ هزار و ۹۸۰ کودک مشکوک تشخیص داده شدند که برای بررسی‌های بیشتر به بینایی‌سنج و چشم پزشک ارجاع شدند.

کد خبر 59108

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد