در رسانه/ شناسایی ۲۲۰ کودک اوتیسم در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی، گفت: در حال حاضر پنج مرکز روزانه افراد دارای اختلال طیف اتیسم در سطح استان به ۲۲۰ نفر به‌صورت روزانه خدمات آموزشی و توانبخشی ارائه می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ۱۳ فروردین (دوم آوریل) به عنوان روز جهانی اتیسم نامگذاری شده است و فرصتی مناسب است تا علاوه بر یادآوری شرایط ویژه این افراد، برای آشنایی هر چه بیشتر مردم با این اختلال گام برداشته و شاهد اهتمام و هم‌افزایی جدی دستگاه‌های اداری و اجرایی مختلف در راستای توجه و حل مشکلات مراکز همچنین چالش‌های بی‌شمار و رنج‌های بی‌پایان خانواده‌های درگیر باشیم. 

 مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی و رئیس اداره امور اجتماعی فرمانداری تبریز  به همین مناسبت از مرکز اقامت موقت "دنیای اتیسم مهربان" بازدید و از نزدیک مسائل و مشکلات این قشر را مورد بررسی قرار دادند. 

ارتباط اصلی‌ترین مشکل فرد اتیستیک  

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی در بازدید از مرکز اقامت موقت انجمن اتیسم دنیای مهربان ضمن بیان اینکه ارتباط مشکل اصلی فرد اتیستیک می‌باشد، ابراز داشت: فرد مبتلا به اختلال اتیسم فردی است که در دو حیطه ارتباطی، اجتماعی و رفتاری دارای مجموعه‏‌ای از علائم و نشانگان است که باعث می‏‌شوند فرد، نیازمند گستره‌‏ای از خدمات و حمایت‌‏ها از جانب متخصصان مختلف باشد و افراد دارای این اختلال، تفاوت و ناتوانی‌‏هایی در زمینه ارتباطات و اجتماعی شدن و علاقه محدود و رفتارهای تکراری، از خود نشان می‌‏دهند که حاکی از تفاوت در شیوه‌‏های تخیل و تفکر ایشان می‏‌باشد.

فرگل صحاف با بیان اینکه شعار روز جهانی اتیسم در سال۲۰۲۲ " فراگیری در محیط کار، چالش‌ها و فرصت‌ها در جهانی پساهمه‌گیری" تصریح کرد: این افراد مشکلاتی در عملکرد مغز و دستگاه عصبی دارند که باعث می‌‏شود تا در زمینه آموزش، اجتماعی ‏شدن، برقراری ارتباط معنی ‏دار و نیز بروز رفتارهای متناسب با سن و هنجارهای جامعه نیازمند آموزش و توانبخشی ویژه و تخصصی باشند.

خدمات ویژه بهزیستی برای افراد اتیستیک 

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی در بازدید خود از مرکز دنیای مهربان از ارائه خدمت سازمان بهزیستی به افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم خبر داد.

صحاف با بیان ارائه خدمت به این قشر در قالب مراکز روزانه و مراکز اقامت موقت افزود: در حال حاضر پنج مرکز روزانه افراد دارای اختلال طیف اتیسم در سطح استان به ۲۲۰ نفر به‌صورت روزانه خدمات آموزشی و توانبخشی ارائه می‌دهند که این خدمات شامل خدمات آموزشی شناختی رفتاری، خدمات توانبخشی، خدمات زیستی دارویی، خدمات تکمیلی و ترکیبی می‌باشد.

وی با بیان اهمیت سازگاری شناختی کودک اذعان داشت: خدمات آموزشی شناختی رفتاری شامل اقداماتی است که منجر به افزایش کنش‌های شناختی فرد دارای اختلال طیف اتیسم (توجه، تمرکز، تکلم و ...) و حذف رفتارهای اضافه است که سازگاری شناختی کودک را با محیط مختل می‌کند و به این منظور از رفتاردرمانی، ای بی ای، تیچ، برقراری ارتباط با استفاده از مبادله تصویر با هدف ارتقا سطح مهارت‌های شناختی و کنترل رفتاری و درک اهمیت در نظرگیری رفتارهای متناسب با سن و جامعه، بهره‌گیری می‌شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی، خدمات توانبخشی را در برگیرنده شیوه‌های تقویت حسی-حرکتی، گفتار درمانی، کاردرمانی، ورزش، برنامه‏‌های حسی مانند روش انسجام حسی، تربیت شنیداری و ... عنوان کرد که با توجه به شدت علایم و سطح نیازمندی افراد تعیین می‌شوند.

صحاف، خدمات زیستی دارویی و  خدمات تکمیلی و ترکیبی را از سایر خدمات در حال ارائه در مراکز روزانه عنوان کرد و در تشریح این خدمات بیان داشت: خدمات دارویی  شامل مداخلات درمانی است که برای پیشگیری از پیشرفت اختلال و یا درمان بیماری‌های همراه اختلال طیف اتیسم انجام می‌شوند. این اقدامات شامل دارو درمانی، تغذیه‌درمانی، ویتامین درمانی و درمان اختلال همراه بوده و از طریق ارائه مشاوره تخصصی به خانواده و ارجاع به متخصصان خارج از مرکز امکان‌پذیر است.

وی، آموزش هنر براساس معیارها و برنامه‌های توانبخشی جهت نیل به اهداف توانمندسازی، موسیقی درمانی، بازی درمانی، انجام فعالیت‌های منظم ورزشی با توجه به اهداف توانبخشی و توانمندسازی، آماده‌سازی افراد دارای اختلال طیف اتیسم مستعد برای شرکت در رقابت‌های ورزشی، هنری و جشنواره‌های مختلف از زیر شاخه های بخش خدمات تکمیلی عنوان کرد. 


کاهش بار خانواده‌ها با  مراکز اقامت موقت افراد دارای اختلال طیف اتیسم 

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی از فعالیت یک مرکز اقامت موقت افراد دارای اختلال طیف اتیسم در شهرستان تبریز با ظرفیت ۱۵ نفر خدمت گیرنده خبر داد.

صحاف ابراز کرد: این مرکز به افراد مبتلا به اختلالات اتیستیک خدمات آموزشی، توانبخشی، هنری و تفریحی موقت چند ساعته تا چند روزه ارائه می‌نماید که فرصتی را فارغ از مراقبت و رسیدگی به عضو دارای معلولیت برای اعضاء خانواده فراهم می‌آورد و به آنها اجازه می‌دهد، با فراغت بال به امور جاریه خود بپردازند.

کد خبر 54575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد