نخستین همایش «نقش دین در کاهش اعتیاد» در قم برگزار شد

نخستین همایش «نقش دین در کاهش اعتیاد» عصر یکشنبه با حضور جمعی از طلاب و فضلای حوزه های علمیه و مسؤولان در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد.

به گزارش ایرنا، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه در این مراسم با اشاره به تشکیل واحد تبلیغ تخصصی در این معاونت، خاطرنشان کرد: مسأله آسیب های اجتماعی به ویژه مسأله اعتیاد و راهکارهای کاهش و پیشگیری از این بلای خانمان سوز را بسیار جدی پیگیری می کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسین ملانوری با بیان اینکه طلاب و مبلغان در قالب طرح امین در بیش از ۱۰ هزار مدرسه آموزش و پرورش حضور دارند، خاطرنشان کرد: مقابله با آسیب های اجتماعی و تقویت دینی و اعتقادی دانش آموزان از اولویت های اجرای این طرح است.

وی بر ضرورت برقراری تعامل و هماهنگی با تمامی دستگاههای اجرایی برای حل مشکلات کشور تأکید کرد و گفت: طرح های مطالعاتی و پژوهشی بسیار خوبی توسط مبلغان و روحانیون در زمینه مقابله با اعتیاد و مواد مخدر به انجام رسیده است که امیدواریم هرچه بهتر از آنها استفاده شود.

مردم باید حرف و سخن ما را برای مقابله با مواد مخدر بپذیرند

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این همایش، نگاه غربی به مسائل اجتماعی را باعث رسیدن به بن بست و پوچی دانست و گفت: قطعا آموزه های مکتب تشیع برگرفته از آیات و روایات است که چراغ راه و نجات بخش انسان ها خواهد بود.

محمد جمالو با بیان اینکه امروز در مسیر مقابله با اعتیاد در جنگلی از تئوری ها قرار گرفته ایم، تصریح کرد: ما باید فراتر از آگاهی بخشی در رابطه با اعتیاد و مواد مخدر، به «باورمندی» مردم بیشتر توجه کنیم و برای آنکه مردم حرف و سخن ما را از عمق جان بپذیرند، تلاش کنیم.

وی بر ضرورت عدم اشاره مستقیم و توجه به آثار و عوامل در مسأله مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر تأکید کرد و گفت: بدون تردید تبیین آموزه های دینی و اعتقادی برای مردم و جوانان، یکی از بهترین راهها در حوزه پیشگیری و مقابله با اعتیاد است و این موضوع را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

سبک زندگی اسلامی جوانان را از آسیب های اجتماعی دور می کند

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم نیز در این همایش، گسترش سبک زندگی غربی را یکی از عوامل افزایش اعتیاد در جوانان عنوان کرد و افزود: بدون تردید توجه به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی می تواند جوانان را از آسیب های اجتماعی دور کند و ما این مسأله را بارها شاهد بوده ایم.

ابوالقاسم مقیمی با بیان اینکه خانواده ها باید بیش از گذشته به تربیت دینی فرزندان خود اهتمام داشته باشند، اظهار داشت: مسؤولان و سیاستگذاران نیز باید متناسب با سبک زندگی دینی و نه در تعارض با آن، نسبت به عرصه های مختلف جامعه نگاه داشته باشند.

وی با بیان اینکه نباید به سوءاستفاده کنندگان اجازه بهره برداری از خلاءهای بوجود آمده در جامعه را بدهیم، تصریح کرد: در هر مسأله ای که طلاب و روحانیون با تکیه بر آموزه های دینی و اعتقادی حضور داشته اند، آن مسأله با کمترین هزینه و حاشیه برطرف شده و موجب افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم شده است.

سبک زندگی دینی مردم را از دخانیات دور می‌کند

 معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم گفت: تجربه کسانی که زندگی دینی داشته‌اند نشان می‌دهد که زندگی موفق و دوری از دخانیات از دستاوردهای این مدل سبک زندگی است.

ابوالقاسم مقیمی نیز در همایش تاثیر دین در کاهش اعتیاد در مدرسه علمیه معصومیه، با تاکید مجدد بر تاثیر سبک زندگی دینی در کاهش مصرف دخانیات افزود: سبک زندگی غربی که باعث می شود انسان ها به مصرف افیون کشیده شوند، ما را از زندگی سالم دور کرده و متاسفانه در فضای رسانه ای ما این مدل بیشتر ترویج شده است.

وی اضافه کرد: در بیماری کرونا پژوهشی انجام شد و نتیجه این بود که کسانی که کمتر با سبک زندگی جدید مانوس هستند، درگیری کمتری به این ویروس داشتند.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم تاکید کرد: بحث دیگر در عوامل موثر بر مصرف مواد مخدر، زندگی غیر دینی و متعاقبا اعتیاد والدین است؛ دور بودن خانواده از مدل های سبک زندگی اسلامی از دیگر عوامل است.

مقیمی ادامه داد: امروز در داخل و خارج از خانواده ها تعارضاتی وجود دارد؛ مثلا ممکن است ببینیم فرد در بیرون از خانواده چهره متدین دارد، اما فرزند او خلاف دین عمل کند؛ این بدین معنی است که احتمالا در درون خانواده والدین بر خلاف آنچه در اجتماع ظاهر می شوند، رفتار می کنند.

وی تصریح کرد: نکته ای که به ما مسوولین بازمی گردد، عدم سیاستگذاری و برنامه ریزی های لازم از منظر دینی برای پیشگیری از اعتیاد است؛ وقتی که تصمیمات ما با سبک زندگی دینی و عرف جامعه تناقض داشته باشد، نمی توانیم توقع داشته باشیم مردم با ما همراه بوده و دچار تعارضات خانوادگی و فردی نشویم.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم یادآور شد: افراد ناهنجار از خلاء ما در تصمیم گیری های فرهنگی در بوستان ها و دیگر بخش ها استفاده کرده و به اهداف منحرفانه خود می رسند که این برمی گردد به سیاستگذاری های غلط مسوولان که به آلودگی فضا دامن می زند.

مقیمی در ادامه با اشاره به مضرات استفاده از تلفن همراه برای کودکان و نوجوانان اضافه کرد: گوشی های هوشمندی که در دسترس این گروه های سنی است، می تواند آن ها را به فردگرایی و گرایش به مصرف مواد مخدر بکشد.

وی خاطرنشان کرد: هر نقطه ای از فعالیت های اجتماعی که با ورود جدی طلاب و حوزه های علمیه همراه بوده، کمترین آسیب و هزینه در حوزه حل مسائل اجتماعی را به دنبال داشته و در عرصه هایی مانند طلاق، مشاوره، حاشیه نشینان و غیره می توان این خدمات را مشاهده کرد.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم با بیان اینکه در حال حاضر برخی از طلاب در بدترین نقطه های قم بهترین خدمات را ارائه می دهند، ابراز کرد: ما در عرصه حاشیه نشینی طلابی را داریم که از سفره خانواده خود می زنند و در حوزه بهبود خانواده های آسیب دیده صرف می کنند.

مقیمی تصریح کرد: هر جایی که جمهوری اسلامی به مردم و روحانیون تکیه کردند و هر جایی که طلاب به مسائل اجتماعی ورود کرده اند اولا با کمترین آسیب مسائل رفع شده و دوما سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی در میان مردم افرایش یافته است و این در حالی است که امروز دشمنان به دنبال اختلاف افکنی بین نظام و طلاب با مردم هستند.

وی بیان کرد: ما در دورانی که نیروی انتظامی به دلیل آسیب های مراکز NA چندان موافق ادامه فعالیت آن ها نبود، برای حمایت از این مجموعه ها دو شرط داشتیم؛ نخست اینکه یک طلبه در هر مجموعه باید حضور داشته باشد تا انحرافات برنامه مشاور محور برطرف شود؛ شرط دوم هم جدا شدن جلسات مختلط خانم ها و آقایان بود.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم اظهار داشت: در آن زمان ۱۲ مرکز در معاونت فرهنگی وقت شهرداری قم تاسیس و رشد بهبود یافتگان NA قریب به شش برابر شد و تمام آسیب ها به سمت مرتفع شدن حرکت کرد.

در پایان این همایش نیز از صاحبان مقالات برتر با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل بعمل آمد.

کد خبر 58791

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد