اولین گام‌ها برای شکل‌گیری ستاد ملی احسان و نیکوکاری

مشاور رئیس در امور توسعه و نظارت بر برنامه‌های بهزیستی کشور با اشاره به اجرای طرح در محضر ولی‌نعمتان، گفت: نگاه بهزیستی این است که به صورت کاملاً تخصصی با سازمان‌های مردم نهاد روابط گسترده و مستحکم برقرار کند و به سمت فضای گسترده داوطلبی پیش برود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایکنا، «سیدمحمدجواد حسینی» مشاور رئیس در امور توسعه و نظارت بر برنامه‌های بهزیستی کشور با اشاره به اجرای طرح «در محضر ولی‌نعمتان» و برپایی دورهمی و افطاری صمیمانه گروه‌های جهادی و مردمی با جامعه هدف سازمان بهزیستی، گفت: ماه مبارک رمضان بهانه خوبی بود که با پهن کردن سفره‌های افطاری از نیمه رمضان تا پایان شب‌های قدر یک اتفاق خوب رقم بخورد و در هر استان گروه‌های جهادی و مردمی با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی میزبان مددجویان بهزیستی در مراکز بهزیستی باشند.

وی تأکید کرد: با اجرای این طرح به دنبال ایجاد ارتباط جدی‌تری بین اهداف و عملکرد سازمان بهزیستی با ظرفیت گروه‌های مردمی هستیم تا ظرفیت‌های تمام نشدنی گروه‌های مردمی را در خدمت اهداف سازمان قرار دهیم.  

حسینی اضافه کرد: اگر خدمات بهزیستی به خوبی معرفی شوند و ارتباط خوبی با سازمان‌های مردم نهاد برقرار شود، یک ظرفیت تمام نشدنی به سازمان بهزیستی اضافه می‌شود و بهزیستی جدا از ساختار رسمی و بودجه دولتی می‌تواند از این ظرفیت مردمی نیز استفاده کند.

سفره افطار مؤسسات خیریه در مراکز بهزیستی

وی ادامه داد: این گروه‌های مردمی سفره افطاری را خودشان در مراکز بهزیستی پهن می‌کنند و صرفاً بهزیستی بر این کار نظارت می‌کند؛ بنا هم بر این است که از بودجه دولتی و عمومی برای این مراسم استفاده نشود. بعد از افطار نیز فعالان اجتماعی نشستی با مددجویان ساکن در مراکز بهزیستی دارند تا در فضایی متفاوت با مددجویان ما که از خانواده‌های خود دور بوده و مشکلات متعددی دارند به گفت‌وگو بنشینند.

مشاور رئیس در امور توسعه و نظارت بر برنامه‌های بهزیستی کشور طرح «در محضر ولی‌نعمتان» را زمینه‌ای برای برقراری ارتباط بین مددجویان بهزیستی و سازمان‌های مردم نهاد دانست و گفت: در هر استان گروه‌های مردمی که بومی استان هستند با ظرفیت‌های بهزیستی ارتباط برقرار می‌کنند تا در مراحل بعدی بتوانند به صورت تخصصی به مددجویان بهزیستی ارائه خدمات کنند.

وی اظهار کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد اقدامات تخصصی زیادی از قبیل پزشکی، دندانپزشکی، مشاوره و ... انجام می‌دهند. با این نشست‌ها نیازهای مددجویان و سازمان‌های‌ مردم نهادی که می‌توانند این نیازها را برطرف کنند، مشخص می‌شود.

حسینی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در حوزه تأمین اجتماعی، گفت: بخش عمده‌ای از این سیاست‌ها به حوزه عملکردی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی باز می‌گردد و در بند ۹ این ابلاغیه اشاره شده که از ظرفیت‌های مردمی برای تشکیل ستاد احسان و نیکوکاری استفاده شود.

شکل‌گیری ستاد ملی احسان و نیکوکاری

وی اضافه کرد: نگاه مقام معظم رهبری این است که ستاد ملی احسان و نیکوکاری با استفاده از ظرفیت‌های مردمی شکل گیرد. ما نمی‌توانیم صرفاً با اتکا به منابع دولتی فضای احسان و نیکوکاری را جلو ببریم و نگاه سازمان بهزیستی نیز این است که به صورت کاملاً تخصصی در حوزه عملکردی، روابط خود را با سازمان‌های مردم‌نهاد گسترده و مستحکم کند و به سمت فضای گسترده داوطلبی پیش برود.

وی در پاسخ به اینکه آیا این طرح مختص سازمان‌های مردم نهادی است که از سازمان بهزیستی مجوز دارند؟ گفت: در ۳۱ استان کشور این طرح در حال اجراست. در گام اول نگاه این نبوده که حتماً مراکزی که از بهزیستی مجوز دارند در طرح حضور داشته باشند بلکه با توجه به شناختی که در سطح هر استان هست، گروه‌های مردمی در این طرح مشارکت داده شده‌اند.  

حسینی در ادامه گروه‌های خیریه مردمی را دارای دو مشخصه دانست و گفت: گروه‌های مردمی با اخلاص کارشان را انجام می‌دهند و به کاری که می‌کنند اعتقاد دارند یعنی صرفاً برای حقوق و دستمزد کار نمی‌کنند و همین مسئله به کارها رونق و ارزش می‌دهد از سوی دیگر ظرفیت این گروه‌ها تمام شدنی نیست یعنی یک کار را که تمام می‌کنند به سراغ کار بعدی می‌روند.

وی ادامه داد: بر همین اساس هیچ قیدی برای حضور سازمان‌های مردم نهاد در طرح «در محضر ولی‌نعمتان» وجود نداشت و صرفاً برنامه این بوده که طرح با هماهنگی و رعایت پروتکل‌های هر مرکز اجرا شود.  

حسینی در پاسخ به اینکه آیا اجرای این طرح به معنای باز شدن درهای مراکز سازمان بهزیستی به روی سازمان‌های مردم‌نهاد است؟ گفت: پیش از این هم ارتباط وجود داشته است. بخش عظیمی از خدماتی که سازمان بهزیستی ارائه می‌دهد با استفاده از ظرفیت نهادهای غیر دولتی، مردمی و خیریه‌هاست. این ارتباط می‌تواند گسترده‌تر شود. البته هر مرکز بهزیستی پروتکل‌های خاص خود را دارد که افراد و سازمان‌هایی که می‌خواهند در این مراکز حضور داشته باشند، باید آنها را به صورت تخصصی رعایت کنند.

مشاور رئیس در امور توسعه و نظارت بر برنامه‌های بهزیستی کشور در پاسخ به اینکه آیا بعد از ماه رمضان این طرح ادامه خواهد داشت؟ گفت: در قالب این اسم و به این شکل خیر؛ اما همین نگاه کلی برقراری ارتباط تخصصی ادامه خواهد داشت و اگر سازمان مردم نهادی فکر می‌کند می‌تواند به مراکز بهزیستی خدمات ارائه کند، با هماهنگی سازمان بهزیستی این امکان فراهم خواهد شد.

کد خبر 55782

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =