تشکیل اندیشکده اجتماعی برای رفع علمی مشکلات و آسیب‌های جامعه در قم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، مصطفی ملایی با اشاره به طرح موضوع تشکیل اندیشکده اجتماعی برای رفع مشکلات و آسیب‌های موجود در جامعه، اظهار کرد: با تشکیل این اندیشکده در شورای شهر به دنبال مشارکت نخبگان علمی و فرهیختگان جامعه (حوزوی و دانشگاهی) پیرامون بررسی و رفع آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از رشد آسیب‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه در این اندیشکده برای هر موضوع و آسیبی، هیئت یا میز اندیشه‌ورز تشکیل می‌شود افزود: هر میز و یا هیئت اندیشه‌ورز پیرامون یک موضوع می‌پردازد؛ به‌عنوان‌مثال این هیئت‌ها به پدیده و آسیب سگ گردانی، عمارت‌های غیرمجاز، آرایشگاه‌های غیرمجاز و … پرداخته و پیرامون آن پدیده و آسیب، مسئله شناسی، ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی کرده و راه‌های برون‌رفت از آن موضوع را شناسایی می‌کند و این یعنی به درد و راه درمان می‌پردازد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: اتصال این میزهای اندیشه‌ورز به یکدیگر، یک اندیشکده را تشکیل می‌دهد که باید در دانشگاه‌ها یا حوزه قرار داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه این اندیشکده باعث می‌شود جامعه علمی ما که موضوعات را در قالب مدل‌ها بررسی می‌کنند، با هم همگرا و هم‌افزا شوند، گفت: این ظرفیت برای بررسی و رفع آسیب‌های شهر مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ یعنی ما جامعه علمی و نخبگانی را از حاشیه به متن کار و پای حل مشکلات جامعه آورده و مسئولیت‌پذیری جامعه علمی را نسبت به مسائل و مشکلات جامعه تقویت می‌کنند.

وی ابراز کرد: پدیده مشارکت نخبگان و جامعه حوزوی و دانشگاهی باعث می‌شود این اقشار اثرگذار از وضعیت سکوت درآمده و هم‌راستا با هم در جهت حل مشکلات جامعه تلاش کنند و از سوی دیگر جامعه هنگامی‌که ببیند نخبگان و فرهیختگان موضوعی را ناهنجاری و آسیب می‌دانند به‌عنوان الگو به آن نگاه کرده و برای تغییر وضعیت، تلاش خواهند کرد.

به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم، وقتی پدیده‌ای به‌صورت علمی بررسی شود، راه‌های برون‌رفت از آن نیز به‌صورت علمی و عملیاتی مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از دیگر اهداف ایجاد این اندیشکده‌ها این بوده که جامعه علمی بتواند با پرداختن به آسیب‌های محلی و شهری به بومی‌سازی مدل‌ها و روش‌های علمی بپردازد، تصریح کرد: همچنین این شکل از بررسی عالمانه، از تبدیل‌شدن پدیده‌ها به روند جلوگیری می‌کند و این از مزایای پرداختن علمی به ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی است.

ملایی با تأکید بر اینکه در این اندیشکده، جامعه علمی و نخبگی ما توان اجرایی نیز پیدا می‌کنند و از حالت تئوری، کتاب و پایان‌نامه خارج می‌شوند، خاطرنشان کرد: مزیت دیگر این روش، پیوند نخبگان علمی و اجرایی در قالب اندیشکده با یکدیگر است که باعث می‌شود هیچ‌کدام از این گروه‌ها یک‌طرفه به موضوعات نگاه نکند و مسائل به‌صورت جامع و تعاملی بررسی شوند.

کد خبر 55416

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد