برگزاری نشست بازنگری محتوای آموزشی طرح توانمندسازی خانواده محور

نشست بازنگری محتوای آموزشی طرح توانمندسازی خانواده محور به همت حوزه معاونت توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، در قالب طرح توانمندسازی خانواده محور-همیار مادر و کودک، سالهای ابتدای کودکی مهمترین سال های حیات است و تجربیات این سالها زیر بنای زندگی آینده هر انسانی خواهد بود که از این رو اگر به نیازها و حیطه های تکاملی کودکان در طی این دوران پاسخ مناسبی داده شود، آنها سالم تر بوده، از قدرت تفکر و تعقل بیشتری برخوردار گردیده و مهارت های عاطفی و اجتماعی بهتری خواهند داشت.

طرح توانمند سازی خانواده محور –همیار مادر و کودک، بیانگر اهمیت تجارب سالهای اولیه در تحول کودک بوده و همچنین رابطه کودک با والدین به عنوان یکی از مهمترین عوامل پیش بینی کننده در این برنامه ها تلقی شده است که در جامعه پذیری کودک و ورود به اجتماع و ایجاد آسیب های اجتماعی اثرات تعیین کننده ای دارد.  

هدف بیشتر این نوع برنامه ها توانمندسازی مادران و خانواده تعریف شده و در آنها رابطه والدین - کودک، از مهمترین و اصلی ترین مولفه ها به شمار میرود.  

طرح توانمندسازی خانواده محور–همیار مادر و کودک، بر مبنای تسهیل تشکیل گروه های همیاری مادران و نیز ایجاد اجتماعات کوچک محلی با هدف پیشگیری از آسیبهای اجتماعی طراحی و برنامه ریزی شده است.

 این طرح، راهبردی با رویکرد پیشگیرانه چند سطحی در خانواده است و در سه مرحله زیر برنامه ریزی شده است: بارداری شامل مادران باردار حدود چهار ماه و بالاتر، مادران و ‌کودکان تا سن یک سالگی  و مادران و کودکان تا قبل از ۳ سالگی است.

منظور از گروه همیار مادر و کودک، گروهی متشکل از مادران باردار و یا مادران دارای کودکان ۰تا۳ سال که در این طرح مشارکت دارند و تشکیل، پویایی و پایداری آنها با همکاری تسهیلگران محلی آموزش دیده این طرح، با اهدافی انجام می شود است.

اهداف این طرح از این قرار است: ترویج مسئولیت پذیری پدران و کمک به تغییر نگرش مادران از مادر کامل به مادر کافی، کمک به ایجاد جریان توانمندسازی مادران و پدران با رویکرد خانواده محور در حیطه های در دسترس بودن، پاسخگو بودن و حساس بودن در رابطه با کودک و بکارگیری مشارکت مادران و پدران در تشکیل گروههای همیار مادر و کودک و ایجاد فضای گفتمان، پویایی و پایداری گروه همیار مادر و کودک که به همین منظور،  جلسه هم اندیشی  پیشنهادات و نظرات تکمیلی و بازنگری محتوای آموزشی طرح توانمندسازی خانواده محور–همیار مادر و کودک که در تالار همایش شهید سلیمانی اداره کل بهزیستی استان تهران برگزار گردید.

گفتنی است؛ در این جلسه در خصوص موارد تکمیلی و باز آموزی  شیوه نامه و راهنمای گام به گام تسهیلگران طرح مذکور و پیشنهادات کارشناسان، موسسات مجری و تسهیلگران طرح مذکور مطرح شد.

کد خبر 56928

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد