در رسانه | کودک‌آزاری در دختران نسبت به پسران شیوع بیشتری دارد

سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی درخصوص میزان کودک‌آزاری در دختران و پسران گفت: شیوع کودک‌آزاری در دختران بیشتر بوده اما گزارش ها بیشتر در مورد پسران است که شاید یکی از دلایل آن  بروز آزارهای جنسی در دختران و ملاحظات اخلاقی در اعلام آن موارد باشد.

شهره شاهرودی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آمار کودک‌آزاری بیان کرد: گزارش‌های دریافتی توسط خط تلفن ۱۲۳ در مورد کودک‌آزاری نشان می‌دهد که طی سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ آمار اندکی کاهش یافته است که علت آن از میان برداشته شدن نسبی قرنطینه‌های مکرر در سال ۹۹ است؛ زیرا در دوران شیوع کرونا حضور کودکان و والدین به مدت طولانی در منزل و ایجاد مشکلات مالی در خانواده‌ها، افزایش آمار کودک آزاری را به دنبال داشت.

وی ادامه داد: طی یک ماه اول امسال تعداد ۱۳۳مورد  و در وضعیت مشابه سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۱۰ مورد کودک‌آزاری به خط تلفن ۱۲۳ گزارش شده است که طیف متفاوتی از مداخلات را به همراه داشته است.

سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در مورد دلایل کودک‌آزاری تصریح کرد: دلایل متعددی در بروز کودک‌آزاری موثر است، از جمله عدم آشنایی والدین به شیوه‌های فرزندپروری، اعتیاد والدین، مشکلات روحی و روانی مراقبین کودک یا سرپرستان و...

شاهردی درخصوص میزان کودک‌آزاری در دختران و پسران گفت: شیوع کودک‌آزاری در دختران بیشتر بوده اما گزارش ها بیشتر در مورد پسران است که شاید یکی از دلایل آن  بروز آزارهای جنسی در دختران و ملاحظات اخلاقی در اعلام آن موارد باشد.

وی در خصوص آثار کودک‌آزاری در بزرگسالی تصریح کرد: قطعا هر نوع کودک‌آزاری اعم از روحی، جسمی و جنسی آثار مخربی در بزرگسالی به همراه داشته و محققان بر این باورند که آزاردیده‌های امروز، آزارگران آینده هستند؛ در نتیجه چنانچه خواهان نسلی سالم و پویا هستیم، بایستی به مساله کودک‌آزاری توجه ویژه نماییم.

سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که در کدام طبقات جامعه کودک آزاری بیشتر انجام می‌شود؟ پاسخ داد: در تمامی طبقات اجتماعی کودک‌آزاری با شیوه‌های متعدد وجود داشته که نشان‌دهنده عدم آگاهی خانواده‌ها به حقوق کودک است. هر چه سطح دانش خانواده پایین‌تر باشد، کودک آزاری بیشتر به وقوع می‌پیوندد.

شاهرودی درمورد راه‌های پیشگیری از کودک‌آزاری بیان کرد: برای پیشگیری از کودک‌آزاری بایستی کلیه افراد جامعه که به طریقی با کودکان در ارتباط هستند از حقوق کودکان آگاهی داشته و منابع کمکی در زمان مشاهده کودک‌آزاری را بشناسند. قطعا تبلیغات و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های جمعی در این خصوص مفید فایده خواهد بود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر آگاه‌سازی کودکان خصوصا کودکانی که در شرایط مخاطره‌آمیز قرار دارند با منابع یاری‌رسان از جمله اورژانس اجتماعی می‌تواند در پیشگیری از این مساله و ارائه خدمت در زمان مناسب مفید باشد؛ بنابراین نقش مدارس که بیشترین گروه هدف کودکان را در اختیار دارند در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر 57681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد