فعالیت ۶۶ مرکز تخصصی درمان اعتیاد زنان در کشور

رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر ۶۶ مرکز درمان و بازتوانی و ۳۳ مرکز کاهش آسیب در کشور به طور تخصصی به درمان اعتیاد زنان می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایرنا، «فاطمه عباسی» رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، افزود: درمان اعتیاد زنان و مردان تفاوتی ندارد، فقط گاهی در بخش مقدار دارو یا  نوع آن، ملاحظاتی به‌طور مثال برای زنان باردار یا زنان دارای بیماری وجود دارد.

وی، اضافه کرد: در اعتیاد زنان عواملی مانند اعتیاد همسر یا شریک جنسی، بیماری‌های روانی، محیط مستعد شغلی و عوامل اجتماعی مانند طلاق و فقر نیز وجود دارد.  

رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، اظهار کرد: زنان بهبود یافته به سختی پذیرفته می‌شوند چون همچنان انگ فرهنگی برای اعتیاد زنان بیشتر از مردان است و نیازمند آموزش و تغییر نگرش هستیم.

عباسی، افزود: در راستای حمایت پس از درمان باید از آموزش برای خانواده‌ها و تشویق کارفرمایان به اشتغال معتادان بهبودیافته بهره‌مند شد. بسیاری از این زنان چنانچه شرایط حمایت لازم اجتماعی و اشتغال را نداشته باشند، مجددا به شغل‌های سیاه و آسیب‌های اجتماعی گرایش پیدا می‌کنند.

وی، خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهند که تعداد زنان معتاد حدودا ۱۰ درصد کل معتادان کشور است. طبق آمار سال ۱۴۰۰، ۲ هزار و ۲۶۴ واحد ارائه خدمات شامل ۶۶ واحد ارائه خدمات درمان و بازتوانی برای زنان و ۲ هزار و ۱۹۸ واحد ارائه خدمات برای مردان در کشور فعال است.  

رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در مجموع ۴۹۷ هزار و ۵۶۰ نفر از معتادان شامل ۲۷ هزار و ۲۹۶ زن و ۴۷۰ هزار و ۲۶۴ مرد تحت پوشش مراکز خدمات درمان و بازتوانی اعتیاد بهزیستی هستند.

عباسی، افزود: همچنین ۴۰۸ مرکز کاهش آسیب و کنترل ایدز شامل ۳۳ مرکز برای زنان و ۳۷۵ مرکز برای مردان در کشور فعالیت دارند که ۷۸ هزار و ۸۱۹ نفر شامل ۹ هزار و ۳۷۳ زن و ۶۹ هزار و ۴۴۶ مرد از خدمات این مراکز استفاده می‌کنند.  

یادآوری می‌شود، بر اساس آمار ستاد مبارزه با موادمخدر، اکنون ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده موادمخدر در کشور وجود دارد که بالاترین مصرف مواد مخدر با بیش از ۶۶ درصد مربوط به تریاک است.

کد خبر 55944

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =