دستگاه های اجرایی در اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، خود نظارتی را فراموش نکنند

جانشین معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با این توضیح که تعداد افراد دارای معلولیت، حسب جمعیت زیاد استان در تهران بالا است، اظهار داشت: مشکلات، مصائب و چالش‌های حوزه معلولین در سطح استان به تناسب جمعیت، بالا و رو به فزونی است.

ه گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از رادیو گفتگو، الهه سعادتی که در قالب مهمان حضوری در برنامه گفتگوی اجتماعی سخن می گفت، تصریح کرد: همه دستگاه ها و نهادهای کشور وظیفه و مسئولیت اجتماعی دارند که قانون بر عهده آنها گذارده ولی بهزیستی در این موضوع، وظیفه ای حاکمیتی دارد که مشخصاً این سازمان به تنهایی نمی‌تواند امور مربوط به معلولان را سامان دهد و باید همه دستگاه‌های اجرایی با عمل به تکالیف و وظایف قانونی خود این حمایت‌ها را صورت دهند.

سعادتی افزود: شهرداری در هر شهری جزء اولین دستگاه هایی است که برای کمک بهزیستی به ذهن میرسد که کمک او بسیار بسیار موثر و مسرت بخش است.

جانشین معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با اشاره به موازی کاری ها و ارائه خدمات اجتماعی توسط نهادهای حمایتی در سطح جامعه، خاطرنشان کرد: این نوع از فعالیت ها باعث آن شده که نقش بهزیستی در این حوزه کمرنگ جلوه کند، گو اینکه این سازمان با نقش حاکمیتی خود می تواند بیشتر در جامعه دیده شود.

وی به تصریح قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که در اردیبهشت سال ۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده پرداخت و ادامه داد: این قانون جامع برای همه ادارات و ارگانهای دولتی ابلاغ شده و توان زیادی برای آن صرف گردیده که دقیقا تکلیف هر دستگاه اجرایی مشخص است، در این قانون بهزیستی به عنوان واحد نظارتی است.

وظیفه هر یک از دستگاه های اجرایی و ارگان ها مشخص شده که در صورت عدم اجرای وظایف و یا تمرد و سهل انگاری بهزیستی می‌تواند این دستگاه‌ها را به نهادهای نظارتی معرفی نماید.

سعادتی افزود: دستگاه های اجرایی در اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، خود نظارتی را فراموش نکنند.


وی به مثال هایی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در بحث مناسب سازی با نگاه کلی به شهرها می توان متوجه شد که شهرداری ها این قانون جامع را به طور کامل رعایت نمی کنند و همه مردم که از معلولین گرفته تا سالمندان مشمول این قانون می شود، بهره مندی لازم را ندارند.

سعادتی با بیان اینکه در تهیه وسایل توانبخشی مشکلات فراوانی داریم گفت: اعتبار و بودجه کافی برای این موضوع نیست، نوسانات ارزی و اینکه تولیدات تولید کنندگان داخلی نیز جوابگوی نیاز بازار نیستند، باعث ایجاد مشکلات فراوانی شده است.

جانشین معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با بیان روال اداری و قانونی تحویل وسایل کمک توانبخشی به خانواده‌های متقاضی، گفت: در گذشته، اقلام مورد نیاز را خانواده ها تهیه کرده و با ارائه سند هزینه، بهزیستی بیش از ۵۰ درصد آن را پرداخت می  کرد که در حال حاضر به دلیل عدم وجود و تأمین اعتبار ناکافی حتی از پرداخت نیم این رقم معذوریم.

وی از نوع دیگر تهیه اقلام کمک توانبخشی هم سخن گفت و ادامه داد: از سال پیش و امسال تصمیم گرفتیم که به جای در اختیار قرار دادن پول، خودمان وسایل کمک توانبخشی و کمک توان پزشکی را خریداری کرده و در اختیار متقاضیان جامعه هدف قرار دهیم که در این مسیر هم با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم و چالش‌های فراوانی را در سطح استان داریم.

سعادتی افزود: به عنوان نمونه مسئله سمعک که برای افراد دارای ناشنوایی و کم شنوایی مصرف میشود در کشور تولید داخلی ندارد و ما مجبور هستیم با توجه به شرایط ارزی حال حاضر از خارج کشور تهیه کنیم که در این حوزه نیازمند سیاستگذاری درست بابت وارد کردن این نوع وسایل هستیم.

کد خبر 58771

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد