پیام تبریک مدیرکل بهزیستی استان اصفهان به مناسبت روز جهانی خانواده

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان به مناسبت روز جهانی خانواده، پیام تبریکی صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، دکتر ولی‌اله نصر به مناسبت روز جهانی خانواده، پیام تبریکی صادر کرد.

متن پیام بدین شرح است:

بسمه تعالی

رسول اللّه صلی الله علیه و آله :"الخَلقُ عِیالُ اللّهِ، وأحَبُّ عِبادِ اللّهِ إلَی اللّهِ أنفَعُهُم لِعِیالِهِ" .

 پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند : مردمان، خانواده خداوند هستند، و محبوب ترین بندگان خدا نزد خداوند، کسی است که به حال خانواده اش، سودمندتر باشد.

خانواده، نخستین نهاد اجتماعی است که فرد در آن پا به عرصه زندگی می‌گذارد و اولین پایه‌های تربیت و تعلیم در آن بنا نهاده می‌شود. وجود محبت و عاطفه در خانواده رمز سعادت و خوشبختی انسان است و کلید بسیاری از مشکلات و راه جلب احترام و رعایت حقوق دیگران است. عاطفه، عشق و محبت به فرزندان، می‌تواند اراده متزلزل و روح آشفته آنان را درمان کند و آنان را به زندگی سعادتمند و موفق امیدوار سازد.

 لذا برای تربیت و پرورش درست فرزندان، باید محیطی ایجاد کرد که در آن درگیری و اختلافی نباشد. محبت و صداقت، ایمان و عشق به خوبی‌ها، صمیمیت، وحدت و اتحاد می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد. خانواده زیربنای تربیت، ‌اخلاق، آداب و سنن جامعه و به عنوان بنیادی‌ترین نهاد اجتماعی محسوب می‌شود که در اسلام نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر لازم باشد که انسان برای رسیدن به کمال از یک نردبان چند پله‌ای صعود کند، به طور حتم اولین پله این نردبان، تشکیل خانواده است.

در محیط خانواده‌ای که بر اساس معیارهای اسلامی و اخلاقی تشکیل شده باشد، آرامش و آسایش جسم و جان انسان تامین می‌شود و در صفا و صمیمیت و همفکری و همدردی و هماهنگی آن، رنگ‌های پریشانی و خستگی عصبی و جسمی زدوده می‌شوند و دو انسان می‌توانند با تعاون و یکی شدن، نیرومندتر و مستحکم‌تر شوند. از نظر علمی خانواده از طریق سبک‌های ارتباطی و نحوه پرورش دلبستگی می‌تواند الگوهای رفتاری را در فرد به وجود آورد که بر روی روابط عاطفی بعدی آنها در زندگی شخص و مشترک در حال و آینده، تاثیر به سزایی خواهد داشت.

مجمع جهانی سازمان‌ملل بر اساس قطعنامه شماره ۲۳۷/۴۷ که در تاریخ ۲۰ سپتامبر سال ۱۹۹۳ به تصویب رسید، ۱۵ مه برابر با ۲۵ اردیبهشت را روز جهانی خانواده اعلام کرده است. همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی خانواده در کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود.

هدف از گرامیداشت روز جهانی خانواده، اهمیت جوامع جهانی به خانواده به عنوان اصلی‌ترین رکن جامعه و برطرف کردن مواردی است که در دنیای امروز این کانون گرم زندگی را تهدید می‌کند. علاوه بر آن، روز جهانی خانواده فرصت مناسبی برای ارتقای سطح آگاهی عمومی در مورد مسائل مربوط به خانواده و بسط آن در جوامع مختلف است.

یکی از رسالت‌های اصلی سازمان بهزیستی حمایت از خانواده‌ها در مواقعی است که کارکردهای آن با مشکلاتی مواجه می‌شوند. وقتی سرپرست خانوار بدلیل بیماری، اعتیاد و از کارافتادگی دچار مشکل شده یا به علت فوت و طلاق از خانواده حذف می‌گردد، تامین مایحتاج اولیه خانواده به عهده زن یا مادر خانواده می‌باشد. در همین راستا سازمان بهزیستی با هدف تکریم خانواده و براساس اصل ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی، ماده واحد لایحه قانونی تشکیل سازمان بهزیستی کشور مصوب ۱۳۵۹ و اصلاحی آن در سال  ۱۳۷۵ قانون رفاه و تامین اجتماعی، قانون تامین زنان و کودکان بی‌سرپرست مصوب سال ۱۳۷۱ و همچنین قانون برنامه پنجم توسعه، دستورالعمل توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش را بعنوان اصلی‌ترین سیاست سازمان تدوین نمود.

امیدواریم با توکل به خداوند متعال و با برنامه‌های ارزشی اسلامی- ایرانی مبتنی بر شواهد، بتوانیم در جهت تشکیل خانواده و توسعه تعالی و تقدس آن گام‌های موثری برداریم.  

دکتر ولی‌اله نصر

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان

کد خبر 57015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد