دیدار و بازدید از مراکز جامع روزانه توانبخشی طیف اتیسم

سرپرست اداره کل بهزیستی استان به همراه مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل، مدیر فرهنگی شهرداری و مدیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام از مرکز روزانه آموزشی توان بخشی اختلالات طیف اتیسم دیدار و بازدید کرد.

حامد رضایی سرپرست اداره کل بهزیستی استان در حاشیه بازدید از مراکز جامع توانبخشی و نگهداری از کودکان دارای اختلال اتیسم  با اشاره به شعار سعال روز جهانی آگاهسازی اتیسم " فراگیری در محیط کار : چالش ها و فرصت ها در جهانی پسا همه گیری " گفت : اختلال طیف اتیسم به مجموعه ای از اختلال رشدی گفنه می شود که مهارتهای کلامی و غیرکلامی ارتباطی و تعامل اجتماعی را به طور معنی داری تحت تاثیر خود قرار می دهد و اغلب علایم آن در آغاز ۱۸ ماهگی و یا دو سالگی (پیش از سه سالگی) بروز می یابد و علاوه بر اثر گذاری بر اغلب جنبه های رشدی و اجتماعی، عملکردهای آموزشی شناختی فرد را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان اظهار داشت :اتیسم به عنوان یکی از در حال گسترش ترین اختلالات دوران کودکی شناخته می شود. این اختلال با تاخیر یا کارکرد ناهنجار حداقل در یکی از حوزه های تعامل اجتماعی، زبان مورد استفاده در ارتباطات اجتماعی، بازیهای تخیلی یا نمادین تظاهر می یابد.

وی ادامه داد : علایم اختلال از حدود دو سالگی مشهود است اما همیشه مدت زمانی طول می کشد تا فرد متخصص، اختلال را تشخیص دهد. با این که اختلال طیف اتیسم مادام العمر است، اما فرد دارای اختلال با آموزش های مستمر می تواند از زندگی طبیعی تری برخوردار شود. تحقیقات نشان داده است که تشخیص به هنگام این اختلال، در درمان و بهبودی وضعیت کودکان دارای اختلال بسیار موثر است. هر چقدر زودتر بتوان این اختلال را در یک کودک تشخیص داد، زودتر هم می شود از برنامه های درمانی برای کمک به این کودکان بهره برد و بعلاوه هر چه برنامه درمانی منظم تر و دارای ساختار دقیق تری باشد، می توان نتایج بهتری را بدست آورد. لذا انجام برنامه ملی غربالگری و شناسایی بهنگام اتیسم در سطح استان ضرورتی است که بیش از پیش احساس می شود.

 رضایی هدف از برنامه غربالگری طیف اتیسم را غربالگری، تشخیص و مداخله بهنگام اختلال طیف اتیسم در کودکان  ۲تا ۵ ساله عنوان کرد.

این مسئول اضافه کرد: ارتقای سطح آگاهی جامعه نسبت به اختلال طیف اتیسم - غربالگری، تشخیص و مداخله بهنگام اختلال طیف اتیسم - افزایش آگاهی و ارتقای سطح بهداشت روانی خانواده کودکان دارای اختلال طیف اتیسم – افزایش میزان آگاهی افراد کلیدی و مسئول نسبت به اختلال طیف اتیسم از جمله اهداف اختصاصی این برنامه می باشند.

 رضایی با اظهار این مطلب که مراحل غربالگری و آمار اتیسم نیازمند همکاری خانواده ها و آگاهسازی آنان از نحوه برخورداری از کودکان دارای اختلال طیف اتیسم هست گفت : خانواده های دارای کودکان ۲ تا ۵ سال  می توانند با مراجعه به سایت بهزیستی استان یا مراجعه به ادارات بهزیستی شهرستان ها اقدام  به تکمیل پرسشنامه غربالگری اختلال طیف اتیسم نمایند. اگر سه علامت از علائم ذکر شده را به صورت تکراری داشت، خانواده باید به اختلال اتیسم مشکوک شود و برای بررسی بیشتر توسط کارشناسان و دریافت راهنمایی های لازم، می توانند به  مرکز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اتیسم استان مراجعه نمایند و مرکز مذکورتحت نظارت بهزیستی استان آماده پاسخگویی لازم می باشد.

وی تعداد کودکان غربال شده در سطح استان را حدود ۲۰۰ نفر عنوان کرد و گفت : تعداد کودکان اتیسم برخوردار از خدمات مراکز اتیسم در حدود ۹۵ تا ۱۱۰ نفر بصورت متغیرمی باشند که در ۲ مرکز این خدمات ارائه می شود.

او در رابطه با خدمات ارائه شده برای کودکان دارای اختلال اتیسم اظهارداشت :  خدمات آموزشی شناختی رفتاری، خدمات توانبخشی(از جمله خدمات گفتار و کاردرمانی و روشهای تقویت ارتباط مانند تعامل همه جانبه)، خدمات زیستی دارویی(مانند مداخلالت دارویی برای کنترل اختلالات همراه و برنامه های تغذیه ای ویژه)، خدمات تکمیلی و ترکیبی(مانند خدمات بازی، هنر، موسیقی درمانی) می باشند.

لازم به ذکر است به منظور ارتقاء سطح کیفی خدمات به افراد جامعه هدف بویژه افراد دارای اختلال طیف اتیسم مقرر شد به همت مسئولین دستگاههای یاری رسان علی الخصوص شهرداری، پارک ویژه ای برای کودکان اتیسمی در سطح استان ایجاد و راه اندازی شود.  

کد خبر 54918

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد