افزایش ۴۷ درصدی بودجه بهزیستی در سال جاری/ تامین ۸۱ میلیارد تومان اعتبار برای بیمه حوادث معلولان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مجلس در بودجه سال ۱۴۰۱ اعتبارات بهزیستی را ۴۷ درصد افزایش داد و این هدیهای از طرف مجلس برای جامعه هدف بوده است، گفت: عملکرد سازمان بهزیستی کشور در سال جاری بهبود پیدا خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی  امور بین‌الملل، «حجت‌الله عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال «کمال حسین‌پور» درخصوص انجام ماموریت‌های سازمان بهزیستی کشور، گفت: یکی از نگرانی‌های جدی ما در رابطه با بهزیستی بوده است؛ چراکه مخاطبین این سازمان جزو ضعیف‌ترین و مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند.

وی ادامه داد: زمانی که آقای حسین پور دغدغه خودشان را بیان کردند آغاز کار بنده در وزارت کار بوده و بودجه بهزیستی نیز بسته شده بود، این سازمان به شدت هزینه‌محور است و اگر بخواهیم مستمری پرداخت کنیم و یا خدماتی برای معلولین و سالمندان داشته باشیم نیازمند به منابع مالی است که متاسفانه در آن زمان منابع به قدر کافی نبود و ما در حد توانمان کار کردیم.

عبدالملکی، اضافه کرد: خوشبختانه امسال اعتبارات خوبی برای بهزیستی توسط مجلس انقلابی درنظر گرفته شده است و افزایش ۴۷ درصدی بودجه این سازمان هدیه مجلس به مخاطبین، معلولین، زنان سرپرست خانوار و اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند بوده است.

وی با بیان اینکه اعتبارات پیش‌بینی شده برای سازمان بهزیستی کشر در بودجه ۱۴۰۱ فراتر از لایحه دولت بوده است، اضافه کرد: در بخش تبصره ۱۴، ۴۷ درصد افزایش اعتبار برای بهزیستی داریم و در مجموع ردیف ها ۴۶ درصد و از حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار به ۲۳ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار رسیدیم و در بخش تسهیلات قرض الحسنه نیز در بودجه سال جاری ۲۱۷ درصد افزایش اعتبار داشتیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اضافه کرد: ما در سازمان بهزیستی به منابع مالی احتیاج داریم که امسال منابع تقویت شده و قطعا عملکرد سازمان نیز تقویت خواهد شد، هرچند که این اعتبارات کافی نیست و نیازمند توجه نمایندگان مجلس در بودجه های آتی هستیم چرا که تنها برای اجرای قانون جامع معلولین به ۴۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سوال حسین‌پور در رابطه با اینکه آیا سازمان بهزیستی در بهتر زیستن مردم موثر بوده یا خیر؟ گفت: اگر قانون حمایت از معلولان به صورت کامل اجرایی شود، قطعاً وضعیت این جامعه بزرگ بسیار بهتر خواهد شد. در رابطه با حوزه آسیب‌های اجتماعی که مقام معظم رهبری نیز به آن ورود داشته‌اند، به همین صورت است.

وی با اشاره به ارزیابی سازمان‌های مرتبط با اجرای قانون جامع حمایت از معلولان توسط وزارت کار، گفت: تمام بودجه این قانون در اختیار سازمان بهزیستی قرار ندارد و بخشی از این بودجه در دل بودجه دستگاه‌های مختلف و متولی است و باید طبق قانون اقدام کنند، لذا ما گزارش‌هایی را به صورت دوره‌ای از عملکرد دستگاه‌های مختلف تهیه می‌کنیم و اولین گزارش را آذرماه سال گذشته به رئیس جمهور تقدیم کردیم که بلافاصله بعد از آن معاون اول جلسه‌ای را با عنوان کمیته اجرای قانون حمایت از معلولان تشکیل دادند که در آن تمام دستگاه‌ها را فصل‌الخطاب قرار داده تا به وظایف خود عمل کنند.

عبدالملکی با بیان اینکه گزارش دوم را ۳۱ فروردین سال جاری به رئیس جمهور تقدیم کردیم، تصریح کرد: در این گزارش ۳۴ دستگاه اجرایی را به تفکیک میزان عملکردشان در حوزه های مختلف مرتبط با قانون ارزیابی کردیم که یک نسخه از آن را به رئیس مجلس تقدیم می‌کنم.  

این عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به بهبود وضعیت بودجه سازمان بهزیستی نسبت به سال گذشته، اضافه کرد: این افزایش بودجه موجب می‌شود عملکرد سازمان بهزیستی در سال جاری بهتر باشد. با توجه به اضافه شدن برخی ردیف‌ها، خدمات ویژه‌تری برای جامعه هدف درنظر خواهیم گرفت؛ به عنوان مثال در حوزه اورژانس اجتماعی از تبصره ۱۴ در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که وظایف مختلفی از جمله مرتبط با مسائل کودک آزاری، گروه‌های آسیب‌پذیر، مسائل خانوادگی را برعهده دارد و سال گذشته به دلیل نبود این بودجه دست ما کاملا خالی بود، لذا امسال به شدت این حوزه تقویت خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اقدامات فرهنگی سازمان بهزیستی کشور، اضافه کرد: مسائل مربوط به زیارت اولی‌ها و مسائل فرهنگی از جمله وظایف اصلی سازمان بهزیستی بوده که ۱۵۰ میلیارد تومان توسط مجلس برای این حوزه درنظر گرفته شده است که با بهبود وضعیت کرونایی، تعداد زیادی از جامعه هدف را می‌توانیم پوشش دهیم.

وی، اضافه کرد: درخصوص ورود فرزندان مستقل تحت حمایت بهزیستی به زندگی برای ایجاد شغل و کسب و کار و تهیه خانه ۲۰۰ میلیارد تومان به صورت هزینه‌ای درنظر گرفته شده که در ماه‌های آتی گزارش آن به مجلس ارائه می‌شود. در رابطه با تسهیلات قرض‌الحسنه به دانشجویان نیز ۲۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده که به این قشر کمک می‌کند. همچنین می‌توانیم اقلامی مانند لپ تاب را نیز برای این افراد تهیه کنیم. همچنین در رابطه با تسهیلات ودیعه مسکن نیز اعتبارات سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که با همت مجلس به ۲ برابر افزایش یافته است و این امر منجر به بهبود وضعیت اجاره مسکن اقشار تحت پوشش در شرایطی که شاهد افزایش قابل توجه اجاره‌بها هستیم، باشیم.

عبدالملکی با اشاره به عملکرد سازمان بهزیستی در حوزه اشتغال، مطرح کرد: اگر ما بتوانیم اشتغالزایی را بهبود بخشیم، بخش زیادی از مشکلات ما حل خواهد شد. در این خصوص ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات مرتبط با اشتغالزایی سال گذشته به ۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. در اولین جلسه شورای اشتغال کشور، زیست بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی ایران تصویب شد، در ذیل این شورا، کمیته ای تحت عنوان کمیته مشاغل حمایتی تشکیل شد که برای افراد نیازمند و تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی برنامه ویژه ای تدوین شده است، لذا در حوزه اشتغال امسال نیز شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود که در صورت دستور رئیس مجلس به صورت هر سه ماه یکبار به مجلس گزارش خواهم داد.

این عضو کابینه دولت سیزدهم، اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که به صورت جدی پیگیر آن هستیم، قانون حمایت از معلولان درخصوص ظرفیت ۳ درصد استخدام‌ها از معلولان است. بیشتر دستگاه‌ها این قانون را اجرایی کرده‌اند، اما برخی دستگاه‌ها این قانون را به درستی پیاده نکرده‌اند، لذا با مراجعه به سازمان امور استخدامی از آنها درخواست کردیم این سهمیه حفظ شود، لذا این امر مورد تصویب قرار گرفت. از این رو به همه دستگاه‌ها ابلاغ کردیم که این قانون را رعایت کرده و بر آن نظارت کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با بیمه حوادث معلولان نیز، تصریح کرد: با توجه به احتمال بروز حوادث برای معلولان، بیمه حوادث را برای این اقشار درنظر گرفتیم تا تحت پوشش قرار گیرند، اما سال گذشته اعتباراتی برای این موضوع نداشتیم؛ چراکه ۸۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که خوشبختانه امسال این مبلغ تامین شد.

کد خبر 56396

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد