ارائه خدمات در چهار دفتر تخصصی به آحاد جامعه و جامعه هدف در معاونت توسعه پیشگیری بهزیستی در سال گذشته

منطقی سرپرست بهزیستی استان سمنان گزارشی از اهم عملکرد معاونت توسعه پیشگیری بهزیستی استان در سال گذشته ارائه کرد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان  دکتر منطقی سرپرست اداره کل بهزیستی استان سمنان به ارائه آماری از وضعیت خدمات حوزه معاونت امور توسعه پیشگیری  پرداخت و با بیان این مطلب که اعتیاد بعنوان یک بیماری اجتماعی  روز به روز با چهره های متفاوت در حال گسترش است ابراز داشت : سازمان بهزیستی کشور در راستای فعالیت ها و خدمات تخصصی خود اقدام به راه اندازی و تاسیس مراکز درمان اعتیاد کرده است که هم اکنون ۱۲ کمپ، ۱۰ مرکز سرپایی، ۱ مرکزگذری و ۱ مرکز جامع درمان  و بازتوانی اعتیاد تحت نظارت بهزیستی استان سمنان به این بخش از جامعه هدف خدمت ارائه می نمایند. از دیگر خدمات دفتر درمان اعتیاد اشتغال بهبودیافتگان 169 نفر  بیمه بهبود یافتگان ۵ نفر یاری برگ سرپایی ۲۳۸- یاری برگ اقامتی ۳۵۱- یارانه مرکز جامع ۴۲- ایدز 1864 تست  در سال گذشته انجام پذیرفته است.

دکتر منطقی با معرفی دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد، این دفتر را عهده دار طراحی و نظارت بر برنامه ها و فعالیت های مرتبط با پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد بیان داشت  که در این راستا  خدماتی از قبیل برنامه اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد در محیط های شهری، روستایی، آموزشی و محیط کاری با جامع آماری جمعیت تحت پوشش:۱۵۸۹۹۲ نفر/  تعداد کل محیط ها:۶۹ محیط/  تعداد تیم ها:۱۰۲ تیم بوده است.

وی ادامه داد : پیشگیری از اعتیاد در فضای مجازی نیز در دستور کار این معاونت است که در این راستا ۶۶ کانال و گروه با عضویت ۵۷۶۱۲ نفر با هدف آگاه سازی عموم جامعه فعالیت دارد.

منطقی دیگر خدمات حوزه پیشگیری از اعتیاد را موارد ذیل بیان داشتند: کارزار رسانه ای مصون سازی خانواده محور کودکان زیر سن دبستان در برابر اعتیاد در ۴ شهرستان دامغان، مهدیشهر، سرخه، میامی در سال گذشته، تدوین ۱۰ شناسنامه محلات ویژه طرح پازک (پیشگیری از اعتیاد در زنان، کودکان و نوجوانان) ، طرح پیشگیری از اعتیاد در محیط کار(کیان) با محوریت آموزش در زمینه آشنایی با کلیات اعتیاد و مفاهیم پیشگیری، معرفی مهارت های زندگی موثر در پیشگیری از اعتیاد، آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور، آشنایی با باورهای غلط اعتیاد، آشنایی با اصول کلی درمان اعتیاد و معرفی الگوهای درمان اعتیاد در ۹ محیط کار، کارزار رسانه پیشگیری  از مصرف شیشه در شهرستان سمنان در ۵ محله آسیب خیز در قالب اقدامات محیطی و مجازی، پیشگیری از اعتیاد در محلات در سطح استان /۱۰ محیط شهری و روستایی، آگاهسازی خط ملی اعتیاد (۰۹۶۲۸) در سراسر استان در سه ماهه چهارم، کارزار رسانه ای پیشگیری از مصرف ماده اعتیاد آور گل  در شهرستان شاهرود، دامغان، گرمسار، مهدیشهر، در قالب اقدامات محیطی و مجازی. 

دکتر منطقی در ادامه، گزارشی از اهم خدمات دفتر پیشگیری از معلولیت ها بیان و گفتند : این دفتر شامل غربالگری شنوایی نوزادان به تعداد 7015 نوزاد و غربال شنوایی کودکان ۳ تا ۵سال، همچنین مشاوره ژنتیک که شامل ۶ مرکز مشاوره دولتی و غیردولتی با جامع آماری ارائه خدمات به هزار و ۱۰۷ نفر و تخصیص ۱۹۲یاری برگ و پرداخت کمک هزینه آزمایشات ژنتیک به 328 نفر بوده است.

 وی در ادامه تعداد مراکز پایگاه غربالگری بینایی کودکان  ۳ تا ۶سال در استان را ۳۰ مرکز بیان داشته که در این پایگاهها به تعداد بیست هزارو ۷۵۵کودک را مورد غربالگری قرارگرفتند. از دیگر خدمات این دفتر را می توان به برنامه آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها با هدف ارتقاء سطح سلامت و بهداشت روان عموم مردم جامعه  و پیشگیری از بروز معلولیتها با رویکرد آگاهی اقشار مختلف، ازجمله جوانان، زنان خانه دار، کم سوادان و روستائیان  نسبت به معلولیت و راه های پیشگیری از آن بیان داشت.

دکتر منطقی تصریح کرد : دفتر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی نیز به عنوان یکی دیگر از دفاتر معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی با هدف بهبود کیفیت زندگی، رفاه اجتماعی و پیشگیری  از آسیب های اجتماعی اعم از اعتیاد، خشونت، طلاق، خودکشی و...   فعالیت می نماید و از اهم فعالیت این دفتر می توان به اجرای طرح مانا (مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران) برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی(۲۶۹شرکت کننده)، طرح ظرفیت سازی پروژه های همیاران سلامت اجتماعی ( ۱۳ پروژه)، طرح توسعه پایگاه های سلامت اجتماعی یا طرح رصد آسیب های اجتماعی ( ۴۱۷۹برش) در سال گذشته اشاره داشت.

دکتر منطقی در ادامه معرفی دفاتر معاونت توسعه پیشگیری دفتر مشاوره و خدمات روانشناختی را نیز معرفی کرده و گفت : سازمان به منظور تامین نیازهای متنوع مراجعان و در راستای اهداف سازمانیِ خویش؛ در «پیشخوان مداخلات کارآمد» انواع مداخلات را به صورت حضوری و غیرحضوری (مشاوره مجازی و مشاوره تلفنی) ارایه می نماید. دسترسی سریع آحاد جامعه به مداخلات زودرس، پیشگیرانه، مبتنی بر درمان و دربردارنده مراقبت­های پیشگیرانه از ضروریّات سامانه های ارایه­ دهنده مداخلاتی ازاین دست است. لازم به ذکراست هریک از مراجعان براساس مشکلات و مسائل خود به نوع خاصی از مداخلات نیازمند می باشند که سازمان بهزیستی این مداخلات مورد نظر را در طیفی متنوع به شیوه­های گوناگون اعم از حضوری، تلفنی، و خدمات مبتنی بر اینترنت (مجازی) و . ارایه می دهد که هدف از ایجاد مراکز مشاوره حضوری غیردولتی دسترسی بیشتر برای مردم، کمک به ارتقاء سطح سلامت روان جامعه و کاهش آسیبهای روانی و اجتماعی است و خدمات تخصصی به فرد، خانواده یا گروه از طریق ارتباط بین مراجع و  روان شناس و  مشاوره است. و افزود : خدمات  مراکز مشاوره در دو سطح  مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی  با آموزش های ارتقایی، آموزش پیش از ازدواج  با تعداد هزارو ۱۷۱ آموزش گیرنده و ۱۵ مربی، آموزش زندگی خانواده با تعداد هزارو ۸۱۳ آموزش گیرنده و ۲۰ مربی، آموزش هنگام ازدواج  با تعداد دوهزار و ۱۲۳ آموزش گیرنده و ۳۲ مربی و ۳۰ مرکز  سلامت روان، عمومی، تخصصی (اختلالات، خانواده، تحصیلی و تربیتی) - مشاوره تخصصی  تعداد خدمت گیرندگان مشاوره مراکز دولتی و غیر دولتی چهار هزارو ۲۲۲نفر- تعداد تماس گیرندگان خط ۱۴۸۰ با موضوع (مشکل با همسر بلوغ و نوجوانی تربیت کودک مشاوره پیش از ازدواج و...) به تعداد چهارده هزارو 148 تماس موفقغربالگری اضطراب ۵و۶سال هزارو۵۰۰ طرح محب با تعداد ۷۰ اعضا در سال ۱۴۰۰ بیان داشت.

کد خبر 55551

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد