میزان تنبلی چشم در بین کودکان خراسانی، از میانگین کشور کمتر شد

بر اساس نتایج برنامه‌ی پیشگیری از آمبلیوپی یا تنبلی چشم بهزیستی خراسان رضوی، در سال ۱۴۰۰ در بین کودکان سه تا شش سال این استان، کمی بیش از نیم درصد آنها، مبتلا به تنبلی چشم بوده‌اند.

به گفته مسؤول برنامه‌ی غربالگری پیشگیری از آمبلیوپی بهزیستی خراسان رضوی، این نسبت در سطح کشور و جهان، بین ۲ تا ۴ درصد در مناطق و اقلیم‌های مختلف، متغیر است.
دکتر نرگس ژیان عابد با اعلام این خبر گفت: از کل ۱۷۵ هزار نوزاد معاینه شده در سطح ۳۰۰ پایگاه دائم و غیر دائم در سراسر استان مشخص شد که ۵ هزار و ۵۰۰ نفر مشکوک به اختلالات بینایی هستند و باید به سطح تشخیص ارجاع شوند.
اعلام نتایج یک تحقیق میدانی در سال ۸۵ شمسی در بین ۲ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در منطقه یک مشهد، میزان ابتلای قطعی به تنبلی چشم را در این جمعیت حدود ۲ درصد نشان می‌دهد اما بررسی بهزیستی خراسان رضوی در کودکان سه تا شش سال در کل استان، نتایج به مراتب کمتری را برآورد کرده است.
به گفته دکتر ژیان، احتمالا این کاهش که در فاصله ۱۵ سال گذشته اتفاق افتاده، حاصل تلاش‌هایی متخصصین بهزیستی و شرکای اجتماعی برنامه در غربالگری پیشگیری از آمبلیوپی است.
این کارشناس مسؤول پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی خراسان رضوی تعداد کودکان نیازمند عینک برای رفع تنبلی چشم را ۲۵۵ مورد و کودکانی که برای رفع مشکل، نیاز به جراحی داشته‌اند را ۱۲ کودک برشمرده است.
وی گفت: بقیه‌ی افراد مشکوک تا میزان ۵ هزار و ۵۰۰ نفری که از معاینات اولیه به مرحله تشخیص ارجاع شده‌اند سالم تشخیص داده شده و از برنامه‌ی غربالگری بیرون رفته‌اند.
وی ادامه داد: در بین حدود یک هزار کودک مبتلا، اختلالات بینایی مانند عیوب انکساری، استرابیسم و سایر مشکلات بینایی نیز دیده شده که هر کدام تشخیص و مراحل پیگیری خاص خود را داشته و به مراکز مربوطه ارجاع شده‌اند.
دکتر ژیان گفت: در سال ۹۹ به خاطر محدودیت‌های کرونایی، پوشش برنامه‌ی غربالگری پیشگیری از آمبلیوپی، ۵۰ درصد کودکان را در بر گرفت و با تلاش‌های کارشناسان بهزیستی در شهرستان‌ها و تیم‌های تخصصی معاینه و تشخیص، این پوشش در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۸۲ درصد رسید که نسبت به سال پیش از آن رشد ۳۰ درصدی را شاهد بود.
وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته ۲۰ دستگاه پلاس‌ اپتیک و همچنین ۱۴۰ تابلو چارت E نئونی برای برنامه غربال بکار گرفته شد و امیدواریم در سال جاری، تعداد دستگاه‌ها و تجهیزات را بیشتر کنیم که هم پوشش و هم دقت برنامه بالاتر برود.
به گفته دکتر ژیان، به لطف اجرای این برنامه در ۱۵ سال گذشته، از نابینایی و معلولیت صدها کودک خراسانی پیش‌گیری شده و امیدواریم در سال‌های آینده به شرایطی برسیم که میزان ابتلا را به ارقام پایین‌تر برسانیم و شاید روزی برسد که شاهد سلامت کامل بینایی در بین کودکان‌مان باشیم.

کد خبر 57575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد