در رسانه | دو هزار و ۱۷ همدانی مشاوره ژنتیک دریافت کردند

همدان-ایرنا- سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان گفت: در راستای پیشگیری از معلولیت ها و شناسایی بیماری هایی منجر به معلولیت ۲ هزار و ۱۷ نفر سال گذشته در این استان مشاوره ژنتیک دریافت کرده اند.

ابوالفضل باب الحوائجی» روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سه مرکز مشاوره ژنتیک در شهر همدان، یک مرکز در اسدآباد و یک مرکز در نهاوند به مراجعه کنندگان خدمات رسانی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۲۱۰ نفر از مراجعان به مراکز مشاوره ژنتیک در سال گذشته هزینه انجام آزمایش ژنتیک را دریافت کردند افزود: در این مدت مبلغ یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان برای آزمایشات ژنتیک خانواده های مددجویان با هدف پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیکی اختصاص یافته است.

سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: بی‌توجهی و ناآگاهی اغلب مردم پیرامون فواید آزمایش ژنتیک از جمله مهمترین دلایل بروز بیماری های ژنتیکی و معلولیت ها است.

باب الحوائجی گفت: معلولیت علاوه بر صرف هزینه های هنگفت، مشکلات متعدد اجتماعی را به دنبال دارد و بر این اساس سازمان بهزیستی با اجرای طرح اجبار غربالگری و مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، سعی دارد تا از بروز این‌گونه بیماری‌ها جلوگیری کند.

وی اظهار داشت: غربالگری های ژنتیک شامل سه مرحله، پیش از ازدواج، پیش از بارداری و حین بارداری است که ۲ مرحله اول مهمتر بوده و درصد تولد نوزادان سالم و معلول مشخص خواهد شد.

سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان ادامه داد: همه ساله تعدادی از افراد به دلیل اختلالات ژنتیکی در جهان دچار معلولیت شده و هر روز نیز بر تعداد آنان افزوده می‌شود و در این میان به باور متخصصان انجام مشاوره‌های ژنتیک به عنوان سدی در برابر معلولیت عمل کرده و از بروز این اختلالات جلوگیری می‌کند.

باب الحوائجی گفت: سازمان بهزیستی وظیفه جلوگیری و پیشگیری از معلولیت در جامعه را بر عهده دارد و از راهبردهای اصلی و کلیدی سازمان توجه همه جانبه و رویکرد علمی و سیستماتیک به مساله پیشگیری از معلولیت ها با در نظر گرفتن جنبه‌های علمی و اجتماعی آن است.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر از مشاوره ژنتیک به عنوان یکی از رویکردهای جدید در سیستم مراقبت‌های بهداشتی نام برده می‌شود اظهار داشت: در کشورهایی مانند ایران که اقوام گوناگونی در آن زندگی می کنند تمایل به ازدواج با افراد خویشاوند بالاتر و به طور معمول بیماری های ارثی و ناهنجاری‌های ژنتیکی نیز در آن شایع‌تر است.

سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان خاطر نشان کرد: گروه‌های هدف ملزم به انجام مشاوره های ژنتیک مربوط به ازدواج های فامیلی، افراد دارای بیماری های ژنتیک در خانواده از قبیل عقب ماندگی ذهنی، بیماری های متابولیک، عصبی و عضلانی، ناشنوایی، نابینایی و بیماری های خونی مثل تالاسمی، هموفیلی و در نهایت زوج های نگران در ارتباط با بارداری هستند.

باب الحوائجی، انجام مشاوره ها و آزمایشات ژنتیک را گامی برای سالم سازی جامعه و امید به داشتن فرزندان سالم و با نشاط دانست و ادامه داد: تولد نوزادان معلول، علاوه بر بار اقتصادی بر خانواده و جامعه، منجر به فشارهای عاطفی می شود و خانواده های بسیاری به جهت ترس از تولد نوزاد معلول تمایلی به فرزندآوری ندارند.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده حدود یک سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات حمایتی و درمانی سازمان بهزیستی بهره می‌برند.

استان همدان حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

کد خبر 55514

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد