بیش از  ۱۴۰۰۰ معلول شناسایی شده زیر چتر حمایتی بهزیستی استان سمنان قرار دارند

سرپرست اداره کل بهزیستی استان سمنان گفت: گزارشی از اهم اقدامات بهزیستی در معاونت توانبخشی در سال گذشته ارائه کرد

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان  سمنان دکتر محمود منطقی سرپرست اداره کل بهزیستی استان سمنان ضمن تبریک به مناسبت ایام ماه  رمضان با بیان اینکه  حوزه توانبخشی یکی از تخصصی ترین حوزه های سازمان بهزیستی در ارائه خدمات به جامعه هدف می باشد در ارائه خدمات یکساله این حوزه بیان داشت:  فعالیت عمده بهزیستی، تغییر زندگی معلولان برای استقلال بیشتر آنها بوده و در واقع هدف معاونت توانبخشی بهزیستی استان، توانمندسازی جسمی، فرهنگی و اجتماعی معلولان شامل فرآیندی هدفمند با رویکردی چند جانبه است و  دفاتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی  خدمات  بهزیستی در راستای سیاست های راهبردی سازمان  در مراکز به سه گروه مراقبتی بیماران روانی مزمن، سالمندان افراد دارای معلولیت هوشی رشدی (ذهنی) و جسمی حرکتی ارائه می دهد.

دکتر منطقی  گفت : خدمات توانبخشی شامل خدمات حرفه ای، اجتماعی، آموزشی و توانبخشی مبتنی برجامعه هدف به صورت شبانه روزی است که با تامین وسایل کمک توانبخشی همراه می شود و  این مراکز شامل نهادهای ارائه  دهنده خدمات به صورت شبانه روزی، ارایه خدامات توانبخشی در منزل و خدمات جامع به گروه های هدف هستند که  در رفع  نیازهای مراقبتی، بهداشتی و درمانی بیماران روانی مزمن و سایر گروه ها تلاش می کنند.

منطقی افزود : ۳ مرکز در استان برنامه مراقبت در منزل را با رویکرد اجتماع محور در ارائه خدمات توانبخشی در حال اجرا دارند که در راستای ارائه خدمات به جامعه هدف در حوزه توانبخشی ۵۷ نفر از مراکز شبانه روزی معلولین ترخیص و ۳۴۴ پرونده در طرح ویزیت در منزل نیز ارائه خدمات می گیرند که در این راستا ۵۳۰ پرونده نیز حق پرستاری و مددکاری دریافت می منایند.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان سمنان ادامه داد : یکی دیگر از فعالیت های توانبخشی طرح CBRمبتنی بر جامعه است که در قالب  محیط روستایی، صندوق های خرد محلی، آموزش در خانواده، آموزش خارج از خانواده، ارجاع به مراکز، تحویل وسایل کمک توانبخشی، حمایت شغلی، مناسب سازی، فعالیت های اجتماعی، عضویت در گروه های خودیار و حمایت های موردی اجرا می شود.  

دکتر منطقی از هدف از ارائه  خدمات cbr را  ارتقای توانمندی افراد تحت پوشش روستایی  در قالب پرداخت کمک هزینه بلاعوض جهت خود اشتغالی و برگزاری دوره آموزشی تسهیلگران  دانست که  ۹ موسسه مجری در سطح استان در قالب این  برنامه همکاری و تعداد ۳۷۵۴ مددجو تحت پوشش قرار دارند.

وی اظهار داشت: حمایت های تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان، بیمه پایه، مناسب سازی محیط زندگی و وسایل نقلیه معلولان، ایاب و ذهاب، معافیت سربازی و پلاک ویژه خودرو معلولان از سایر موضوعاتی است که سازمان با تخصیص اعتبار، توجه ویژه ای به آن دارد.

 سرپرست بهزیستی استان سمنان از دیگر خدمات حوزه توانبخشی را پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانش آموزی  ۹۷۱نفر، کمک هزینه ایاب و ذهاب تعداد بیش از ۱۱۰۰ نفر، حق   پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی تعداد ۳۳۱ پرونده، کمک هزینه تشویقی دانشجویی دانشگاه های دولتی ۳۷ دانشجو(دولتی)، کمک هزینه دانشجویی ۱۸۷ نفر (غیردولتی) کمک هزینه درمان و توانبخشی مبتلایان به اختلالات متابولیکی PKU  ۳۰ نفر و صدور پلاک ویژه معلولین، تشخیص نوع و تععین شدت معلولیت (کمیسیون های پزشکی) ۹۷۸پرنده، نظارت بر انجمن های معلولین  اشاره داشت.

وی ادامه داد : از جمله اهداف دیگر سازمان ایجاد فرصتهای برابر جهت الحاق و مشارکت افراد معلول در جامعه با استفاده از فن آوریها و تجهیزات کمکی است و تعداد ۹۶۵ نفر از خدمات تامین و واگذاری وسایل کمک توانبخشی، ۹۸ اندام مصنوعی (ارتز و پروتز) و وسایل بهداشتی  بهره  مند  و بیش از۳۰۰نفراز خدمات دندانپزشکی و ۲۰۰دستگاه ویلچر جهت معلولین زیر ۱۸سال جلب و توزیع می شود.

 

دکتر منطقی گفت : کاشت حلزون تکنولوژی پیشرفته ای است که شنوایی را برای کودکانی که با استفاده از سمعک نیز قادر به شنیدن نمی باشند ایجاد می نماید. این وسیله در صورتی که مراحل توانبخشی قبل و بعد از عمل بخوبی طی شود، موجب رشد مهارتهای گفتار و زبان، آموزش مفاهیم و درک مطلب شده و  مددجو می تواند همچون افراد با شنوایی طبیعی در فعالیتهای اجتمایی حضور یابند که تعداد ۶۰ مورد در استان کاشت حلزون انجام دادند.                                                            

        .

سرپرست بهزیستی استان در پایان ضمن تقدیر و تشکر از کلیه همکاران به ویژه معاون و کارشناسان معاونت توانبخشی بهزیستی استان رمز تحقق اهداف و ارتقاء سطح  خدمات را استفاده از ظرفیت  ها و توانمندیهای سازمان در کنار همدلی و همراهی دانست.

کد خبر 55005

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد