بانوی معلولی که امید را با همه وجود معنا کرده است

شاید اگر اراده‌ای قوی نداشت، معلولیت می‌توانست او را به فردی گوشه‌گیر و نیازمند تبدیل کند اما حالا نه تنها کارهای شخصی خودش را انجام می‌دهد بلکه با کارآفرینی برای خود درآمدزایی کرده و به الگویی برای جامعه تبدیل شده و سودای توسعه کارگاه کوچک خیاطی و به‌کارگیری افراد دیگر را هم در سر می‌پروراند.

خبرگزاری فارس از قم – سیدمحمدهادی میرشریفی: بیش از 60 بهار از عمرش را پشت سر گذاشته و چند سال قبل بر اثر حادثه‌ای دچار فلج کامل و عارضه نخاعی شده است. بعد از چند مرحله عمل جراحی سنگین بهبود چندانی پیدا نکرده و حالا تقریبا تنها زندگی می‌کند.

شاید اگر اراده‌ای قوی نداشت، این از کارافتادگی و معلولیت می‌توانست او را به فردی گوشه‌گیر و نیازمند تبدیل کند، اما حالا نه تنها کارهای شخصی خودش را انجام می‌دهد و کارآفرینی کرده و درآمدی برای خود دارد، بلکه سودای توسعه کارگاه کوچک خیاطی خود و آموزش دادن و به‌کارگیری افراد دیگر را هم در سر می‌پروراند. فاطمه صالحی‌راد، بانویی است که امید را با همه وجود معنا کرده و توانسته الگویی برای دیگران باشد.

همراه با خانم ستوده یکی از تسهیل‌گران اشتغالزایی بسیج سازندگی قم و با هماهنگی وی راهی منزل خانم صالحی‌راد می شویم. وقتی از پله‌های زیرزمین پایین رفتیم، با کارگاه خیاطی کوچکی مواجه شدیم که بخشی از منزل وی بود.  منظم و مرتب بودن محیط اولین نکته‌ای بود که نشان از امید فراوان و اراده محکم صاحب‌خانه برای جدیت و موفقیت در کار داشت، در ادامه گفت‌وگوی ما با این بانوی موفق را می‌خوانید.

فارس: ضمن عرض سلام و خداقوت، لطفا خودتان را معرفی کنید و کمی درباره وضعیت زندگی خودتان توضیح دهید.

- من هم عرض سلام دارم و از این‌که به این‌جا تشریف آوردید، تشکر می‌کنم. فاطمه صالحی‌راد هستم  و 62 سال دارم. چندین سال قبل بر اثر حادثه‌ای که برایم پیش آمد دچار بیماری فلج کامل شدم و اگر چه آن زمان متاهل بودم اما بعد از آن تنها زندگی می‌کنم. اوایل پیش آمدن این وضعیت که چند عمل جراحی را پشت سر گذاشته بودم، مرتب با خودم می‌گفتم که نباید تسلیم شرایط شوم و باید حرکت کنم و کارهای شخصی را خودم انجام دهم. با  سختی و زحمت زیاد، از روی تخت پایین آمدم و به لطف خدا به تدریج توانستم علاوه بر اداره امور شخصی، درآمدی هم داشته باشم.

فارس: به عنوان فردی که دچار معلولیت جسمی و حرکتی هستید، برخورد اطرافیان با شما چگونه است؟

بسیاری از اطرافیان و افرادی که فعالیت‌های من را می‌بینند، متعجب می‌شوند و به صراحت می‌گویند چه روحیه خوبی داری که با وجود این وضعیت جسمی، فعالیت اجتماعی داری. افراد زیادی به اینجا می‌آیند و از دیدن کیفیت کارهای من تعجب می‌کنند و مشتری دائمی می‌شوند. بعضی هم هستند که درخواست می‌کنند تجربه و مهارت خودم را به آن‌ها آموزش دهم.
 

بانوی معلولی که امید را با همه وجود معنا کرده است

فارس: از چه زمانی کار خیاطی را شروع کردید؟

 من با خیاطی از حدود 25 سال قبل آشنایی داشتم. اما وقتی دچار معلولیت شدم، به فکر ایجاد درآمد برای خودم افتادم. البته با قالیبافی هم آشنایی کامل دارم و می توانم همه نوع نقشه ای را ببافم. اما چون در کار خیاطی مشتری های بیشتری داشتم و خانم هایی که از اطرافیان و بستگان بودند از تولیدات من استقبال کردند، آن را ادامه دادم و الان 6 سال است که کار خیاطی را به صورت جدی شروع کرده ام.

فارس: با بسیج سازندگی چطور آشنا شدید و چه کمکی به شما کردند؟

حدود دو سال قبل از طریق خانم‌هایی که ارتباط داشتند مطلع شدم که صندوقی به نام حضرت صاحب الزمان(عج) وجود دارد که توسط بسیج سازندگی ایجاد شده و به اعضا وام می دهد. من هم علاوه بر چرخ خیاطی خودم نیاز به یک چرخ سردوز حرفه ای داشتم که آن زمان توان خریدش را نداشتم. اما وقتی عضو این صندوق شدم از طریق آن وامی دریافت کردم و چرخ سردوز را خریدم. حالا می‌توانم از این ظرفیت هم استفاده کنم.

فارس: آیا حمایت دیگری هم از شما داشتند؟

بله. گروه جهادی بانوان به من سر می زنند و اگر نیاز به کمک داشته باشم انجام می دهند. کمک خوب دیگری که می کنند این است که در فروش محصولات و تولیدات من در نمایشگاه هایی که دایر می کنند، همکاری دارند و من از این بابت هم از آن‌ها تشکر می‌کنم.

فارس: بجز بسیج سازندگی از جای دیگری هم تسهیلات دریافت کرده‌اید؟

در سفر اخیر دولت به قم، نامه‌ای برای رئیس جمهور نوشتم که مدتی بعد در پاسخ اعلام کردند با اعطای مبلغ 15 میلیون تومان وام موافقت شده است اما به دلیل شرایط خودم نتوانسته‌ام آن را دریافت کنم.

بانوی معلولی که امید را با همه وجود معنا کرده است

فارس: در این کارگاه تنها هستید یا نیروی دیگری هم به کارگیری کرده‌اید؟

اینجا هم منزل و هم کارگاه خیاطی من است و در حال حاضر یک نفر از خانم‌هایی که چند سال هست با هم آشنا هستیم در کار به من کمک می‌کند و دو نفری اینجا را اداره می کنیم. ایشان، هم در تهیه پارچه و وسایل مورد نیاز و هم در فروش تولیدات همکاری دارد.

فارس: اگر شرایطی فراهم شود که مورد حمایت بیشتری قرار بگیرید، چه درخواستی دارید؟

مهمترین مشکل من در حال حاضر محیطی است که در آن کار می‌کنم. به دلیل شرایط اقتصادی ناچار هستم در همین زیرزمین که زندگی می‌کنم کار کنم و بخاطر پله‌هایی که دارد و حمل و نقل و تردد به بیرون را برای من بسیار دشوار کرده است، گاهی اتفاق می‌افتد که یک ماه از اینجا خارج نمی‌شوم. مشتری‌ها هم برای دیدن تولیدات یا دادن سفارش به همین مکان می‌آیند که برای آن‌ها هم سخت است. اگر شرایطی فراهم شود که محل زندگی و کار من جای مناسب‌تری از نظر تردد و حمل نقل شخصی خودم باشد، بسیار بهتر است. موضوع دیگر بحث تهیه مواد اولیه به ویژه پارچه است که با توجه به تورم موجود و افزایش قیمت‌ها هر روز کار ما دشوارتر می‌شود.

فارس: اگر شرایط فراهم شود، آمادگی توسعه دادن کارگاه خود را دارید؟

بله، افراد زیادی هستند که علاقه دارند برای مهارت‌آموزی با من ارتباط داشته باشند این موضوع هم جزو علایق من است و دوست دارم خدمتی به جامعه انجام دهم. پیگیری‌هایی هم انجام شده است. برای اینکه بتوانم از تسهیلات فنی‌وحرفه‌ای استفاده کنم ابتدا باید خودم در آزمون مربیگری شرکت کنم و مدتی است که بسیج سازندگی تلاش می‌کند تا با توجه به مشکل بنده برای تردد، از فنی‌وحرفه‌ای در همین محل حاضر شوند و از من آزمون بگیرند.

فارس: برای افرادی که فکر می‌کنند نمی توانند کارآفرینی کنند و امید به اشتغال ندارند، چه حرفی دارید؟

نمی‌خواهم بگویم هیچ مشکلی در جامعه وجود ندارد اما افراد برای رسیدن به موفقیت باید تلاش و حرکت داشته باشند، این مهمترین توصیه من است. به نظر من اولین گام در موفقیت مهارت‌آموزی است. اگر مهارتی داشته باشیم، هم می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم و کار کنیم و درآمد داشته باشیم و هم اینکه با تولید یک محصول یا خدمت، یک فعالیت اجتماعی داشته باشیم. علاوه بر آن با آموزش دادن آن مهارت می‌توانیم به دیگران هم خدمت کنیم.

ضمن تقدیر از همت خبرگزاری فارس در پیگیری معرفی معلولین موفق لازم به ذکر است این بانوی موفق تحت پوشش بهزیستی استان قم می باشد و ازخدمات مستمر و موردی سازمان بهره مند است .

کد خبر 58824

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد