قرچک| اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان

به همت مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی سیفا طرح غربالگری اضطراب کودکان پنج تا شش ساله در قرچک اجرا می شود.  

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، اردشیر بهرامی رییس اداره بهزیستی قرچک از اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان ۵و ۶ ساله در شهرستان قرچک خبر داد و در خصوص اجرای این طرح گفت: با توجه به اینکه اضطراب از شایع‌ترین اختلالات دوران کودکی است و بسیاری از اوقات علایم این اختلال با فرایند رشد طبیعی کودک اشتباه گرفته شده و مانع تشخیص و مداخله به موقع و در نتیجه تبعات نامطلوب بعدی در سایر مراحل رشدی  می‌شود اجرای طرح مذکور اهمیت شایانی دارد. در همین راستا، طرح غربالگری اضطراب کودکان پنج تا ۶ ساله، به عنوان یکی‌از مهم‌ترین برنامه های سازمان بهزیستی، با هدف شناسایی زودهنگام کودکان، ارجاع برای مداخله تخصصی و افزایش اطلاعات والدین درباره پیشگیری از آن در شهرستان قرچک اجرا می‌شود.

قرچک| اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان

بهرامی افزود: این طرح از سال‌های قبل در مهد کودک‌ها و پیش دبستانی‌های شهر قرچک اجرا می‌شد که در دو سال اخیر با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی مهدهای کودک به صورت مجازی برگزار می‌شود.

او اضافه کرد: والدین کودکان پنج تا ۶ سال می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری اضطراب به آدرس moshavereh.behzisti.gov.ir ضمن ثبت نام با وارد کردن تاریخ تولد و کد ملی کودکان برای تکمیل پرسشنامه اقدام کنند تا نتیجه غربالگری به والدین اعلام شود و در صورت لزوم و داشتن علایم به مراکز مشاوره و پس از آن به روانپزشک معرفی شوند.
با این حال، علیرغم مهیا بودن بستر فضای مجازی برای غربالگری، با توجه به اینکه در برخی محلات و  روستاهای شهرستان بسیاری از خانواده‌ها با فضای مجازی و ثبت نام انلاین آشنایی کافی نداشتند یا رغبت نشان ندادند، کارشناسان مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی سیفا با حضور در مهدهای کودک و پیش‌دبستانی و بعضا اقامت در دهیاری ها و فراخوان به خانواده ها در خصوص ضرورت اجرای طرح مذکور اقدام به ثبت اطلاعات اولیه و راهنمایی والدین جهت تکمیل پرسشنامه کردند.

قرچک| اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان

بهرامی در پایان عنوان کرد: از ابتدای سالجاری تا اکنون تعداد ۲۰۰ کودک مورد ارزیابی قرار کرفته است و بر اساس نقطه برش ابزار سنجش تعداد ۱۱۰ نفر  (بیش از پنجاه در صد) دارای علائم اضطراب در حد تشخیص بودند و هم اکنون به مرکز مشاوره جهت آموزش و درمان ارجاع شدند.

 وی ادامه داد: با توجه به برش سالیانه و تعامل سازنده سایر ارگان‌ها از جمله آموزش ‌پرورش به عنوان متولی و ناظر بر مراکز پیش دبستانی و مهد کودک و  دهیاری ها پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سالجاری تعداد ۱۵۰۰ نفر از کودکان ۵-۶ ساله شهرستان قرچک مورد ارزیابی قرار کرفته و در صورت نیاز  خدمات مشاوره‌ای روانشناختی و روانپزشکی دریافت نمایند.  

قرچک| اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قرچک ضمن تقدیر از  صمد رشیدیان مدیریت مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی سیفا و کارشناس مرکز بر ضرورت اجرای این طرح تاکید داشتن و اظهار داشت: بسیاری از مسائل روانشناختی و آسیب‌های اجتماعی بعدی از قبیل افت تحصیلی و ترک تحصیل، خشونت، عدم تحمل شرایط دشوار و سو مصرف مواد ریشه در مسائل دوران کودکی دارد و اگر این مشکلات در زمان مناسب شناسایی شوند  و برنامه های مداخلاتی موثر  ‌و بهنگام از طریق متخصصین به مربیان و والدین انتقال داده شود قطعا سلامت روان کودک و در نتیجه بهزیستی وی ارتقا خواهد یافت.

کد خبر 57003

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد