پیشنهاد برقراری یارانه خرید ملزومات توانپزشکی برای افراد دارای معلولیت

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با اشاره به حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی، پیشنهاد برقراری یارانه خرید ملزومات توانپزشکی برای افراد دارای معلولیت را ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری ایلنا، یوسف رضایی درخصوص تامین تجهیزات توانبخشی برای افراد دارای معلولیت گفت: با توجه به نوسانات ارزی از چند سال گذشته تا کنون فشار های اقتصادی بر معلولان در تامین و خرید تجهیزات و وسایل کمک توانبخشی بیش از پیش مشهود است.

وی در ادامه گفت: با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تحت عنوان ارز ترجیحی نه تنها کمکی به واردات وسایل و تجهیزات کمک توانبخشی معلولان نبود؛ بلکه سبب هدررفت حجم عظیمی از منابع ارزی کشور در شرایط تحریمی شده و فایده چندانی هم برای این اقشار نداشته است.

رضایی همچنین تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را موجب این دانست که تعداد واردکنندگان کالاها و تجهیزات توانبخشی بعد از تصمیم بر اجرای این سیاست، افزایش چشمگیری پیدا کنند و افزود: این تصمیم باعث افزایش تقاضای این افراد در خصوص اخذ ارز ترجیحی برای واردات شود؛ به این صورت که تولیدکنندگان، مواد اولیه خود را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کردند و کالای تولید شده را به نرخ بازار آزاد به معلولین به فروش می‌رساندند.

وی تصریح کرد: اگرچه در طول این سال ها و به خصوص در سال گذشته اعتبارات قابل توجهی برای خرید یا تأمین وسایل و تجهیزات ویژه معلولان لحاظ گردیده است، لیکن با توجه به موارد مورد اشاره این اعتبارت پاسخگوی نیاز معلولان نبود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را از جمله اقدامات مثبتی دانست که از ابتدای کار دولت سیزدهم مورد تاکید مسئولان قرار گرفته است و ادامه داد: اما این نکته نیز حائز اهمیت است که باید در شرایطی این اقدام انجام گیرد که تورم کاهش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: باید با حذف ارز ترجیحی، یارانه‌ای برای خرید ملزومات توانبخشی و توانپزشکی نیازمندان و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر بهزیستی تأمین گردد.

رضایی ادامه داد: همچنین به منظور تأمین نیازهای ضروری و معیشتی و نیز وسایل و تجهیزات درمانی، یارانه ای خاص در نظر گرفته شود تا بخشی از کاهش قدرت خرید افراد ضعیف از نظر اقتصادی و معلولین جبران شود.

وی با اشاره به واردات انحصاری وسایل و تجهیزات توانبخشی نظیر سمعک توسط برخی شرکت های تامین کننده، اذعان داشت: با حذف ارز ترجیحی امکان واردات کالاها  با نرخ ارز، تورم و شرایط تحریم نیز مقدور نخواهد بود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با ارائه پیشنهادی در خصوص تامین وسایل توانبخشی برای افراد دارای معلولیت گفت: شرکت ها و یا تولیدکنندگان وسایل ویژه افراد دارای معلولیت مشمول این قانون نشده و یا با نرخ بینابینی اقدام به خرید یا تولید تجهیزات نمایند تا بخشی از مشکل را حل کند.

رضایی گفت: اگرچه به منظور پیشگیری از فساد، رانت و هرگونه سودجویی های تجاری، نظارت از سوی دستگاه های متولی را می طلبد.

کد خبر 58530

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد