۱۰۸ هزار مددجوی توانبخشی از بهزیستی مستمری‌دریافت می کنند/ ۱۳۲ هزار نفر پشت نوبت دریافت مستمری هستند

سرپرست دفتر امور مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: در دو ماهه ابتدای سال توانسته‌ایم، ۴۵ درصد افرادی را که پشت نوبت دریافت مستمری بوده‌اند، تحت پوشش قرار دهیم و در حقیقت ۱۰۸ هزار نفر را تحت پوشش برده‌ایم، اما در حال حاضر ۱۳۲ هزار نفر همچنان پشت نوبت هستند.

«فریده باغ علیشاهی» سرپرست دفتر امور مراکز توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که چه تعداد از افراد دارای معلولیت مشمول دریافت مستمری هستند، گفت: در حال حاضر ۹۳۲ هزار و ۷۲ خانوار دارای معلولیت تحت پوشش مستمری سازمان بهزیستی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به افزایشی که در بودجه سال ۱۴۰۱ داشته‌ایم، ۲۰ درصد به میزان مستمری سال ۱۴۰۰ اضافه شده است و مبلغ ماهانه مستمری در سال جاری بر اساس بعد خانوار، ۴۲۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان است.

سرپرست دفتر امور مراکز توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی تصریح کرد: بر اساس بعد خانوار، میزان سرانه مستمری متفاوت است؛ برای فرد دارای معلولیت که خودسرپرست است یا به عبارتی خانوار یک نفره، ماهانه ۴۲۰ هزار تومان، سرپرست خانوار دو نفره ۶۰۰ هزار تومان، سرپرست خانوار سه نفره ۸۴۰ هزار تومان، خانوار ۴ نفره یک میلیون و ۸۰ هزار تومان و خانوار ۵ نفره و بالای ۵ نفر، یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند.

باغ علیشاهی خاطرنشان کرد: براساس ماده ۷۹ قانون برنامه ششم توسعه، افرادی که تحت پوشش نهادهای کمیته امداد امام خمینی ره و بهزیستی هستند، متوسط مستمری پرداختی برای آنان باید ۲۰ درصد حداقل دستمزد سالانه باشد از سال ۱۴۰۰ ما به این مبلغ نزدیک شده‌ایم. در سال‌های گذشته افزایش در سرانه مستمری افراد تحت پوشش داشته‌ایم، اما هیچ گاه به این میزان نبوده است.

وی با اشاره به افراد پشت نوبت گفت: در دو ماهه ابتدای سال توانسته‌ایم، ۴۵ درصد افرادی را که پشت نوبت دریافت مستمری بوده‌اند، تحت پوشش قرار دهیم و در حقیقت ۱۰۸ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده‌ایم. در حال حاضر ۱۳۲ هزار نفر همچنان پشت نوبت هستند و تلاش می‌کنیم در مقاطع زمانی پیش رو این افراد را تحت پوشش قرار داده و این میزان را به صفر برسانیم، البته پشت نوبت به طور مداوم ثبت می‌شود و ممکن است با توجه به درخواست گروه هدف امروز با فردا این میزان متفاوت باشد.

سرپرست دفتر امور مراکز توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی تصریح کرد: هدف ما این است که بتوانیم مجموع دریافتی افراد تحت پوشش را افزایش دهیم. ما از استانداردها فاصله داریم، اما تلاش می‌کنیم تا این فرآیند را ادامه دهیم تا خانواده‌ها حمایت اقتصادی شوند و محیط امنی داشته باشند و شرایط مناسبی برای حضور فرد دارای معلولیت در خانواده فراهم شود و بار تقاضای مراکز شبانه روزی کمتر شود.

باغ علیشاهی در پاسخ به این سوال که آیا افراد دارای معلولیت متوسط و خفیف هم تحت پوشش دریافت مستمری قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: براساس ماده ۷۹ قانون برنامه ششم توسعه به تمامی افرادی که تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده و نیازمند باشند، مستمری پرداخت می‌شود البته شدت معلولیت یکی از شاخص‌های اولویت‌بندی پوشش مستمری است، اما اینکه فردی که دارای معلولیت متوسط یا خفیف است، تحت پوشش مستمری قرار نمی‌گیرد صحت ندارد.

سرپرست دفتر امور مراکز توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی تاکید کرد:‌ شاخص اصلی نیازمندی است و با این هدف که عدالت رعایت شود، شاخص‌هایی مانند میزان نیازمندی، شدت معلولیت، سرپرست خانوار بودن، تعداد افراد دارای معلولیت در خانواده، بعد خانوار، بیماری‌های همراه و بیماری‌های صعب العلاج و… در اولویت‌بندی تاثیرگذار است.

به گفته وی از کل افراد تحت پوشش مستمری سازمان، ۵۴ درصد افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید و ۴۶ درصد افراد دارای معلولیت خفیف و متوسط هستند. مهمترین شاخصه تحت پوشش قرار گرفتن نیازمندی است.

کد خبر 58851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =