خواف | اجرای طرح مشاوره ژنتیک در شهرستان خواف

به گزارش روابط عمومی اداره بهزیستی خواف و در راستای پیشگیری از معلولیت‌ها در خانواده های تحت حمایت بهزیستی طرح مشاوره ژنتیک پیش از تشکیل پرونده اجرایی شد.

 سرپرست بهزیستی خواف با اعلام این خبر گفت: در خانواده‌های دارای عضو معلول قبل از تشکیل پرونده مددکاری حتماً باید مشاوره و در صورت نیاز آزمایشات ژنتیک انجام شود.
 سیدمهدی متولی گفت: یکی از دلایلی که در گذشته خانواده ها تمایل به انجام این موضوع نداشتن هزینه های بالای آزمایشات ژنتیک بود که با حمایت‌های اداره کل بهزیستی خراسان رضوی برای خانواده های تحت پوشش این هزینه‌ها بسیار کم و گاها به صورت رایگان انجام می‌شود.
 متولی گفت: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۵۰ مورد ویزیت مشاوره ژنتیک جهت مددجویان این اداره انجام شده است که فقط بالغ بر ۴۰ میلیون تومان حق الزحمه مشاورین را پرداخت کردیم و بسیاری از افرادی که نیاز به مشاوره داشتند به سطوح بعدی ارجاع شدند.
متولی از شناسایی جهش های ژنتیکی خاص به علت ازدواج های فامیلی در سطح شهرستان خبر داد و افزود: متاسفانه این جهش ها منجر به بروز معلولیت های بسیار شدید و با علائم خاص و ناشناخته در جامعه هدف می شود که انجام مشاوره و آزمایشات پیش از بارداری و پیش از ازدواج می تواند کمک شایانی به بحث پیشگیری در این زمینه داشته باشد.
سرپرست اداره بهزیستی خواف با اشاره به اینکه در سال قبل طرح مشاوره ژنتیک را به صورت پایلوت در یکی از روستاهای  شهرستان اجرا کردیم گفت: این روستا آمار بالایی در بحث معلولیت دارد که تقریبا تمام خانواده های دارای عضو معلول در این روستا پس از انجام مشاوره اولیه جهت آزمایشات تخصصی به مشهد ارجاع شدند و تمامی هزینه ها توسط اداره کل بهزیستی پرداخت شد و برای هر خانواده یک پرونده ژنتیکی تشکیل شد، در مواردی آزمایشات به خارج از کشور ارسال شده و نتیجه اقدامات انجام شده در سالهای آینده و با رصد آمار معلولیت در این روستا مشخص خواهد شد.

کد خبر 56794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد