در رسانه/نمایشگاه توانمندی های کودکان اتیسم در شیراز

توانمندی های جمعی از کودکان اوتیسم شیراز در بوستان آزادی به نمایش گذاشته شده است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، در این غرفه که به همت موسسه خیریه حامیان اوتیسم شیراز برپا شده، برخی آثار نقاشی، صنایع دستی و دست ساخته های کودکان اوتیسم در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

مرادی مدیرعامل موسسه خیریه حامیان اوتیسم شیراز هدف از برپایی این نمایشگاه را افزایش آگاهی جامعه درباره اختلال اوتیسم برشمرد و گفت: این غرفه همزمان با ماه جهانی آگاه سازی اجتماعی اوتیسم تا ۱۶ اردیبهشت در ضلع شمال غربی بوستان آزادی برای بازدید عموم دایر است.

او افزود: اوتیسم یا درخودماندگی، نوعی اختلال عصبی و رشدی است که علت اصلی بروز آن تاکنون شناخته نشده است.

مرادی افزود: کودکان مبتلا به این اختلال نسبت به همسالان خود در برقراری ارتباط اجتماعی و کلامی با دیگران و نیز یادگیری دچار مشکل هستند.

مدیرعامل موسسه خیریه حامیان اوتیسم شیراز سن طلایی تشخیص اوتیسم در کودکان را بین ۲ تا ۵ سالگی برشمرد و افزود: در صورت تشخیص زودهنگام، با اقدامات توانبخشی از جمله گفتار درمانی می توان ناتوانی های ناشی از این اختلال را به حداقل رساند.

جعفری، سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی فارس نیز گفت: در زمان حاضر ۲ مرکز برای خدمات توانبخشی کودکان اوتیسم در شیراز راه اندازی شده است و با هماهنگی به عمل آمده با سازمان بهزیستی کشور به زودی تعداد این مراکز در استان افزایش می یابد.

جعفری، توجه والدین به علائم بروز اوتیسم در کودکان را مهمترین عامل تشخیص این اختلال در مراحل اولیه برشمرد و گفت: برقرار نکردن تماس چشمی، تاخیر در مهارتهای گفتاری، رفتارهای تکراری و کلیشه ای، واکنش غیرمنتظره به صداها، تصاویر و نور از جمله علائم اولیه اختلال طیف اوتیسم است.

او افزود: خانواده ها با مراجعه به سامانه غربالگری کودکان اوتیسم بهزیستی کشور و تکمیل فرم‌های مربوطه نسبت به تشخیص این اختلال در کودکان خود اقدام کنند.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی فارس افزود: شناسایی و پرورش توانمندی و استعدادهای نهفته کودکان اوتیسم می تواند در توسعه روابط اجتماعی و ارتقا کیفیت زندگی آنها نقش بسزایی ایفا کند.

کد خبر 55795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد