نگاه بهزیستی در خصوص کودکان رها شده

سرپرست بهزیستی استان تهران درباره شرایط فرزند پذیری توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از روزنامه سازندگی، در روزهای گذشــته ماجرای رها کردن نوزادان در ســطل زباله باعث شــد تا آمارهای عجیبی از موضوع نوزادان رها شــده منتشر شود. با این حال سرپرست بهزیستی اســتان تهران این آمارها را رد کرده است.

ســمانه زمانی، با اشــاره به انتظار ۱۲۵۰ متقاضی برای فرزندپذیری در بهزیســتی اســتان تهران گفــت: متقاضیان باید مراحل احراز صالحیت خانواده را پشــت سر بگذارند و تایید پزشــکی قانونی مبنی بر ســامت جســم و روان را دریافــت کنند. همچنیــن ارائه گواهیهــای مرتبــط با صالحیت فــردی از جمله گواهی عدم سوءپیشــینه برای پذیرش سرپرســتی کودکان ضروری اســت و علاوه بــر این، بازدید از 
منزل و انجام مصاحبه های تخصصی مددکاری در کنار مشاوره های فرزندپذیری مورد توجه بهزیستی قرار دارد.

وی با اشــاره به ســنجش توان مالی متقاضیان افزود: متقاضیان فرزندپذیری باید با نظارت مقام محترم قضایی نسبت به ارائه تعهدات مالی مطابق با قانون حمایت از کودکان و نوجوانان اقدام کنند.

زمانی ادامه داد: قانــون حمایت از کودکان و نوجوانــان مصوب مهرماه ۱۳۹۲ اســت و اولویت فرزندپذیری را بهترتیب با زوجین فاقد فرزند، زنان مجرد و خانواده های دارای فرزند میداند.

سرپرســت بهزیستی اســتان تهران درباره روند بررســی های تخصصی پیش از فرزندپذیری گفت: خانواده ها در نخســتین مرحله از طریق ســامانه ملی فرزندخواندگی، تقاضای خود را ثبت میکنند و سپس مراحل مصاحبه تخصصی و احراز صالحیت خانوادگــی و فردی را پشــت ســر میگذارند. در نهایت چنانچه درخواســت فرزندپذیــری به تایید برســد، پرونده کودک و خانواده برای صدور قرار سرپرستی آزمایشی به دادگاه خانواده و مقام قضایی ارسال می شود.

وی تصریح کرد: در دوره شش ماهه آزمایشی به طور مستمر برای بازدید از منزل، تداوم مشاورههای فرزندپذیری و نظارت بر انجام تعهدات مالی اقدام میشود. در نهایت پس از مکاتبه با دادگاه خانواده و تشــریح وضعیت کودک، حکم دائم سرپرســتی صادر خواهد شد.

زمانی در پاسخ به این سوال که آیا در سالهای اخیر آمار رها کردن نــوزادان در خیابان ها افزایش یافته اســت؟ گفت: بیشــترین آمــار رها کردن نوزادان در سه ســال گذشته مربوط به سال ۱۳۹۸بوده است.

سرپرست بهزیســتی استان تهران در واکنش به این موضوع که برخــی افراد با انگیزه های خاص مثل سوءاستفاده از کودکان برای تکدی گری و... متقاضی دریافت سرپرســتی آنها هســتند تاکید کرد: چنین موضوعاتی به ما گزارش نشده و مورد تایید نیســت. همه متقاضیان سرپرســتی کودک، با انگیزه های والا و به منظــور تعالی کودکان قدم در این مســیر میگذارند و تربیت، آموزش و رشد بچه ها برای آنها در اولویت است.

وی افــزود: سرپرســتی این کــودکان مطابق قانون و بــا در نظــر گرفتن حداکثــر منافع عالی و انتخــاب خانواده هــای اصلح واگذار میشــود.  
همچنین نظارت های تخصصی به منظور بررســی وضعیت کودکان در خانــواده تحت نظر مددکاران هر شهرستان مدنظر قرار دارد.

کد خبر 58073

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد