پنج آسیب اجتماعی عمده استان بررسی شود

پنج آسیب اجتماعی عمده که استان را با چالش مواجه می کند، به صورت ریشه ای واکاوی شود.

استاندار یزد در نشست هم اندیشی بررسی مسائل اورژانس اجتماعی بهزیستی یزد با بیان اینکه خط مقدّم ما و خرمشهر آسیب‌های اجتماعی اینجاست، گفت: بدون داشتن اتاق فکر و عملیات نمی توان جلسه گذاشت اندیشمندان و صاحبنظران باید بنشینند و فکر و مطالعه و ارزیابی و تحلیل کنند که کجا اشتباه می رویم، ریل گذاری صنعت و ریل گذاری فرهنگی ما کجا مشکل داشت و تأثیرش روی بحث آسیب های اجتماعی و مهاجرت چیست؟

مهران فاطمی تشکیل اتاق فکر با حضور متخصّصین را یادآور شد و گفت: کارگروه فرهنگی اجتماعی نیاز به اتاق فکر دارد که در آن متخصّصین شامل جامعه شناس، روانشناس و کارشناس دینی حضور داشته باشند.

وی مسائل مطرح شده در این جلسه را یادآور شد و گفت: مسائل مطرح شده علّت نبود بلکه معلول بود و ما باید در حوزه درمان، مقابله و بازتوانی کار کنیم در واقع مخاطبی پیش روی ماست که به آسیب ها دچار شده اند و آسیب ها را نمی توان رها کرد.

استاندار یزد افزود: مرحله پیش بینی و پیشگیری را هم باید در اولویت هایمان داشته باشیم تا در آخر، این مشکلات و معضلات را نداشته باشیم.

وی با اشاره به تصویب نامه هیات وزیران گفت: نزدیک به 17 صفحه این تصویب نامه در حمایت بهزیستی و مددجویان تحت پوشش آنهاست.

 استاندار یزد کلیه دستگاه های پیوست این تصویب نامه را موظّف به همکاری با بهزیستی کرد و گفت: کلیه دستگاه های پیوست این تصویب نامه موظفند در قالب کارگروهی که با محوریت استان تشکیل می شود ظرف مدت یکماه در همه مسائل پیشگیری، درمان و مقابله، حداکثر همکاری را که متناسب با ظرفیت استان قابل انجام است در قالب سند عملیاتی و حمایتی استان از مجموعه بهزیستی داشته باشند.

فاطمی با بیان اینکه وظیفه بهزیستی برداشتن هربار به زمین مانده نیست؛ تصریح کرد: بار هر مجموعه باید روی دوش خودش باشد و بهزیستی در وسط میدان نباید احساس تنهایی و خلأ کند و احساس کند که این همه بار روی دوش خودش است بلکه باید این بار توزیع شود.

این مقام مسئول افزود: وظیفه کارگروه استان این است که بار هر مجموعه را در قالب ظرفیت ها و توانمندی هایی که دارد روی دوش خودش بگذارد.

استاندار یزد ضمن تشکر از خانواده بهزیستی استان یزد اعم کارکنان و نهادهای مردم نهاد و خیریه همسو با این سازمان گفت: کار کردن در برخی ادارات علاوه بر تکلیف قانونی و اداری علاقه، عشق و ایمان به کار می خواهد یکی از آنها بهزیستی است.

وی افزود: بهزیستی با بالغ بر صد ماموریت قبل از تولد تا وفات همه شئون زندگی را در برمی گیرد و حقیقتاً نگاه ما به این اداره کل باید یک نگاه ویژه ای باشد.

فاطمی مشارکت اجتماعی را یکی از ماموریت ها و رسالت های بهزیستی دانست و گفت:  این شرح ماموریت ها صرفاً با توان مجموعه اداری حل شدنی نیست؛ حتماً مشارکت آحاد جامعه را می طلبد و یکی از هنرهای سازمان بهزیستی باید مشارکت پذیری مردم باشد که بایستی به طور ویژه روی آن کار کنید.

وی با اشاره به وجود ثروت و افراد خیّر در استان یزد گفت: با وجود خیّرین مشارکت جو می توان یزد را بدون فقر داشت و فقر مطلق را جمع آوری کنیم و استان را به گونه ای اداره کنیم که خیلی از معضلات وجود نداشته باشد اما همه این ها نیاز به برنامه دارد.

استاندار یزد همچنین خواهان تشکیل شورای گفتگوی  بخش خصوصی و دولت در حوزه اجتماعی شد و خاطر نشان کرد: این شورا باید به مشارکت بخش خصوصی در حوزه آسیب های اجتماعی بپردازد.

وی با بیان اینکه بخش خیّری در حوزه آسیب‌های اجتماعی ساماندهی ندارد اظهار داشت: این نیز یک آسیب است چرا که وقتی آسیب اجتماعی بیاید دامن همه را می گیرد و فقط به خود فرد نمی رسد.

نشست هم اندیشی بررسی مسائل اورژانس اجتماعی بهزیستی یزد با حضور استاندار و معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استان، اعضای کارگروه اجتماعی فرهنگی استان و جمعی از مدیران مرتبط در مرکز اورژانس اجتماعی یزد برگزار شد.

گفتنی است؛ در حاشیه این نشست استاندار یزد از اورژانس اجتماعی، خط 123، خانه امن زنان و شیرخوارگاه حضرت قائم(عج) بهزیستی بازدید کرد.

کد خبر 57833

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد