۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
الزامات روابط عمومی دانش بنیان

✔️جستاری در تکریم روز جهانی ارتباطات و روز ملی روابط عمومی(۱۷می، ۲۷ اردیبهشت)

روابط عمومی از نقش و جایگاه بسیار بالا و رفیعی در جوامع امروزی برخوردار است و روابط عمومی دانش بنیان تحولی بنیادین در ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی ایجاد نموده و می نماید و بستری فراهم برای توسعه ای پایدار و همه جانبه تهیه و تحولی بر سه مبنای فکری، سیستمی و ساختاری را ترسیم می کند؛ در تحول فکری، تغییر رویکرد فکری و نگرش کلان به سازمان از دو منظر درون و برون سازمان قابل ملاحظه است، سازمان ها از درون به کارکرد خود مجدد نگریسته، شیوه های نوین خدمات‌رسانی بر مبنای نیاز مردم و مخاطبان را بررسی کرده و با بروزرسانی آنها خدماتی شایسته و امروزی بر پایه دانش را به خانواده تحت حمایت و سیطره خود ارائه می دهند.

تهیه پلتفرمی که بتوان میان سازمان و مرتبطین با آن ارتباطی دو سویه طراحی کرد در تحول سیستمی بر اساس رسالت های هر سازمان طراحی می شود که بسیار مهم و اثرگذار است ‌و بر مبنای آن و کرامات انسانی و توجه به منابع انسانی تحول ساختاری ایجاد می گردد و نباید از نگاه پنهان داشت که در این تحول، مقاومت سنتی در برابر تغییرات، غیرقابل کتمان است ولی تحولی موفق و پایدار به چشم می آید که با بهره گیری از پلتفرم های نوین بر مبنای دانش بنیان بودن آنها بتواند حرکتی ساختارمند و سرویس گرا به روابط عمومی سازمان ها ارائه داده و ارزش آفرینی را به ارمغان آورد.

از عناصر اصلی مدل روابط عمومی دانش بنیان می توان به تخصص، تحقیق، نوآوری، بومی سازی و تجاری سازی اشاره کرد و ذکر این بیان، ضروری به نظر می رسد که روابط عمومی هایی که به تحقیق و توسعه اهمیت نمی دهند به نوآوری هم توجه کافی نداشته، در نگاه مدیریت های نوین، دانش بنیان نبوده و معمولا دنباله رو، سنتی و فاقد اثربخشی لازم هستند که از این منظر، بی شک سازمان ها نیز متضرر شده و شاهد هدر رفت منابع خود در همه سطوح می شوند.

یکی از رسالت های ارزش آفرین روابط عمومی، گسترش فرهنگ و دانش بنیان گرایی و توجه به پدیده های علمی و بهره از آنها و به خدمت گرفتن تکنولوژی های پیشرفته برای تعالی و توسعه دانش محور سازمان ها به منظور ارائه بهینه خدمات به مخاطبان و بهره مندان است.

فرهنگ، زمینه ساز تغییر نگرش‌ها و تحولات فکری و سازمانی هر تشکیلاتی است و توجه به منابع انسانی ارزش آفرین بر مبنای تعالی روابط عمومی می تواند نقطه قوت آن تلقی شود که نباید از کنار آن با همه اجزای متفاوت به راحتی گذر کرد.

از آنجائیکه کارکرد غایی و نهایی روابط عمومی ها بر سه محور اطلاع رسانی، تبلیغات و فرهنگ سازی استوار است، روابط عمومی به عنوان رشد دهنده، بالنده و عنصر توسعه سازمان ها، حلقه واسطه میان مردم و مسئولان تلقی می شود که اگر این حلقه بافته به علم روز و حلقه دانش های امروزی ممزوج باشد و بنیان آن بر مبنای تخصص و دانش مجهز امروزی پایه ریزی شود، آتیه ای روشن و مسیر سبز را برای مردم مرتبط ترسیم کرده و نشان می دهد.

مواردی در حوزه روابط عمومی ارائه می شود که در بخشی از آن به روابط عمومی انگیزشی گفته می شود که محور فعالیت در این حوزه، دانش، برنامه و انگیزه است؛ در این حوزه است که ما باید بدانیم کجا بوده ایم، از چه مسیری با چه ابزاری به کجا خواهیم رفت، ابزار حرکت در این حوزه از روابط عمومی، رسانه‌ها، تبلیغات و هنرهای متعالی و فرهنگ است که هر کدام از این موارد اجزای مختلفی دارند که به عنوان ابزار روابط عمومی انگیزشی از آنها یاد می شود.

فعالین و متصدیان روابط عمومی در حوزه تحولی باید تسلط کامل به جامعه شناسی و روانشناسی داشته باشند و در زمینه‌هایی چون نویسندگی، خبرنویسی، گرافیک و عکاسی نیز مسلط بوده و شخصیتی تعادل گرا میان منافع سازمان و بهره مندان از آن نشان دهند، ضمن آنکه توانایی ارائه پاسخ های مکفی و منطقی به معضلات و چالش‌های مجموعه را دارا بوده و زمان بهره مندی از ساز و کار فکری مردم را دانسته، ابزار روابط عمومی را احصا کرده، مرتبطین با آنها را شناخته و نتایج فعالیت های آنها را به نحو مقتضی واگویه کنند.

بدیهی است که این افراد دارای قدرت تمیز میان خواسته های واقعی در تجمیع خواسته ها و نیاز مخاطبین باشند و با سعه صدر بالا، خد و مجموعه همراه را شاگرد مکتب آموزش دانسته و همیشه پیشقراول برگزاری و شرکت در کارگاه ها، دوره ها و برنامه های آموزشی باشند که بخشی از الزامات عینی روابط عمومی بر پایه و مبنای حرکت بر اساس دانش و تعقل است.

از آنجائیکه برنامه محوری رکن اساسی در مدیریت به حساب می‌آید داشتن برنامه عمل مدون و پیش برنده به سوی اهدافی معین و گذر از بحران های اجتماعی بالقوه بر مبنای سه اصل اهداف، تصمیم گیری و نظارت بسیار مهم جلوه می کند که در پایان آن ها استقرار، حفظ و تداوم تفاهم سازمان با گروه های مخاطب باعث جلب حمایت مشارکت و افزایش اعتماد عمومی و طیب خاطر به آن مجموعه می گردد که توجه و عنایت به مدیریت های مختلف سازمان ها از نقش های مهم روابط عمومی های نوین و بهره گیری از دانش های امروزی کلاسیک به حساب می آید که بدون شک خلأ فقدان شریان ارتباطی بین مدیران و مخاطبان را روابط عمومی پر کرده و این مسیر پرسنگلاخ را هموار می‌ سازد.

روابط عمومی، مشاوری امین، راهبردی، قابل اعتماد و مطمئن برای مدیران در سبک و سیاق دانش بنیان است به شرطی که دارای برنامه ریزی و سازماندهی مناسب باشد که داشتن محدوده اطلاعات گسترده از سازمان و حتی سازمان های رقیب و فراتر از مرزها می تواند و با تشکیل هسته های مشاورتی با حضور کارشناسانی فعال و مجرب، با انگیزه و متخصص بستر ساز راهبردی در مشاوره های مطمئن به مدیران سازمان گردد.

تخصص محور بودن، تغییر از روابط عمومی تبلیغ محور به فن آور، از روابط عمومی توجیه محور به روابط عمومی اعتماد زا، از روابط عمومی انفعالی و مقطعی به روابط عمومی برنامه محور، از روابط عمومی سنتی به روابط عمومی الکترونیک بر مبنای افزایش دانش ها و آگاهی ها، ایجاد افکار سنجی و نظرسنجی های منظم با بهره از دانش های بروز دنیای پر پیچ و خم ارتباطات جهانی، تدوین سند چشم انداز بر مبنای گام دوم انقلاب اسلامی و تحقق شعار سال های مختلف، ایجاد ساختار ارتباطی قوی و صمیمی با همراهی شبکه‌های اجتماعی با تاکید بر ظرفیت سازی های رسانه ای در ابعاد مختلف رسانه ها که همه این موارد به صورت شفاف و در مسیر توسعه و ارتقای همکاری‌های ملی و برون مرزی با تاکید بر فعالیت فرابخشی به منزله بسترسازی اطلاع‌رسانی و نیل به تقویت و پویایی روابط عمومی ها امکان پذیر است و در نهایت بالندگی و طراوت را چونان  تحفه ای نصیب مدیران می نماید و همه این الزامات روابط عمومی دانش بنیان به شرط صرف فعل مشترک خواستن توسط مدیران عالی سازمان ها و متصدیان حوزه پرمخاطره روابط عمومی امکان پذیر است و قابلیت اجرا دارد که خود این پروسه و انجام صحیح و کارکردگرای آن هم از هنرهای روابط عمومی به حساب می آید.

مهدی مقاری

کد خبر 57195

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد