ایران جز ۷ کشور اول جهان در پیشگیری از ناشنوایی کودکان است

به گفته معاون پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، ایران در ارزیابی سازمان بهداشت جهانی از برنامه‌های پیشگیری از معلولیت شنوایی، در سال ۲۰۲۱ جزو ۷ کشور اول جهان است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از خراسان رضوی، «فاطمه عباسی» رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در مشهد، افزود: کشور ما در خاورمیانه مقام اول را دارد و همیشه در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها پیشتاز منطقه بوده است.

وی با اشاره به آمار نوزادان غربال شده در سال ۱۴۰۰ در برنامه غربالگری بهزیستی گفت: در سال گذشته ۱۰۱۵۰۰۰ نوزاد در کشور از نظر شنوایی غربال شده‌اند و میانگین پوشش کشور در این طرح بیش از ۹۲ درصد بوده است. از این تعداد حدود ۳ هزار نفر دچار اختلال شنوایی تشخیص داده شده‌اند که در پروسه پیگیری و درمان قرار گرفته‌اند.

به گفته عباسی، در کل ۱۶ سال اجرای این برنامه ۳۸ هزار کودک دارای اختلال شنوایی شناسایی‌ شده‌اند که چنانچه این برنامه‌ اجرا نمی‌شد این کودکان قطعا ناشنوا یا کم شنوا می‌شدند.

عباسی با اشاره به تقدم پیشگیری بر درمان تاکید کرد: سرانه غربالگری هر کودک برای بهزیستی حدود ۱۸۰۰۰تومان می‌باشد در صورتی که اگر کودک ناشنوا شود صرفا کمک هزینه یارانه خدمات توانبخشی او ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می باشد و در صورتی که کودک بصورت میانگین ۵ سال از خدمات توانبخشی برخوردار گردد حدود ۷۵ میلیون تومان برای سازمان هزینه خواهد داشت.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، اظهار کرد: قطعا خانواده و فرد سایر هزینه های مادی و معنوی مربوط به معلولیت را نیز متحمل خواهند شد. بنا بر این هزینه فایده‌ی این طرح، به روشنی نشان می‌دهد که پیشگیری، تا چه اندازه‌ هزینه‌های فرد، خانواده و جامعه را کاهش می‌دهد.

عباسی در خصوص رصد آسیب‌های اجتماعی که توسط این سازمان انجام می‌شود گفت: طبق برنامه ششم توسعه کشور، بهزیستی موظف به پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی شده است که در این راستا، بهزیستی در سال ۹۶ طرحی برای رصد آسیب‌های اجتماعی کشور تدوین و اجرایی کرده است.

وی هدف از اجرای این برنامه را شناسایی آسیب‌ها و تعیین عوامل خطر و عوامل محافظ دانست و گفت: برای اجرای این برنامه ۳۱ دبیرخانه در استان‌ها تشکیل شده که در سطح استان‌ها اجرای برنامه را نظارت می‌کنند و یک دبیرخانه مرکزی در سازمان بهزیستی بر کل برنامه نظارت دارد.

وی اعتیاد، روابط فرازناشویی، طلاق، اختلافات خانوادگی، پدیده‌ی زنان خیابانی و خودکشی را از جمله آیتم‌های مورد بررسی در این برنامه ذکر کرد و گفت: فلسفه اجرای این برنامه آن است که به دلیل محدودیت منابع و گستردگی موضوعات اجتماعی، باید اولویت‌بندی کرده و برای بهینه‌کردن مصرف منابع، بر روی آسیب‌های هر منطقه و استان به صورت خاص متمرکز شویم.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، اضافه کرد: این برنامه به صورت سالانه، آسیب‌ها را رصد می‌کند و بر اساس نتایج که در هر سال به‌روزرسانی می‌شود، برنامه‌ریزی لازم برای پیشگیری و کنترل آسیب‌ها انجام می‌گیرد.

کد خبر 58925

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =