افتتاح برنامه غربالگری بینایی در استان سمنان

سلامت جمعیت آینده کشور بخشی مهمی از فواید انجام برنامه غربالگری بینایی است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان سمنان برنامه غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶  سال با حضور دکتر محمود منطقی سرپرست بهزیستی استان سمنان و معاون  امور توسعه پیشگیری بهزیستی افتتاح شد.

در آئین افتتاح این طرح ، کارشناسان ستادی، رئیس و کارشناسان بهزیستی شهرستان سمنان نیز حضور داشتند.

دکتر محمود منطقی سرپرست بهزیستی استان سمنان با حضور در این آئین  ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و خدمات ارائه شده توسط معاون و کارشناسان معاونت امور توسعه پیشگیری و علی الخصوص کارشناسان طرح غربالگری بینایی بیان داشتند : برنامه غربالگری بینایی کودکان از سال ۱۳۷۵ در سازمان بهزیستی آغاز شده و این طرح هر ساله با همراهی آحاد جامعه به یکی از طرح های موفق سازمان در بحث پیشگیری از معلولیت ها تبدیل شده است .

منطقی در ادامه ضمن بیان این مطلب که طبق آمار اخذ شده از ثبت احوال استان کودکان مشمول این طرح در استان ۳۲ هزار و نهصد و پنجاه و هشت نفر می باشند افزودند :  در سال جاری در سطح استان تعداد ۴۱ پایگاه دائمی و غیر دائمی و سیار در سطح اول و تعداد   ۹ اپتو متریست در سطح ۲ و تعداد ۳ پزشک  متخصص چشم جهت اجرای برنامه با سازمان همکاری و همراهی می نمایند .

 

 سرپرست بهزیستی استان سمنان گفت : لازم است عموم جامعه و علی الخصوص خانواده های داری فرزند سه تا شش سال نسبت به فواید مشارکت در این طرح آگاه باشند چرا که سن ۳ تا ۶ سال بهترین زمان  تشخیص و  غربال بهنگام و مداخله  طلایی برای درمان مشکلات بینایی در کودکان است.

منطقی  کاهش عوارض اجتماعی روانی اقتصادی مشکلات ناشی از کم بینایی یا نابینایی برای خانواده ها و تامین  سلامت جمعیت آینده کشور را از دیگر فواید و ارزشهای این برنامه دانست و بیان داشت : هر ساله با خرید تجهیزات به روز و تحویل به مراکز منتخب و مجری این طرح سعی کرده ایم در ارائه خدمات رضایتمندی جامعه هدف این طرح را کسب نماییم .

سرپرست بهزیستی استان سمنان در ادامه بیان داشت: سال گذشته با وجود شرایط شیوع کرونا و وضعیت مراجعین تعداد ۲۰ هزار و ۷۵۵ کودک ۳ تا ۶ سال در سطح اول در ۳۰ پایگاه در قالب ۸ پایگاه دائمی در ۸ شهرستان، ۲۰ پایگاه غیر دائمی و ۲ واحد سیار در کل استان غربال شدند و در مواردی که امکان استفاده از چارت E  نبود ۶ دستگاه اتورفرکتومتر مورد استفاده قرار گرفت.

 منطقی تصریح کرد: از تعداد ۲۰ هزار و ۷۵۵ کودک ۶۷ کودک آمبلیوپ تشخیص و ۴۳۴ نفر نیز سایر اختلالات بینایی داشتند و تعداد  ۲۴ نفر نیز به سطح سه چشم پزشک جهت پیگیری و درمان ارجاع شدند و تعداد  ۵۰ کودک نیازمند کمک هزینه عینک بودند که مبلغ ۱۹۴/۰۰۰/۰۰۰ میلیون ریال  هزینه پرداخت شد و از بین کودکان یک نفر نیازمند عمل جراحی بود که مبلغ ۲۴۴/۰۰۰/۰۰۰ میلیون ریال کمک هزینه در سال گذشته پرداخت شد.

سرپرست بهزیستی استان سمنان ابراز امیدواری کرد: پایگاههای  غربالگری بینایی تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان سمنان در سال جاری همچون سنوات قبل  پذیرای کودکان و جامعه هدف در بخش غربالگری بینایی است و امید است با همکاری و مشارکت بیش از پیش خانواده ها  تعداد بیشتری از کودکان این سرزمین از این خدمت بهره مند شوند و انتظار است خانواده ها دارای فرزند سه تا 6 سال با در دست داشتن شناسنامه فرزند در زمان مقرر جهت انجام غربالگری فرزندان خود به مراکز  و موسسات تحت نظارت ،مراکز مثبت زندگی پایگاههای دائم و غیر دائم مراجعه کنند.

 

کد خبر 57712

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد