جلسه ستاد تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال آفرین در استانداری گیلان

عصر روز سوم خرداد ماه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ، اسدالله عباسی استاندار گیلان ، سید مهدی خدمت بین دانا سرپرست بهزیستی گیلان و مدیران کل دستگاه های اجرایی جلسه ستاد تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال آفرین در سالن غدیر استانداری گیلان برگزار شد

  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛ دکتر اسدالله عباسی عصر امروز (سه شنبه) در جلسه ستاد تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین استان که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و معاون وزیر علوم در سالن غدیر استانداری برگزار شد؛ شرکت های دانش بنیان، مردم و مسئولان را سه ضلع تحقق شعار سال جاری که از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده، عنوان و بیان کرد: باید از همه ظرفیت ها و ابزارهای علمی برای رسیدن به اهداف، استفاده کرده و در این مسیر تلاش کنیم.

وی با اشاره به شرایط کنونی کشور، بهره وری سرمایه را نیازمند حرکت به سوی نوآوری و کسب و کار دانش بنیان دانست و اصل رقابت اقتصادی را بر مبنای نوآوری و خلاقیت عنوان کرد.

استاندار گیلان با یادآوری اینکه طی دهه گذشته رشد اقتصادی در کشور، صفر بوده و همین مسئله را موجب کاهش بهره وری هم در بخش دولتی و هم بخش خصوصی ذکر و اضافه کرد: رویکرد دولت سیزدهم، ارتقاء بهره وری‌ست و نیل به این مهم؛ نیازمند فعال سازی بخش دانش‌بنیان است.

وی به هدف گذاری رشد اقتصادی هشت درصدی در افق سال 1401 اشاره کرد و گفت: گیلان با ظرفیت های پرشمار در بخش های مختلف کشاورزی، می تواند در امنیت غذایی کشور و تأمین مایحتاج مردم نقشی اساسی ایفا کند.

دکتر عباسی بخش های خدمات، صنعت، اقتصاد دریا و نیز منابع انسانی نخبه گیلان را نیز برشمرد و افزود: می توانیم در حوزه دانش بنیان در سطح کشور، حرف برای گفتن داشته باشیم.

وی تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر توجه به حوزه های دانش بنیان را مورد اشاره قرار داد و گفت: به باور بسیاری از فعالان و دست اندرکاران حوزه های شرکت های دانش بنیان و اقتصاد دان ها، یکی از راهکارهای مهم برای کاهش بیکاری و اشتغال زایی، سرمایه گذاری در بخش اقتصاد دانش بنیان است.

دکتر عباسی فعال بودن 73 شرکت دانش بنیان در گیلان در زمان قبول مسئولیت استانداری گیلان را یادآور شد و ادامه داد: اشتغال زایی در بخش دانش بنیان، کم هزینه تر است ضمن آنکه توسعه اقتصاد دانش بنیان، راهی برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه است و باید تعداد این شرکت ها، افزایش یابد.

وی با تصریح اینکه باید تولید را کم هزینه و رقابت پذیر کنیم، افزود: از واردات محصولات تولید داخل، بایستی جلوگیری به عمل آمده و زمینه صادرات این محصولات فراهم آید.

استاندار گیلان مولدسازی امکانات بلااستفاده را از جمله اقداماتی دانست که انجام شده و این مهم را سیاست دولت سیزدهم بیان کرد و جلوگیری از مهاجرت نخبگان و حمایت از آنان را مورد تأکید قرار داد و با اشاره به اقدامات انجام شده توسط دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در بخش هایی از جمله فرآیند تولید برنج، استفاده از ضایعات برنج و کم کردن ضایعات در فرآیند جداسازی شلتوک گفت: ایجاد ارزش افزوده، تقویت صنایع بسته بندی و صنایع تبدیلی از جمله فرصت هایی است که می تواند در اختیار فعالان این بخش قرار گیرد.

دکتر عباسی حمایت از ایده های فنآورانه را مورد تأکید قرار داد و اختصاص 18 میلیارد تومان برای تکمیل شهرک علم و فنآوری استان و 60 میلیارد تومان دیگر برای شرکت های فنآور و دانش بنیان در جهت راه اندازی دهکده دانش بنیان گیلان را از جمله این پشتیبانی ها بیان کرد.

وی با اشاره به صدور مجوزهای بی نام در بخش سرمایه گذاری در پهنه های مختلف استان که شمار آنها تا زمان حاضر به 120 مجوز رسیده، خاطرنشان کرد: اولویت در این حوزه، مرتبط با طرح های دانش بنیان است.

تعیین سهم شرکت های دانش بنیان و پارک علم و فنآوری گیلان در بخش افزایش تولید، تولید ناخالص ملی، ارتقاء بهره وری و زنجیره ارزش و اعلام آن از سوی دستگاه‌های مسئول از دیگر مواردی بود که استاندار گیلان بر آن تأکید کرد.

وی جبران عقب ماندگی های گذشته با محوریت اجرای تأکیدات رهبر معظم انقلاب و شعارها و برنامه های دولت سیزدهم را از انتظارات خود ذکر کرد و گفت: جوانان تحصیل کرده ای که امروز گوشه ای از تلاش های آنان را در شرکت های مختلف دانش بنیان مشاهده کردیم، ظرفیت های غنی برای تحقق این هدف هستند.

وی برگزاری جلسه ای ویژه در خصوص استفاده از ظرفیت های بخش کشاورزی گیلان با حضور متخصصان، نخبگان و دانشگاهیان با محوریت نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان را نیز مورد تأکید قرار داد.

در جریان سفر یک روزه معاون علمی و فنآوری رئیس جمهوری به استان؛ مرکز نوآوری دانشگاه گیلان، کارخانه نوآوری، مرکز نوآوری مکعب و همچنین فضای کار اشتراکی پارک علم و فنآوری به بهره برداری رسید.

دکتر ستاری و دکتر عباسی همچنین از سه شرکت دانش‌بنیان واقع در شهر صنعتی رشت و خانه خلاق و نوآوری گیلان و شرکت ها و واحدهای فنآور مستقر در آن بازدید کردند.

کد خبر 57683

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد