آمادگی خط ۱۴۸۰ برای مداخلات روانشناختی اولیه به افراد حادثه‌دیده متروپل آبادان

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، گفت: تاثیر فرویختن متروپل آبادان بر تمام افراد در صحنه، افراد حادثه‌دیده، خانواده قربانیان، افراد در معرض مستقیم اخبار حادثه و همچنین افراد دارای استرس‌های حاد زمینه‌ای غیرقابل انکار است و به همین جهت مداخلات روانشناختی اولیه و غربال‌گری‌های پس از آن ضروری است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از آتیه آنلاین، «بهزاد وحیدنیا» مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، بیان کرد: تیم‌های مداخلات و ‌حمایت‌های روانی اجتماعی در بلایای طبیعی و بحران‌های انسان ساخت سازمان بهزیستی کشور می‌توانند برای مداخلات اولیه روانشناختی(شناسایی، غربال و هدایت افراد مختلف متاثر از حادثه) کارکرد مهمی برای بازیابی روانی- اجتماعی داشته باشند.

وی در بیان واکنش‌ها و علائم روانی در گروه‌های در معرض این حادثه گفت: طبیعتا واکنش‌ها در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. تاثیر این حادثه برای کودکانی که پیش از سن دبستان هستند احتمالا در قالب ترس از جدایی، چسبیدن بیش از حد به والد، ترس از دیگران، ترس از خواب، ترس از تاریکی، وحشت شبانه و بیداری از خواب، انگشت مکیدن، شب ادراری و... و در کودکان ۶ تا ۱۱ سال  که بزرگتر هستند ممکن است احساس غم وجود داشته باشد، نگرانی در مورد سرنوشت اعضاء خانواده، پرخاشگری، سکوت بیش از حد، صحبت‌های کلامی ابتر، دردهای مزمن شکم و سردرد ممکن است در این رده سنی نمایان شود. همچنین در بزرگسالان می تواند با علائمی مانند ترس، اضطراب، احساس خشم، احساس سرخوردگی و ناامیدی، سرزنش، احساس گناه، احساس غم، برانگیختگی بیش از حد و یا بعضا اجتناب شناختی و یا آگاهانه در فراموشی خاطره بروز پیدا کند.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور افزود: اعضای تیم‌های مداخلات روانی اجتماعی سازمان بهزیستی، متخصصین(روانشناس و مددکار اجتماعی) هستند که می‌توانند در مراحل مختلف از جمله سوگ، ارتباط‌گیری موثر و  سایر مداخلات روانی اجتماعی ورود کنند.

وی ارزیابی و غربال، پیگیری و ارجاع به واحدهای مداخلات تخصصی از جمله مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی را جزو توانمندی‌های اعضاء تیم مداخلات روانی اجتماعی بهزیستی خواند و گفت: در مداخلات اولیه روانشناختی، جلب اعتماد افراد، ایجاد آرامش برای اینکه بتوانند تصمیم درستی بگیرند یا از بازماندگان اطلاعات کافی و کامل‌تری دریافت کنند می‌تواند در مراحل اولیه بحران، بازیابی فردی و روانشناختی را به همراه داشته باشد. طبیعی است که در دو سه روز اول نباید دنبال درمان و یا برچسب زدن به افراد متاثر از حادثه باشیم.

وحیدنیا، افزود: یکی از پیامدهای بلایا و حوادث طبیعی و انسان ساخت، سوگ است که می‌تواند با توجه به عمق و شدت حادثه در افراد مختلف متفاوت باشد. اگر افراد فرایند سوگ را نتوانند به طور صحیح طی کنند ممکن است حتی شاهد بروز اختلالاتی نظیر واکنش‌ها و استرس‌ها حاد در آنها باشیم. یکی دیگر از پیامدهایی که می تواند افراد را تا مدت ها درگیر کند استرس پس از سانحه و یا اختلالات شبه جسمانی و افسردگی است. معمولا افراد در چنین شرایطی به پشتوانه باورهای مذهبی، ارتباط معنوی و توسل‌شان به خدا در شرایط پیش رو، بحران کمتری را تجربه می‌کنند و یا اینکه بهتر می‌توانند راحت تربا موضوع کنار بیایند.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، یادآور شد: سازمان بهزیستی با هدف حمایت روانی اجتماعی از افراد حادثه دیده سعی می‌کند خدمات مشاوره و مداخلات روانشناختی را در قالب یارانه‌ (کمک هزینه‌ خدمات روانشناختی) پوشش دهد. همچنین افراد متاثر از حادثه می‌توانند به منظور رفع مشکلات روانشناختی از خدمات مشاوره تلفنی از طریق تماس با خط ۱۴۸۰ بهره‌مند شوند.

کد خبر 57915

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =