واگذاری قدرت به مردم، ضرورت حل مساله کودک کار است

سرپرست بهزیستی استان تهران گفت: مسئولان دستگاه‌ها در حل مساله کودک کار باید بخشی از قدرت شان را به مردم واگذار کنند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از پایگاه خبری آتیه آنلاین، سمانه زمانی در همایش ملی حمایت از اطفال و نوجوانان آسیب دیده و در معرض آسیب های اجتماعی که در سالن همایش‌های وزارت کشور برگزار شد، گفت: نشست تخصصی حاضر که در دومین روز از برگزاری نخستین همایش «ملی حمایت از اطفال و نوجوانان آسیب دیده و در معرض آسیب های اجتماعی» در حال برگزاری است با سه مفهوم کلیدی و ارزشمند سروکار دارد؛ اولین مفهوم «کار» است که در تمام جوامع به عنوان ارزش شناخته می‌شود و در کشور ما نیز  واژه ای با مفهوم و یک اقدام ارزشمند است، مفهوم دیگر «کودک» است که همگان یک حس و عاطفه‌ای نسبت به این مفهوم دارند بنابراین تلفیق این دو مفهوم باید تلنگر باشد و مسیری را پیش‌روی ما قرار دهد که بتوانیم نوع رویکرد و برخوردمان با این مفاهیم را به درستی تعریف کنیم.

وی افزود: تلاقی و آمیختگی این دو واژه ارزشمند به  یک خروجی نه خیلی خوشایند رسیده است که نیاز است تا به صورت ویژه واکاوی شود، البته نقطه قوت و کلیدی این اتفاق و همایش امروز، مردم و مشارکت مردم است که شاید نقطه گم شده و مغفول مانده در این سال‌ها توجه به مردم و گروه‌های مردمی بوده است.

زمانی با تاکید بر اینکه مسئولان باید بخشی از قدرت‌شان را به مردم واگذار کنند، تصریح کرد: نکته مهمی که اول از همه به خودم و پس از آن به تمام عزیزانی که در سیستم های دولتی مشغول هستند باید متذکر شوم این است که ما ناگزیر هستیم و اگر می‌خواهیم از ظرفیت مردم بهره‌مند شویم باید قدرت را به مردم واگذار کنیم و چاره ای جز این نیست و طبیعی است ما به ازای قدرتی که به آنها واگذار می‌کنیم قطعا بخشی از قدرت ما کاسته می‌شود.  

وی تاکید کرد: تمام مسئولان باید بپذیرند که اگر قرار است طبق فرمایش مقام معظم رهبری پیش برویم و فعالیت داشته باشیم و قدرت را جدی به مردم واگذار کنیم و حلقه‌های مردمی را در کنار خودمان داشته باشیم و از قدرت آحاد جامعه زیر یک چتر بهره مند شویم  چاره ای جز این نیست که هر مسئولی بخشی از قدرت خود را به مردم واگذار کند و ما به ازای قدرتی که به مردم داده می‌شود در یک تعامل اثربخش، نتیجه این واگذاری ها قطعا قابل مشاهده است.  

سرپرست بهزیستی استان تهران افزود: طبیعتا در اجرای  برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی که با مردم انجام شده است آن اقدام ها به مراتب اثربخشی و دستاوردهای مفیدتری به دنبال داشته است تا زمانی که دستگاه ها راسا در حوزه‌هایی که نیازمند حضور مردم است عمل شده‌اند.

زمانی بیان کرد: در امور اجتماعی به صورت کلی و در حوزه آسیب‌های اجتماعی به صورت اخص با یک امر چند وجهی و چند ساحتی مواجه هستیم. بنابراین بهزیستی که در قوانین به عنوان پاسخگو در قبال کودکان کار مشخص شده است اگر بخواهدفارغ از همگرایی با سایر دستگاه‌ها و بخش‌ ها امور  را انجام  دهد حتما موفق نخواهد شد؛ بهزیستی به تنهایی هیچ کاری را پیش نخواهد برد مگر اینکه تمام دستگاه‌ها و مجموعه‌های مسئول در کنار مردم قرار بگیرند و زیر یک چتر و پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران قلب شان برای یک موضوع بتپد بنابراین باید تلاش کنیم که باهم و در کنار هم یک اتفاق  و یا باور قلبی را رقم بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر در امر اجتماعی فعالیت‌ و همگرایی بین بخشی شکل نگیرد و سازماندهی نشود و همچنین واگذاری قدرت به مردم صورت نگیرد و همه در کنار هم قرار نگیرند با کمال تاسف باید بگویم که هیچ اتفاقی به درستی شکل نخواهد گرفت. چون ممکن است روزی مساله ذهنی من مسئول در بهزیستی کودک کار باشد به تنهایی حجمی از کار را عهده‌دار شوم اما حتما در یک جا کار متوقف می‌شود.

 سرپرست بهزیستی استان تهران یادآور شد: ۱۴ دستگاه در حوزه ساماندهی کودکان کار وظیفه قانونی دارند و طبق قانون موظف هستند که خدماتی را در حوزه کودکان کار و خیابان ارایه دهند. نباید دستگاه و نهادی را متهم کنیم که به وظیفه قانونی اش متعهد هست یا عمل نمی کند امیدواریم که تمام دستگاه ها در حال انجام وظایف خودشان در این حوزه باشند، بنابراین اگر همین قانون موجود را که نقص اندکی هم دارد  اراده ای بر اجرای آن وجود داشته باشد مشکلات ما به مراتب کمتر خواهد شد نکته این است که همین قانون نیم بند هم به درستی اجرا نمی شود. مساله جدی این است که قانون وضع شده کنونی ضمانت اجرایی ندارد و برای  سازمان بهزیستی به عنوان  متولی کودکان کار، اهرم مطالبه‌گری از حیث پاسخگو بودن دستگاه‌ها لحاظ نشده است.  

زمانی با تاکید بر اینکه ۸۲ درصد کودکان کار و خیابان  اتباع هستند، افزود: در این زمینه هم دو مساله مهم وجود دارد؛ عزیزانی که با مجوز  در کشور حضور دارند و حقی برای آنها مرتب است و دسته ای دیگر که بدون مجور فعالیت دارند و البته به آنها هم خدماتی ارایه می شود و با توجه به این واقعیت، حل مساله کودک کار نیازمند بررسی و آسیب شناسی دقیق مساله است.

کد خبر 58888

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد