در رسانه| ساماندهی کودکان کار زنجانی آغاز شد

سرپرست اداره کل بهزیستی استان زنجان از اجرای طرح ساماندهی کودکان کار خبر داد و گفت: ایجاد فضای «دوستدار کودک» و مرکز غربالگری مجهز به دستگاه‌های اسکن از اقداماتی است که در این باره انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، سلمان حسینی از اجرای طرح ساماندهی کودکان کار خبر داد و اظهار کرد: متولی اصلی این طرح را بهزیستی است.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان زنجان: برای جلوگیری از اتلاف منابع، تداخل و بعضاً تعارض اقدامات اجرایی، بهزیستی با همکاری و حضور فعال ۱۶ دستگاه‌ همکار برای اجرای بهینه این طرح اقدام خواهد کرد.

وی نقش دلسوزانه و فعالانه ۱۶ دستگاه همکار را در بهبود زندگی کودکان کار و خیابانی تاثیرگذار دانست و افزود: ایجاد فضای «دوستدار کودک» و مرکز غربالگری مجهز به دستگاه‌های اسکن عنبیه و سامانه استعلام از برنامه‌هایی است که با همکاری دستگاه‌های چون ثبت احوال، نیروی انتظامی، کمیته امداد و... انجام خواهد شد.

حسینی با اشاره به تکریم حقوق کودکان و ترویج فرهنگ دوستدار کودک خاطر نشان کرد: فرهنگ رفتار با این بخش از کودکان جامعه باید در بین مردم نهادینه شود و طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابانی (اقدام تا عمل)  یک طرح کشوری در راستای ساماندهی کودکان کار و خیابانی است که بر فرهنگ‌سازی برای نحوه رفتار با این کودکان در جامعه تاکید دارد.

وی بیان کرد: در گام نخست این طرح، کودک کار یا خیابانی پس از شناسایی از جنبه‌های مختلف از جمله گروه‌بندی، تابعیت (اتباع خارجی  دارای مجوز اقامت مجاز یا غیرمجاز)، دلایل اشتغال به کار کودکان (بی سرپرست، بد سرپرست)، و شیوه‌های توانمندسازی خود و خانواده وی و بازگشت به ادامه تحصیل در صورت ترک آن مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات لازم در خصوص بهبود شرایط زندگی آنها با کمک دستگاه‌های همکار بهزیستی انجام خواهد شد.  

وی  تصریح کرد : در آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی مصوب سال ۸۴ هیات وزیران، ۱۱ دستگاه با متولی گری بهزیستی می بایست اقدام به ساماندهی کودکان کار و خیابانی کنند که این تعداد در طرح جدید حمایت های اجتماعی به ۱۶ دستگاه دولتی و غیردولتی افزایش یافت که شرح وظایف هر دستگاه‌  به طور واضح و روشن در آن بیان شده است.  

این مقام مسئول  نحوه ساماندهی کودکان و نوجوانان کار و خیابانی را بر اساس سنّ کودک به صورت زیر ۷ سال، بین ۷ تا  ۱۵ و بین ۱۵ تا ۱۸ سال معرفی کرد و افزود: بهره‌گیری از فناوری و شناسایی هویت کودکان کار و خیابان از روی عنبیه چشم، بانک اطلاعاتی جامعی از این کودکان در اختیار ما قرار می‌دهد و از تکرار شمارش این کودکان در طرح ساماندهی، جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه در بحث کودکان کار، محور فعالیت «خانواده» کودکان کار است تصریح کرد: توانمندسازی خانواده کودک، جمع‌آوری مشخصات بیومتریک کودکان، اجرای طرح دوستدار کودک، بهره‌گیری از نظام تبلیغی، ترویجی و رسانه‌ای و رصد مستمر وضعیت کودک کار از طریق سامانه ویژه‌ای از سطوح پنج گانه این طرح به شمار می‌روند.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان زنجان گفت: الگوی کار کودکان در خیابان تابعی از زمینه‌های خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که کودکان را به خیابان می‌کشاند و هم زمان رفتارهای آنان را در خیابان شکل می‌دهد، آن‌ها برای تغییر در شرایط زندگی‌شان توانایی و شناخت لازم را نداشته و سلامت روانی و جسمانی آنان به خطر می‌افتد.

حسینی تاکید کرد: مرکز ساماندهی روزانه کودکان کار تحت نظارت بهزیستی این استان پس از شناسایی کودکان، نسبت به ارزیابی آموزشی، پزشکی، تحصیلی و دیگر مداخلات تخصصی مددکاری اجتماعی تا حصول نتیجه مناسب اقدام می‌کنند.

کد خبر 56838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد