سن آسیب های اجتماعی کاهش یافته است

سن انواع آسیب های اجتماعی در استان کاهش یافته است و آسیب ها وارد دوران کودکی شده است.

سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان یزد با اعلام این خبر در نشست هم اندیشی بررسی مسائل اورژانس اجتماعی بهزیستی یزد بر حضور مهاجرین و افراد غیر بومی در استان و افزایش آسیب های اجتماعی تاکید کرد.

"عباس متولی پور" گفت: تعداد زیادی از مراجعین به ویژه خدمت گیرندگان بخش اقامتی مربوط به افراد غیربومی استان هستند که درصدی مربوط به استان های دیگر و درصدی هم مربوط به اتباع خارجی هست.

وی حضور زنان و کودکان اتباع فاقد کارت اقامت در مراکز آسیب های اجتماعی بهزیستی را یادآور شد و گفت: موانع قانونی طرد از کشور این گروه از اتباع یک معضل اساسی برای بهزیستی است چون بیمه و ارائه خدمت به این گروه مشکلات و تعارضات زیادی را برای مراکز ایجاد کرده است.

سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان یزد افزود: بهزیستی حسب وظایف انسانی و شرعی که برعهده دارد در حال ارائه خدمات به این گروه است اما به دلیل مشکل هویتی که دارند با مشکل مواجه ایم.

وی وجود نیروهای تخصصی، جوان و با تجربه در میدان عمل را از نقاط قوت بهزیستی در اورژانس اجتماعی دانست و اظهار داشت: رویکرد اجتماعی استانداری و تلاش بر هم افزایی دستگاه های مرتبط در حوزه ی آسیب ها، همسویی و تعامل دستگاه قضایی استان با مددکاران بهزیستی از دیگر نقاط قوّت این حوزه است.

متولی خواهان استفاده از ظرفیت مسئولیت اجتماعی صنایع استان شد و گفت: استفاده از این ظرفیت در راستای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی حائز اهمیت است.

وی همچنین استفاده از فضای فرهنگی، مذهبی و ظرفیت های بومی حاکم بر استان را یادآور شد و گفت: استفاده از این ظرفیت ها در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی که به نوعی آسیب های اجتماعی داخل محله ای را بدین شکل حل می کند، بسیار راهگشاست.

سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان یزد یکی از چالش های بهزیستی را ارجاع اولیه بیماران اعصاب روان به این سازمان ذکر کرد و گفت: بر اساس ابلاغ قوه قضائیه در سال 98 ساماندهی و ارجاع بیماران اعصاب روان حاد به بیمارستان اعصاب روان برعهده ضابطین قضایی است و بیمارستان پس درمان نهایی در صورتی که فرد، خانواده ای برای پذیرش نداشت باید او را به بهزیستی جهت نگهداری ارجاع دهد.

وی گفت: ارجاع بیماران حاد روانی به مراکز اورژانس اجتماعی جهت تشخیص و ساماندهی توسط کلانتری صورت می گیرد در حالیکه تشخیص این مورد جزء وظایف تخصصی بهزیستی نیست.

متولی پیشنهاد ایجاد پلیس اختلال رفتار(BD) در سطح استان را داد و گفت: پلیس روانشناس یعنی کسی که می داند چگونه به صورت تخصصی با فرد روانی تعامل برقرار کند.

سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی با اشاره به کمبود ظرفیت فضای نگهداری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی گفت: در حال حاضر فضایی که توسط شهرداری تجهیز و بازسازی شده ظرفیت پذیرش برای 12 الی 13 کودک را دارد در حالیکه این  فضا باید برای حداقل 50 کودک گسترش یابد.

وی کمبود اعتبارات هزینه ای و عمرانی استانی برای مراکز اورژانس و آسیب های اجتماعی، هزینه های زیاد درمان کودکان ارجاعی به مراکز بهزیستی، طولانی بودن فرایند پذیرش موارد اقدام به خودکشی در بیمارستان ها، عدم پوشش بیمه درمان بستری اعتیاد برای کودکان و نوجوانان را از دیگر چالش های اورژانس اجتماعی بهزیستی در استان یزد ذکر کرد.

تعیین متولی اصلی اتباع فاقد کارت اقامت جهت پذیرش و ساماندهی با همکاری سمن ها، تاسیس بخش نگهداری موقّت ضمیمه کانون های اصلاح و تربیت، ایجاد فضای اردوگاهی جهت نگهداری متکدّیان بالای 18 سال بر اساس آئین نامه ساماندهی متکدیان، اختصاص فضایی با ظرفیت پذیرش 50 کودک کار و خیابان توسط شهرداری، افزایش اعتبارات استانی جهت تامین نیروی انسانی و هزینه های عمرانی و جاری، رایگان نمودن هزینه درمان و مراقب بیمار توسط دانشگاه علوم پزشکی، تاسیس بخش موقت نگهداری بیماران روانی حاد ضمیمه یکی از بیمارستان های دولتی در سطح استان از جمله درخواست های بهزیستی برای ساماندهی آسیب های اجتماعی بود. 

نشست هم اندیشی بررسی مسائل اورژانس اجتماعی بهزیستی یزد با حضور استاندار و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، اعضای کارگروه اجتماعی فرهنگی استان و جمعی از مدیران مرتبط در مرکز اورژانس اجتماعی یزد برگزار شد.

گفتنی است؛ در حاشیه این نشست، استاندار یزد از اورژانس اجتماعی، خط 123، خانه امن زنان و شیرخوارگاه حضرت قائم(عج) بهزیستی بازدید کرد.

کد خبر 57868

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد