بیش از ۸۸  هزار نوزاد در سال ۱۴۰۰ غربالگری شنوایی  شدند

سرپرست اداره کل بهزیستی خوزستان در نشست تخصصی بهبود فرآیند غربالگری شنوایی نوزادان که روز شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه با حضور مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان، رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی خوزستان، معاون فنی مرکز بهداشت استان و معاونین توانبخشی و توسعه امور پیشگیری بهزیستی خوزستان در محل اداره کل بهزیستی برگزار شد گفت:در سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۸ هزار و ۴۷۴ نوزاد غربالگری شنوایی و از این تعداد ۱۷۵ نوزاد کم شنوا ،به تشخیص قطعی رسیدند.

به گزارش روابط  عمومی اداره کل بهزیستی استان خوزستان،مهران کریمیان با اشاره به   اینکه در تمام بیمارستان های استان تیم غربالگری شنوایی نوزادان بهزیستی حضور دارد افزود: در حال حاضر ۳۵ شنوایی سنج در ۴۳  پایگاه غربالگری نوزادان در بیمارستانها و مراکز بهداشت با ۴۲ دستگاه غربالگری در حال فعالیت هستند.

وی با تاکید بر اینکه شناسایی، بررسی و مداخله انواع افت های شنوایی در کودکان پیش از ورود به مدرسه می تواند اثرات مخرب این نقص را بر گفتار، زبان، آموزش و رشد اجتماعی و روانی به حداقل برساند ادامه داد: ۸ دستگاه غربالگری مختص کودکان ۳ تا ۵ سال نیز در سال گذشته قریب ۷ هزار کودک را مورد معاینه قرار داده اند.

کریمیان بیان کرد: ارائه وسایل کمک توانبخشی به ناشنوایان نظیر سمعک ، باطری سمعک، پرداخت کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، پرداخت کمک هزینه تعمیر و تعویض قطعات شنوایی، ارائه خدمات توانبخشی به معلولین شنوایی در مراکز خانواده و کودک ناشنوا و کم شنوا شامل : تربیت شنیداری ، گفتار درمانی و غیره، پرداخت مستمری و پرداخت کمک هزینه دانشجویی و دانش آموزی  از جمله دیگر خدمات بهزیستی به جامعه ناشنوایان استان است.

رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی خوزستان نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های مرکز کاشت حلزون شنوایی خوزستان و بنیاد بخشش گفت: از سال ۹۲ تاکنون در خوزستان برای ۷۸۳ نفر عمل کاشت حلزون انجام شده که بیش از ۱۱۰ مورد آن در سال ۱۴۰۰ بوده است.

دکتر نادر صاکی افزود:اکثر کودکان تازه متولد شده، دارای شنوایی طبیعی هستند ولی به طور میانگین از هر هزار تا هزار و ۵۰۰ کودک یک نفر دارای درجاتی از کم شنوایی است که با انجام غربالگری شنوایی در یک ماه نخست تولد می توان از مشکلات شنوایی در نوزادان جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه سن طلایی غربالگری و شناسایی کم شنوایی شدید نوزادان قبل از یک‌ماهگی است  اظهار داشت: حس شنوایی اهمیت ویژه ای در یادگیری زبان و رشد مغز کودکان دارد و به همین منظور سنجش میزان شنوایی کودک در همان روزهای ابتدای زندگی الزامی است، بنابراین  نوزادان کم شنوا باید قبل از یک ماهگی غربالگری شوند که تا ۳ ماهگی تشخیص قطعی و قبل از ۶ ماهگی مداخلات درمانی در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان نیز ضمن اعلام آمادگی استانداری برای بهبود فرآیند غربالگری تا کاشت حلزون گفت: الزام وجود تاییدیه غربالگری شنوایی در برگه تولد شناسنامه نوزادان و تامین اعتبار برای انجام فعالیت های پژوهشی که منجر به تسریع امر غربالگری و کاهش معلولیت شنوایی شود از جمله اقداماتی است که در جلسات آتی استانداری مورد طرح و بررسی قرار می گیرد.

کاشت حلزون تکنولوژی پیشرفته ای است که شنوایی را برای کودکانی که با استفاده از سمعک نیز قادر به شنیدن نمی باشند ایجاد می نماید . این وسیله در صورتی که مراحل توانبخشی قبل و بعد از عمل به خوبی طی شود، موجب رشد مهارتهای گفتار و زبان ، آموزش مفاهیم و درک مطلب می شود و امکان حضور موثر و موفق فرد در اجتماع را چند برابر می کند.

کد خبر 56343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد