بهزیستی در رسانه | نمایشگاه مشاغل خانگی فرصتی برای توانمندسازی کسب و کارهای خرد

قزوین-ایرنا-برپایی نمایشگاه مشاغل خانگی در استان قزوین، فرصتی برای توانمندسازی کسب و کارهای خرد و خانگی است و نقش موثری در افزایش اعتماد به نفس صاحبان این حرفه‌ها در تامین اقتصاد خانواده خود ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چند روزی است که نمایشگاه مشاغل خانگی در استان قزوین با همکاری چندین دستگاه اجرایی از جمله اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهزیستی، جهاد دانشگاهی و کمیته امداد در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان برپا شده و تفاوت آن با سایر نمایشگاه ها در این است که غرفه داران آن اغلب زنان سرپرست خانوار بوده که برای پیشبرد اهداف اقتصادی خود نیازمند حمایت و دیده شدن هستند.

با توجه به اینکه در دولت سیزدهم ارتقا و توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار و خارج کردن آنها از چرخه حمایتی از اهمیت زیادی برخوردار است، برگزاری نمایشگاه های مشاغل خانگی می تواند تاثیر به سزایی در معرفی توانمندی های فعالان این حوزه داشته باشد و موجب بازاریابی و افزایش فروش محصولات آنها شود.  

در این نمایشگاه همچنین چندین غرفه به مددجویان اداره کل بهزیستی استان قزوین اختصاص یافته و کالاها و محصولات تولیدی آنها برای فروش عرضه شده است.

مددجویانی که با حضور در این نمایشگاه نشان داده اند معلولیت برایشان محدودیت نیست و به سوی کسب تخصص‌ها و توانایی‌های حرفه‌ای رفته‌اند و از دل محدودیت‌ها خلاقیت‌ خود را در هنرهای مختلف از جمله صنایع دستی به منصه ظهور رسانده اند.

از آنجایی که حمایت از کسب و کارهای خرد و خانگی، توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار و توسعه اشتغال معلولان از دغدغه های دولت است، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان قزوین به سراغ این غرفه داران رفته تا در خصوص تاثیر نمایشگاه و نقش آن در اقتصاد این اقشار اطلاعات بیشتری کسب کند.  

برگزاری نمایشگاه مشاغل خانگی در اعتماد بخشی به معلولان موثر است

زهرا رجبی زو، یکی از غرفه دارانی است که در حوزه ساخت بدلیجات فعال است، او علاوه بر اینکه خودش نیز دارای معلولیت است، سرپرستی یک خانواده را نیز برعهده دارد.  

این بانوی هنرمند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بیش از ۲۰ سال است که با قلاب بافی، گلیم و فرش بافی خرج زندگی خود و خانواده ام را می دهم و همسرم به دلیل معلولیت شدید و همچنین بیماری قادر به کار کردن نیست.  

این بانو ادامه داد: به دلیل استقبال بازار از بدلیجات چند سالی است که به این حرفه رو آوردم و تمامی محصولاتی که درست می کنم از طراحی تا اجرا حاصل تلاش و خلاقیت خودم است.  

رجبی زو که در زمره افراد دارای مشاغل خرد و خانگی است، با اشاره به هدفش برای شرکت در این نمایشگاه، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی و برخی محدودیت های اقتصادی و نداشتن تلفن همراه هوشمند نمی توانم مانند برخی صاحبان مشاغل آن طور که باید کارم را در فضای مجازی ارتقا دهم به همین دلیل تصمیم گرفتم در نمایشگاه شرکت کنم تا شاید به فروش خوب برسم‌ یا با هنرم نظر یک مغازه دار و سرمایه گذار را جلب کنم.  

نمایشگاه مشاغل خانگی، فرصتی برای توانمندسازی کسب و کارهای خرد

وی ادامه داد: بدلیجاتی که می سازم از کیفیت بالایی برخوردار است و مطمئن هستم با ورود خیران و سرمایه گذاری در این حوزه می توان این بدلیجات را به کشور های دیگر صادر کرد اما متاسفانه معلولان کمتر مورد اعتماد قرار می گیرند و کمتر کسی حاضر به فعالیت و مشارکت با یک معلول است.  

این بانوی قزوینی در خصوص تاثیر نمایشگاه مشاغل خانگی در توانمندسازی و خودکفایی، گفت: متاسفانه این نمایشگاه آن طور که باید از نظر اقتصادی مورد رضایت ما نبود و فروش کمی داشتیم اما در اعتماد بخشی به من و آشنایی با روش های فروش فرصتی مغتنم بود.

رجبی زو در پایان از انتظاراتش از سازمان های دولتی، گفت: از تمام مسئولان استان قزوین تقاضا دارم معلولیت را دلیل بر محدودیت ندانند و بخشی از اعتبارات سازمانی خود را صرف توانمندسازی این اقشار کنند به عنوان مثال شهرداری به صورت دوره ای از کسب و کارهای خرد و خانگی حمایت کند و در قالب اعلان های شهری آنها را تبلیغ کند.

برگزاری چنین نمایشگاه هایی نقش موثری در ورود معلولان به جامعه دارد

مهناز حاج علیلو از دیگر غرفه دارانی است که در قالب یک انجمن مردم نهاد با آموزش به ۴۰ معلول دارای سندروم داون یک کارگاه صنایع دستی راه اندازی کرده و برای این افراد اشتغال نسبتا پایداری به وجود آورده است.  

حاج علیلو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تحت عنوان یک انجمن توانخواه ذهنی، کارگاه چرم دوزی، سوزن دوزی، پته دوزی و چاپ روی پارچه تأسیس کردیم و با آموزش رایگان به این عزیزان بستری برای توانمندسازی معلولان و کسب درآمد نسبتاً پایدار را برایشان فراهم آوردیم.  

وی عنوان کرد: ۴۳ دختر بالای ۱۴ سال در کارگاه مشغول به کار هستند و برگزاری چنین نمایشگاه هایی می‌تواند نقش موثری در ورود معلولان به جامعه داشته باشد.  

این بانوی قزوینی اظهار داشت: به تبع کار با معلولان سختی های خودش را دارد اما جامعه باید به این درک و پذیرش برسد که معلولان نیز همچون سایر شهروندان از حقوق شهروندی برخوردار هستند.  

نمایشگاه مشاغل خانگی، فرصتی برای توانمندسازی کسب و کارهای خرد

وی در خصوص تاثیر نمایشگاه مشاغل خانگی، گفت: متاسفانه استقبال شهروندان خیلی خوب نبود اما تداوم این نمایشگاه ها قطعا می تواند موثر باشد و اینکه شناخت و نوع نگاه جامعه به هنر ارتقا پیدا می کند و می تواند در اعتماد بخشی به جامعه معلولان نیز اثر گذار باشد.

نمایشگاه مشاغل خانگی باید انتظارات اقتصادی صاحبان مشاغل خرد و خانگی را برآورده کند

گیتی لشگری از دیگر مددجویان بهزیستی است که دارای لکنت زبان شدید است و در این نمایشگاه غرفه ترمه دوزی دارد.  

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انتظار بسیار زیادی از این نمایشگاه داشتم اما متاسفانه حتی یک محصول هم نتوانستم بفروشم و نسبتا ناامید شدم.  

لشگری ادامه داد: مجبورم هزینه اجاره غرفه را از جیب بدهم و اگر قرار باشد اوضاع نمایشگاه ها خوب نباشد دیگر در نمایشگاه شرکت نخواهم کرد.  

این بانوی قزوینی ادامه داد: زمانی که نمایشگاه های دیگر برگزار می شد دوست داشتم که در آنها شرکت کنم اما به دلیل سنگینی اجاره غرفه هیچ وقت نتوانستم و شرکت در نمایشگاه مشاغل خانگی اولین تجربه من بوده است.

آشنایی صاحبان مشاغل خانگی با بازار و روش های بازاریابی از نقاط قوت نمایشگاه است

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان قزوین در خصوص نقش نمایشگاه مشاغل خانگی در توانمندسازی زنان و خانواده و همچنین توسعه مشاغل خرد، گفت: یکی از ماموریت های کمیته امداد استان قزوین، توانمندسازی گروه های هدف کمیته امداد است، در همین راستا طرحی در معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد تحت عنوان شناسایی بازار و آشنایی مددجویان با روش های بازاریابی در حال اجرا می باشد که شرکت در نمایشگاه های مختلف نقش بسزایی در پیشبرد این هدف کمیته امداد دارد.  

علی اصغر کشاورز حسین آبادی ادامه داد: کمیته امداد در نمایشگاه های مختلف شرکت می‌کند و در هر نمایشگاه یک تعداد غرفه اجاره کرده و به صورت ادواری و گردشی در اختیار مددجویان قرار می دهد.

نمایشگاه مشاغل خانگی، فرصتی برای توانمندسازی کسب و کارهای خرد

وی بیان کرد: نمایشگاه ها بهترین مکان برای عرضه هنر و توانایی مددجویان کمیته امداد است که غالبا از سرمایه مورد نیاز برای توسعه کسب و کار خود بی بهره هستند و استمرار این نمایشگاه ها در سطح استان و کشور می تواند قوت قلبی برای این اقشار باشد.  

کشاورز حسین آبادی همچنین گفت: در این نمایشگاه مشاغل خانگی که به همت جهاد دانشگاهی برگزار شده، کمیته امداد ۱۸ غرفه را با اعتبار خود و به‌ صورت رایگان به مددجویان اختصاص داده که مجری طرح های اشتغالزا هستند.  

حضور مددجویان بهزیستی در نمایشگاه، گامی مهم برای توانمندسازی آنها است

سرپرست اداره‌ کل بهزیستی استان قزوین نیز در خصوص نمایشگاه مشاغل خانگی، گفت:حضور در نمایشگاه بدون ایجاد بسترهای لازم کارایی ندارد و حتی می تواند اثرات منفی داشته باشد زیرا اولین شرط برای عرضه محصولات بانوان اعتمادسازی در بازدیدکنندگان و خریداران است که نیازمند استاندارد سازی، برندسازی، بسته بندی و مواردی از این قبیل می باشد که همواره مغفول مانده است.

علی دهباشی پور با بیان اینکه حضور بانوان در این نمایشگاه ها نباید مبتنی بر نگاه ترحمی و دلسوزانه باشد، افزود: نوع نگاه جامعه باید تغییر کند و خرید از این اقشار خاص، کیفیت محور و عزت مدارانه باشد که عموما چنین منظری وجود ندارد.  

دهباشی پور همچنین گفت: حضور بانوان سرپرست خانوار و خود سرپرست در این نمایشگاه، قطعا اثر کاهش آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد ولی در ارتباط با بانوانی که در خانواده نقش همسر یا فرزند را دارند در صورت ایجاد بستر مناسب می تواند موجب کاهش آسیب شود در غیر این صورت حتی امکان ایجاد آسیب نیز وجود دارد.  

این مقام مسوول با اشاره به اختصاص برخی غرفه های نمایشگاه مشاغل خانگی به مددجویان بهزیستی، افزود: در کشورهای توسعه یافته نه تنها افراد مشابه و بسیاری از گروه های معلول، اشتغال واقعی و مولد دارند بلکه حتی به صورت مستقل نیز زندگی می کنند که این موضوع در افزایش عزت نفس آنها بسیار مهم است.

نمایشگاه مشاغل خانگی، فرصتی برای توانمندسازی کسب و کارهای خرد

وی گفت: بدیهی است هر عامل تقویت کننده مهارت های فردی و اجتماعی نه تنها اعتماد به نفس و عزت نفس مددجویان را ارتقا می دهد و اثر بخشی آنها را بیشتر می کند بلکه توانایی آنان را برای نقش آفرینی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی انسانی افزایش می دهد بنابراین حضور مددجویان بهزیستی در این نمایشگاه، گام مهمی در راستای توانمندسازی آنها است.  

دهباشی پور با اشاره به طرح پایش پرونده‌های توانمندسازی خانواده و زنان، ادامه داد: این طرح، هر ساله در راستای توانمندسازی جامعه هدف و حمایت هدفمند از آنها و به منظور ارتقای خدمات مددکاری، مشاوره‌ای و سازماندهی فعالیت مددکاران صورت می‌گیرد و تحقق خروج ۱۰ درصدی خانواده‌های تحت پوشش از چرخه حمایتی و سازماندهی فعالیت‌های مددکاران در راستای توانمندسازی خانواده‌های جامعه هدف از جمله ماموریت های اداره کل بهزیستی در این طرح است.

توسعه مشاغل خانگی، نقش به سزایی در استحکام خانواده دارد

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص نمایشگاه مشاغل خانگی گفت: استحکام خانواده به عنوان یکی از اهداف جدی دولت در گرو عوامل مختلفی است که توسعه مشاغل خانگی یکی از آنها می باشد و اشتغالزایی و ترویج فرهنگ کار و امیدآفرینی را در پی دارد.

فاطمه محمدبیگی با بیان اینکه مشاغل پایدار، کسب و کارهایی هستند که به صورت خانوادگی و نسلی ادامه دار باشند، اظهار داشت: مشاغلی که امروزه ما آنها را مشاغل خرد و خانگی می نامیم، در صورت حمایت می تواند به یک صنعت تولیدی بزرگ تبدیل شود.  

 نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشاغل خانگی این امتیاز را دارند که ضمن حفظ آرامش خانواده و ایجاد پیوندهای بهتر بین اعضای خانواده، بتوانند خرده سرمایه‌های خانواده‌ها را کنار هم جمع کنند و یک تعاونی خانوادگی شکل دهند.

نمایشگاه مشاغل خانگی، فرصتی برای توانمندسازی کسب و کارهای خرد

وی تأکید کرد: مشاغل خانگی در استان باید به یک سیاست تبدیل شود چرا که استان ظرفیت‌های بی بدیلی در حوزه های اجتماعی، قومیتی و انواع سلایق شغلی و بازارهای مختلف صنعتی و کشاورزی و مزیت‌های ملی و منطقه‌ای دارد.  

وی همچنین در حمایت از صاحبان مشاغل خانگی و مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، تصریح کرد: امروز برای حمایت از اشتغال خانگی نیازمند ایجاد بازارهای دائمی هستیم و این بازارچه‌ها باید به شکل‌های مختلفی توسط شهرداری و استانداری و سازمان‌های مختلف مورد حمایت قرار بگیرند.

برآیند:

برگزاری نمایشگاه مشاغل خانگی به عنوان یکی از راهکارها برای حمایت از کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی است که نقش موثری در توانمندسازی گروه های هدف دستگاه های حمایتی دارد.

با توجه به اهمیت این موضوع، لازم است دستگاه های اجرایی، سیاستگذاری و برنامه ریزی لازم را برای تداوم برگزاری این نمایشگاه ها و همچنین تبلیغ و معرفی آنها به شهروندان جهت حضور، بازدید و خرید محصولات مشاغل خانگی داشته باشند.

کد خبر 58674

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد